Het fokjaar ~2005~ !!

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 17 feb 2005 13:09

Wij zijn een paar weken geleden begonnen met foktoomvoer te voeren en het licht geleidelijk langer te laten worden, en... ze 'schijten' eieren. Bijna in alle hokken, eigenlijk een beetje vroeg voor de baardkrielen, maar we zijn toch maar begonnen met verzamelen van broedeieren. En maar weer even afwachten

Gebruikersavatar
sebright
Berichten: 620
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:49
Land:
M/V: V
Locatie: maastricht

Berichtdoor sebright » 17 feb 2005 13:14

Hier is de leg ook netjes op gang gekomen. 100 % leggen doen ze nog niet, maar het is al heel wat. Morgen of overmorgen leg ik in.
En morgen of overmorgen komen ook kuikentjes uit, maar dat was daar een samenloop van omstandigheden.
(hè monique ;) )

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 17 feb 2005 13:34

He Marco, ben je niet tegengekomen op de BTT. Heb je kippen wel zien zitten..
Achteraf had ik beter in kunnen sturen in de Open klasse, dat vanwege de keurmeesters... maar daar ga ik verder niet op in.

Hoeveel kuikens verwacht je van de wyandottes? Of hoeveel hoop je er te krijgen??

Zelf hoop ik zo snel mogelijk kuikens te hebben. Maar gaat moeilijk als er geen één hen legt he. Heb ze een week geleden ander voer gegeven. En ben bij de oude kippen begonnen om de dagen langer te maken. Er moeten nog steeds twee oude hennen weg. Dan heb ik nog maar 2 tomen over. 2 hanen en 5 hennen niet echt veel, maar het moet lukken. Ik hoop (net als jij ) dat iksnel eieren kan gaan rapen..

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 17 feb 2005 15:11

wyandotte schreef: En ben bij de oude kippen begonnen om de dagen langer te maken. .


Dat snap ik niet. Waarom ook niet bij je andere dieren? Meestal zijn zelfs de jonge dieren eerder aan de leg dan de oude. (of je moet jong te veel geshowd hebben)

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 17 feb 2005 15:27

Ineke schreef:
wyandotte schreef: En ben bij de oude kippen begonnen om de dagen langer te maken. .


Dat snap ik niet. Waarom ook niet bij je andere dieren? Meestal zijn zelfs de jonge dieren eerder aan de leg dan de oude. (of je moet jong te veel geshowd hebben)


De jonge hennen zijn allebei 2 of 3 keer naar de show geweest, niet zoveel dus he?!
Maar ik heb alleen bij de oude hennen licht in de kooi, vandaar. Misschien dat ik nog ergens een lampje kan vinden om bij de jongen in de kooi te hangen, maar ben bang dat dat niet gaat lukken... :cry: Ik kan natuurlijk eeuwig blijven wachten totdat die eens gaan leggen.. :-x

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 17 feb 2005 16:28

Zo heel veel werk is een lampje aansluiten toch niet? De kosten vallen meestal ook nog wel mee, voor 10-20 euro, beetje afhankelijk van hoeveel meter kabel je nodig bent enzo heb je al een perfecte aansluiting liggen, met een spatwaterdichte bull-eye en je hebt er jaren plezier van.

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 17 feb 2005 18:01

Een lampje aansluiten is inderdaad niet veel werk nee. Maar er moet natuurlijk wel een lampje vrij/over zijn. En aangezien er al in 1 kippenkooi wordt bijgelicht EN in 4 duivenkooien is er denk ik geen lamp meer over. Maar goed dat moet goed komen. Ook heb ik bij de jonge kippen geen stroom in de kooi. Maar heb een kabel die lang genoeg is. Dus ik moet gewoon even afwachten.. kijken of me vader er nog één heeft. Dan zal ik de dagen eens gaan verlengen...

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 18 feb 2005 10:39

monique schreef:Gossie zeg, ben zwaar onder de indruk van al die kennis over jullie rassen :duimop: !

Behalve dat we voor de lol, verkoop en ons eigen bestand een beetje fokken, heb ik me voorgenomen dit jaar ook eens naar een tentoonstelling te gaan.......

Zo'n dorpstentoonstelling zal ik maar zeggen! En wel met de brahma's. Brahma's hebben ze er nog niet zitten, dus het is alleen al leuk om er zo'n joekel tussen te hebben :-D ! Bovendien ben ik helemaal weg van Brahma's!

Nu weet ik gewoon eigenlijk niks van de standaart (heb hem wel.... :oops: ) Maar ik ga het er maar eens op wagen, kijken wat ik er van terecht breng.......

Het lijkt me leuk om het eens te doen, en hopelijk dan een hoop te leren, zodat ik op een dag misschien nog eens top brahmaatjes op de boerderie heb lopen ;)

Peter (brahmaatje) heeft me al vaker een en ander verteld, maarja, ik kan nog niet zoveel met termen als ''het acherlijf moet zwaarder'' maar sta open om te gaan leren! Ook al begin ik met een ''o'' dier (denk ik dat ik een top haan heb, maar ondertussen..... :lol: ).

Het zal op zich niet meevallen, want kan maar heel klein schalig fokken. Bovendien huppeld alles in de wei, wat niet bevoorderlijk is voor de voetbeverdering.....Maar we zien het wel!

(Ik ga overigens ook met cavia's aan de slag, maar dat is weer een ander verhaal :lol:)


hoi monique

welke show wil je naartoe gaan??kom ik natuurlijk ook kijken hé ;)

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 20 feb 2005 11:04

Nou... Helemaal blij, en toch weer niet.
Ik keek toenet in de kooi lag er een ei!! Maar helaas kapot!
Was iig blij dat er een ei gelegt was, helaas kapot.
Nu keek in in de legnesten, en lag er een heel ei in!!
Yoepie al 2 eieren gelegt!!!
Het was trouwens wel een enorm PUNTEI van zo'n 7 cm, hahahh

Gebruikersavatar
anne
Berichten: 3365
Lid geworden op: 07 mei 2004 12:01
Land:
M/V: V

Berichtdoor anne » 20 feb 2005 11:55

Gefeliciteerd! Hopen maar dat ze gauw allemaal aan de leg gaan. Was dit trouwens een ei in de bijgelichte hokken?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten