Groenleggers

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Ruth
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2014 19:07
Land: Nederland
M/V: V

Groenleggers

Berichtdoor Ruth » 24 aug 2019 14:27

Dag allemaal,

Graag zou ik jullie wat willen vragen m.b.t. groenleggers. Vanwege goede herinneringen aan groene eitjes lijkt het me leuk in de toekomst groenleggers aan te schaffen.
Het liefst een ras of kruising dat/die goed kan leggen, maar verder gezond, sober en hard is, haar eigen kuikens uitbroedt en groot brengt en goed gebruik maakt van een vrije uitloop. Qua uiterlijk gewoon een kip, liefst met staart en zonder toefjes. Een leuke kleur (anders dan wit) is wel welkom maar niet noodzakelijk. Karakter het liefst rustig, maar dat is niet het belangrijkste.

Wat zijn de opties? Bestaat zo’n type kip wel? Of ga ik door mijn focus op groenleggers voorbij aan goede opties?
Ik heb gedacht aan een bruine legkip x araucana bijvoorbeeld. Of op zoek gaan naar araucana’s die buiten de rasstandaard vallen qua staart en toeven, maar waar vind ik die? Iemand ideeën of tips? Ik hoor het graag. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Groenleggers

Berichtdoor tuff cookie » 26 aug 2019 08:06

Dit lijkt mij een goede optie. Heb zelf getwijfeld of ik die zou nemen maar door plaatsgebrek (nog) niet gedaan.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =mympBuyer

Ruth
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2014 19:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groenleggers

Berichtdoor Ruth » 26 aug 2019 18:26

Dank voor de tip Tuff cookie! Dit ras kende ik niet en ik ga op onderzoek uit. :-D

Zou ik deze ook op de kop kunnen tikken zonder kuif? Want nog een vraag, zo’n kuif gaat toch samen met een gen waarbij 25% van de kuikens sterft in het ei voordat het uitkomt?

En stel dat ik een Cream Legbar haan gebruik en een ander type hen, krijg ik dan ook groene eieren van hun nageslacht?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Groenleggers

Berichtdoor tuff cookie » 26 aug 2019 19:53

Nee, dit ras heeft geen letale factor. Dat geldt volgens mij voor paren met 2 ouders (Araucana's) beide met 2 toefjes.
Een Cream legbar haan geeft de kleur van de eieren door. Oorspronkelijk zijn de Cream legbar kippen kruisingen van 3 rassen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Groenleggers

Berichtdoor danielb » 26 aug 2019 23:52

er zijn ook araucanas met gewone staart en ook zowiezo zonder toeven,want er word altijd een bepaald percentage geboren zonder oortoeven....


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten