Hoe okerwitgepareld maken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M

Hoe okerwitgepareld maken

Berichtdoor StevenBruce » 20 mei 2020 08:59

Ik ben online flink aan het zoeken, maar kan niet echt iets vinden over het creëren van de kleur oker witgepareld.
(Het gaat om de Cochinkriel)

Zelf heb ik wel splash dieren zitten, ik begreep dat die er wel voor te gebruiken zijn.

Wie kan mij hier meer over uitleggen?


StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe okerwitgepareld maken

Berichtdoor StevenBruce » 20 mei 2020 11:06

Nee, helaas begrijp ik die kip calculator niet helemaal.

Als ik het goed lees, zou ik splash x porselein ervoor kunnen gebruiken?

Zit er dan nog verschil in het type porselein?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe okerwitgepareld maken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 sep 2020 08:53

Als ik het goed begrepen heb, is okerwit gepareld hetzelfde als okerwitporselein. En dat kan je afleiden uit goudporselein (gewoon porselein genoemd). Het zwart moet dan wit worden (dat kan met vuilwit of dominant wit) waardoor het goud verbleekt tot oker.
Ik denk dat met dominant wit beter is voor de kleur, maar waarschijnlijk moeilijker te bereiken.

Zowiezo moeten je dieren weer zuiver voor Tarwe of patrijs krijgen en het gepareld gen ook fokzuiver. Blauw moet natuurlijk ook fokzuiver. Colombia ook.
Dus daar gaan wel een paar jaar kruisen over en eerst de genetica begrijpen zodat je weet welke tussenkleuren je moet gebruiken om je doel te bereiken.
Het is ook handig als je splash dieren goud dragen ipv zilver, anders heb je op ze zilveren ook nog verlies. Als je haan porselein is en de hennen splash valt dat nog mee. Dan kan je enkel fokonzuivere zilveren hanen hebben en die kan je eenvoudig herkennen. Maar dat zal nog wel het gemakkelijkste gen zijn om goed te krijgen.
Je zal een beetje geluk moeten hebben of heel veel nakomelingen moeten fokken om de juiste combi te krijgen. Als je de F1 (allemaal blauw) op elkaar zet, krijg je 1/256 zuiver okerwitporselein. Maar ook 1/512 hanen die er zuiver uitzien maar Co/co dragen.
Je kan natuurlijk ook dicht bijliggende kleuren gebruiken uit de F2 en het volgende jaar er geraken. Maar zowiezo is een groot deel uit F2 unicolor en dan zie je niet wat eronder zit he, dus die zijn moeilijk te gebruiken, dus heb je erg veel verlies van dieren.
En daarna nog een paar jaar selecteren om de parels zuiver te krijgen en de kleur goed en de evt splashen uit het wit.

Ik weet dit trouwens ook enkel uit theorie. Geen ervaring. Dus er zullen vast nog dingen zijn die ik niet vernoemd heb. Maar zo weet je wel ongeveer waar je aan begint.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten