Haan die niet kraait

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan die niet kraait

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 jul 2020 22:55

Serama's hebben de naam zachter te kraaien. Niet minder maar minder luid.
Het zal zeker niet voor alle gelden, want Serama's zijn ook heel gevarieerd.
Ik ken wel een Serama haan die idd heel gek en zacht kraait. We lachen er met zijn eigenaren over dat hij net altijd hees is of keelpijn heeft. :mrgreen:
Zijn zoon kraait echter des te harder en de hele dag door.

En 2 tuinen verder bij ons zit een haan die gewoon luid begint maar halverwege zijn kraai ook schor wordt en wegvalt. Heel grappig. Dat is een onbekend ras, ik vermoed kruising..

Conclusie: je hebt soms geluk, je kan misschien een volwassen zacht kraaiend exemplaar in een asiel of vogelopvang of kinderboerderij vinden, maar voorspellen kan je het vast niet en zonen van werkt dus ook niet.

Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan die niet kraait

Berichtdoor Bushi » 29 sep 2020 20:26

danielb schreef:een niet kraaiende haan zal nooit een gat in de markt worden hoor ;)
want zelfs als hanen niet kraaien,dan zullen ze nog altijd geen eieren gaan leggen hoor :gutgut:
zowiezo meer dan 90 procent van de hanen zal nog altijd overbodig zijn...

je hebt wel zacht kraaiende hanen en hanen die een stuk minder kraaien dan andere hanen,maar om te voorspellen dat een bepaald ras dat op lange termijn blijft doen waarbij al die hanen zacht en weinig kraaien,dan is dat een langdurig proces waarbij je eigenlijk alleen op dat kraaien moet selecteren.
waarbij vele andere goede eigenschappen verloren zullen gaan...


Van mijn part mag hij kraaien, maar geen hele dag.
Zeker met een vrouw die van thuis uit werkt, zou dat zeker niet in goede aarde vallen.

Mijn tante vertelde dat er vroeger tegen haar mensen woonde die een haan hadden en die kraaide dag en nacht. Dan krijg je binnen de kortste keren de buurt tegen je. De buurt kan ik nou wel af, maar mijn vrouw
...... :-D

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan die niet kraait

Berichtdoor danielb » 30 sep 2020 22:45

geen haan en dan zul je zeer weinig last hebben van kraaien ;)
een reden waarom je toch een haan wilt?
welk ras is je haan?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten