Fokkerslijst

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Fokkerslijst

Berichtdoor Redshibaman » 24 sep 2020 17:33

Ik ben voornemens om een nieuwe webpagina de lucht in te gooien, die uitsluitend (aanvankelijk) bedoeld is om makkelijk, of makkelijker dan nu, een fokker van een bepaald kippenras te vinden.
Ik realiseer me dat "kippenforum.nl" een fokkerslijst heeft, maar die is niet volledig. Als ik alleen al naar mijn eigen ras kijk, dan sta ik daar al jarenlang vermeld als enige fokker van dit ras, maar ik weet dat er meer zijn.
Ik wil me richten tot de "hobbyfokker" en de kipenhandelaren gun ik een ander podium. Ik weet dat de criteria, waaraan je moet voldoen om jezelf een hobbyfokker te noemen wellicht niet altijd even duidelijk zijn, maar gevoelsmatig denk ik dan, dat de personen die zich toeleggen op het fokken van kippen en daaraan hun boterham verdienen, geen hobbyfokkers zijn, maar handelaren. Fok je een bepaald ras, of meerdere rassen, en je vindt het leuk om je dieren tentoon te stellen, je doet je best om telkens weer mooie, maar liever mooiere dieren te fokken in een volgende generatie, je niet fokt vanuit een winstoogmerk, dan ben je voor mij een hobbyfokker. Er zullen natuurkijk andere, meerdere, betere criteria zijn, maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil graag dat mensen zich zelf aanmelden, zodat ik ook zelf met enige regelmaat kan controleren of de fokkerij nog actueel is. Iedereen die zichzelf als "hobbyfokker" ziet mag zich melden bij mij en dan het liefst via e-mail: info@shiba-inu.nl. Dit e-mailadres zal wellicht later veranderen naar een domeinnaam die logischer bij de content van de pagina past. Dus geen berichten in de trant van: "ik ken die en die en die fokt dit of dat ras...".
De gegevens die ik graag wil publiceren zijn:
naam
evt. adres
woonplaats
e-mailadres
evt. telefoonnummer
evt. website
en niet te vergeten het ras, of de rassen die je fokt.

Dit bericht zul je misschien tot vervelens toe op ander fora, zoals bv Facebook tegenkomen, maar daar moet je dan maar snel aan voorbij scrollen.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Dr_Haantje » 24 sep 2020 19:54

Waarom doe je geen samenwerking met de beheerder/eigenaar van dit forum?
Dit forum bestaat al en waarom al die moeite en geld spenderen aan iets wat lastig is om te starten?
Het duurt lang eer gebruikers een forum weten te vinden, de opzetkeuze en beheer is tamelijk ingrijpend, zeker wanneer facebook helemaal begint in te storten..
Goddank zijn de eerste tekenen van afbraak al zichtbaar...maar dat ter zijde.

Denk ook aan je onderhoud zoals beveiligingsupdates, wat bij PHPBB met regelmaat voorkomt.
Enz enz enz.......

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor lnge » 25 sep 2020 00:09

Ik realiseer me dat "kippenforum.nl" een fokkerslijst heeft, maar die is niet volledig. Als ik alleen al naar mijn eigen ras kijk, dan sta ik daar al jarenlang vermeld als enige fokker van dit ras, maar ik weet dat er meer zijn.

Ik ben met je eens dat de lijst niet volledig is en ook niet up to date.
Maar wanneer je daadwerkelijk zelf een website op wilt zetten hiervoor zal je ook ervaren dat dit heel veel werk is. Fokkers willen zich vaak wel aanmelden, maar wanneer ze ermee stoppen, wordt dit niet gemeld. Hetzelfde met de rassen en kleurslagen, dit wisselt ook continu.

Verder vind ik het een goed idee en als het in de lucht is wil ik hier best een link naar plaatsen.

Maar zie je het misschien zitten om hier de fokkerslijst te updaten, uitbreiden en te onderhouden?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 sep 2020 07:46

Als het initiatief van de fokkers zelf moet komen, denk ik niet dat je aan een volledige lijst gaat komen. Wat is het verschil met deze bestaande lijst? Daar kunnen ze ook op aanmelden.
Misschien dat het bij de start nog redelijk wat animo vind, maar daarna verwatert dat snel.. Denk ik toch.
Als je een up to date lijst wil, zal je daar, denk ik, zelf achteraan moeten gaan en actief zoeken en vragen.

Verder vind ik het een schitterend idee. Ik heb zelf vorige maand nog aan de lijve ondervonden dat er geen recente lijsten meer te vinden zijn op Internet. Heb m'n toevlucht dan maar moeten zoeken tot tweedehands, want gewoon site's zoeken bracht niets op. En dat vind ik zeer jammer. Ik vind echte fokkers veel aangenamer om bij te kopen dan wie zomaar wat kuikens heeft en ze op het net gooit.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Redshibaman » 25 sep 2020 13:13

Pearlsofpassion schreef:Als je een up to date lijst wil, zal je daar, denk ik, zelf achteraan moeten gaan en actief zoeken en vragen.

Dat realiseer ik me. Ik heb al best wat ervaring met mensen achter de broek aan te zitten, wanneer het aankomt op het actueel houden van een website of webpagina.
Ik stel hierboven dat mensen zich zelf moeten melden. Maar natuurlijk snap ik dat ik daar zelf ook actief in moet zijn. Waar het bij mij om gaat is dat ik zelf even contact heb met fokkers die op de lijst vermeld willen worden en dat mensen wijzigingen niet altijd doorgeven is een realiteit waar ik me bewust van ben. Dus zal ik zelf één of twee keer per jaar met de betreffende fokker contact opnemen, om erachter te komen of de informatie nog steeds actueel is. Lukt dat contact krijgen niet dat volgt verwijdering van de pagina.
Wat ik perse niet wil is dat ik informatie krijg toegespeelt die via via is verkregen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 sep 2020 13:18

Oh OK, duidelijk.
Dat zou heel mooi zijn als je daar je tijd in zou willen steken.. :duimop:

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Redshibaman » 25 sep 2020 13:29

Dr_Haantje schreef:...en waarom al die moeite en geld spenderen aan iets wat lastig is om te starten?
Het duurt lang eer gebruikers een forum weten te vinden, de opzetkeuze en beheer is tamelijk ingrijpend, zeker wanneer facebook helemaal begint in te storten..

Beste dr. Haantje,
Ik vind het zeker niet aan een ander om mij te vertellen waar ik wel, of beter niet geld aan spendeer. Ik bedoel dat niet lelijk, maar wel oprecht.
Verder geloof ik niet dat ik in mijn post heb aangegeven een forum te willen beginnen. Da's namelijk niet het geval.
En wat Facebook met mijn post te maken heeft, snap ik al helemaal niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor danielb » 26 sep 2020 01:06

denk dat een toevoeging van pluimvee verenigingen ook zeer handig is.
bijvoorbeeld die tentoonstellingen organiseren.
die weten normaal gezien ook wel redelijk wat adressen....
weinig fokkers geven zich persoonlijk op,maar zijn wel ingeschreven bij een bepaalde vereniging.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Dr_Haantje » 28 sep 2020 18:37

Redshibaman schreef:
Dr_Haantje schreef:...en waarom al die moeite en geld spenderen aan iets wat lastig is om te starten?
Het duurt lang eer gebruikers een forum weten te vinden, de opzetkeuze en beheer is tamelijk ingrijpend, zeker wanneer facebook helemaal begint in te storten..

Beste dr. Haantje,
Ik vind het zeker niet aan een ander om mij te vertellen waar ik wel, of beter niet geld aan spendeer. Ik bedoel dat niet lelijk, maar wel oprecht.
Verder geloof ik niet dat ik in mijn post heb aangegeven een forum te willen beginnen. Da's namelijk niet het geval.
En wat Facebook met mijn post te maken heeft, snap ik al helemaal niet.

Joh, doe lekker wat je niet laten kunt want het enige wat ik deed was jouw advies geven.
Ook een website heeft onderhoud nodig en beveiligingsupdates omdat je anders idioten op je pad krijgt die je niet wil.
En denk aan wet AVG, elk hack resulteert voor jou dat je met de billen bloot moet en hoge schadeclaims aan je broek krijgt.
Elke kneus kan een website opzetten maar doen zoals het hoort zonder je ingelezen te hebben, zo zijn er weinig.

Jan Yperman
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2020 01:03
Land: Vlaanderen
M/V: M
Locatie: Ieper W-VL

Re: Fokkerslijst

Berichtdoor Jan Yperman » 30 okt 2020 16:48

Je kan natuurlijk ook gewoon een domeinnaam als hobbykwekers.eu of hobbykwekerij.be registreren en laten doorverwijzen naar de fokkerslijst op dit forum. Hoe de reclame dan in z'n werk gaat is natuurlijk een ander paar mouwen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten