Wanneer is serama volgroeid

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
dretje68
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2020 20:17
Land: Nederland
M/V: V

Wanneer is serama volgroeid

Berichtdoor dretje68 » 04 nov 2020 23:10

Wanneer is een serama volgroeid. Op internet las ik dat ze geslachtrijp zijn met 16/18 weken. Maar ik las ook ergens volgroeid na 18 maanden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wanneer is serama volgroeid

Berichtdoor danielb » 05 nov 2020 21:36

denk dat dit eerder over het eind gewicht gaat....
vanaf dat kippen leggen,dan groeien ze niet meer echt.
ze worden nog wel steviger en zwaarder,maar voor zover ik weet,zal het geraamte niet meer groeien.

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Wanneer is serama volgroeid

Berichtdoor SillyEW » 10 nov 2020 18:06

er wordt verteld dat haantjes na 18 maand hun uiteindelijke type hebben, hennen met 12 maand. Maar vanaf 6 maand kun je redelijk goed selecteren.

Volgroeid heeft niets te maken met geslachtsrijp zijn. Volgroeid is voor mij dat ze hun uiteindelijke type hebben bereikt qua grote en 'bespiering'/massa, geslachtrijp kunnen ze al veel eerder zijn.

dretje68
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2020 20:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer is serama volgroeid

Berichtdoor dretje68 » 10 nov 2020 21:03

Ja ik snap dat geslachtsrijp en volgroeid twee verschillende dingen zijn. Was meer benieuwd of ze nu nog veel veranderen/groeien.

Zit ook een beetje in dubio of ik allebei de haantjes aan kan houden (heb twee haantjes en 4 kippetjes). Blijft het samen leuk in de ren? Hoeveel 'herrie' gaan ze maken, gaan ze bijvoorbeeld 's ochtends wedstrijdje kraaien doen hier in de woonwijk. En welke mag dan blijven?

SillyEW
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jun 2020 13:48
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Wanneer is serama volgroeid

Berichtdoor SillyEW » 10 nov 2020 21:15

Mijn dochter had 2 hanen en 3 hennen. De hanen kraaiden wel maar de buren werden er niet wakker van.
1 haan en hen zijn verkocht, 1 hen zit tijdelijk bij mij samen met haar 3 kuikens en zij heeft nu nog 1 haan en hen zitten en 5 jonge hanen.
En dat gaat gewoon goed. De jonge hanen worden door de oudere haan op hun plek gezet en die laten de hen met rust.

Hier heb ik bijv. een Brahma kriel haan die absoluut niet van veranderen houdt, hen erbij en die probeert hij te verwijderen. Hanen valt hij gelijk aan of die nu groter zijn boeit hem niet. Dus hij heeft zijn eigen harem, 4 hennen, en is blij.
In een andere afdeling heb ik 1 oude haan (2019) met 2 oudere hennen (2018 en 2019), 2 jonge hanen (2020 maar verschillende geboorte maanden) en 6 jonge hennen (2020) dit zijn allemaal Araucana's en een brahma hen (2019) met 2 zijdehoen hennen (2020)
Ze liepen eerst allemaal samen buiten maar sliepen separaat en sinds een week zijn ze allemaal samen gaan hokken.
Er wordt alleen met de Brahma haan om het hardst gekukeld, en de 3 hanen die samen wonen tolereren elkaar, behalve met voeren dan is de oudste de eerste die eet met zijn hennen.
Moraal: het ligt aan de kippen en is redelijk onvoorspelbaar.

Serama schijnt gemakkelijk te zijn om meerdere hanen samen te houden.
gewoon uit proberen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten