Kleurslagen bepaalde rassen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor Berlin » 14 feb 2021 17:09

Hallo, wie weet waarom er bij bepaalde kippenrassen veel verschillende kleurslagen voorkomen, zoals zalmblauw, tarwe enz., zoals bij de Wyandotte en Brahma. En bij andere rassen niet, zoals de Marans slechts in een paar kleurslagen voorkomt.
Ik zou heel graag een zalmblauwe of tarweblauwe kip kopen, maar niet van het ras Brahma of Wyandotte.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor umbaba » 14 feb 2021 19:57

Als je een marans kruist met een ander ras om er een nieuwe kleurslag in te krijgen ben je gelijk de donkere eikleur kwijt. Het kan jaren duren om dat weer goed te krijgen. Zelfs bij de al bestaande kleurslagen is het moeilijk de eikleur te evenaren van de zwarte koperhalzigen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 feb 2021 10:55

Ze komen niet voor omdat ze er nooit in gefokt zijn. De genen voor die kleuren zijn simpelweg niet in de kippen van dat ras aanwezig.

Wil je een grote kip? Want tarwe is net typisch een kleur van de echte krielen (baardkrielen vb) als ik het goed heb. Bij Brahma's komen ze ook nog maar zeer weinig voor.
Zalm is typisch van de faverollen. Die heb je in groot en kriel. Maar iets zegt me dat dat ook niet het soort kip is dat je zoekt.

De goede legrassen zijn natuurlijk net de kippen waarbij men minder geïnteresseerd is in fancy kleurtjes. Dat is meer voor de sierrassen...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor danielb » 15 feb 2021 20:13

de leghorn is een toch goed legras hoor en toch ook in vele kleurslagen aanwezig.
het voorbeeld van umbaba over bijvoorbeeld de marans is inderdaad omdat het een zeer moeilijk proces is om ook daadwerkelijk die donkerbruine eieren te willen verkrijgen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 feb 2021 03:52

Ja, leghorns was ik even vergeten.
Maar ook in dat ras staat bij de erkende kleuren nu wel niets met tarwebasis (kwartel is vaak ook tarwe gebaseerd).

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kleurslagen bepaalde rassen

Berichtdoor Berlin » 03 mar 2021 17:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels een stuk wijzer.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten