Cochin kriel choco

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M

Cochin kriel choco

Berichtdoor StevenBruce » 03 jan 2022 20:14

Weet iemand hoe ik de kleur choco kan creëren? Ik ben op zoek naar fokkers van choco maar die heb ik nog niet gevonden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin kriel choco

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jan 2022 20:59

Volgens mij zijn er 2 soort choco..
Dubbel dun/bruin en geslachtsgebonden choco.
Beide moet je denk ik verkrijgen door een choco dier in te kruisen met zwarte dieren, al zou je dun ook nog kunnen verkrijgen uit 2x khaki wat intermediair is. En moet je bij echte, geslachtsgebonden choco dus opletten met de geslachten. Om choco hennen te krijgen moet je haan choco zijn. Dan krijg je alle hennen choco, al de hanen drager. Als je hen choco is en je haan zwart, krijg je zwarte hennen en drager hanen (fenotypisch ook zwart).

StevenBruce
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Cochin kriel choco

Berichtdoor StevenBruce » 03 jan 2022 21:04

Dankjewel!
Dat is een duidelijke uitleg.

Iemand een idee waar een choco haan te krijgen is?

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochin kriel choco

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 jan 2022 21:24

Desnoods, als je de kleur echt wil en niet in cochin kriel vind, moet je inkruisen van een ander ras. En dan terug generaties selecteren op type.
Zo worden de meeste kleurtjes ingevoerd in een ras.
Bij een cochin kriel is dat ook te doen. Ik weet niet in welk ras ze choco hebben maar enkele kam en bolle staart vererven redelijk vlot. De pootbevedering is ietsje lastiger maar ook te doen. De echt mooie ronde vorm is wat anders, dat zal wel een tijdje duren om terug goed te krijgen, maar je hebt altijd betere en mindere dieren. Als je de kans hebt voldoende kuikens te kweken en kan selecteren, is dat misschien te doen, anders niet. Tenzij het type voor jou niet zo belangrijk is, ik weet niet of je wil tentoonstellen oid..


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten