Sebright kleurslagen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Sebright kleurslagen

Berichtdoor Joachimdk4 » 22 feb 2022 11:33

Hoi
Ik heb eindelijk een goede geel-wit gezoomde toom van goede kwaliteit kunnen samenstellen. :duimop:

Nu vroeg ik me af waarom bij sebrights er nog geen goede goud-blauw gezoomde dieren zijn, zoals bij de wyandotte?

Weet iemand hoe dat ontstaat?

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Sebright kleurslagen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 feb 2022 14:44

Ontstaat?
Door het bewust te fokken.
Weet je zeker dat het nog niet bestaat?
Lijkt me nog redelijk eenvoudig te verkrijgen uit goud zwart gezoomde sebrights door ze te kruisen met goud blauw gezoomde dieren van een ander ras of desnoods zelfs volledig andere tekening zolang het maar blauw getekend is. Kost je wel een heel aantal generaties om ofwel het type ofwel de tekening weer goed te krijgen. Hoe meer ze van de sebright afwijken, hoe langer. Ik weet niet wat het gemakkelijkst is, maar ik vermoed dat type lastig er is dan tekening, dus dat meestal een zo verwant mogelijk ras gebruikt wordt. (niet nauw verwant is genetisch gezien natuurlijk wel beter)

Vanuit jouw toom is het wel iets lastiger. Want je moet eerst het wit eruit krijgen, dan het blauw erin, dat is al lastiger als van zwart beginnen.
En de geelversterkers en alle goede goudversterkers erin (anders wordt de kleur wel goud maar niet zo mooi als tentoonstellingsdieren die al generaties en generaties goud zijn). Je weet al dat geel-wit genetisch gezien goud-wit is? En dus niet een verdund goud? Maar er zitten bij alle kleuren nog versterkende genen bij die nog niet in kaart zijn gebracht en redelijk traag vastgelegd worden. Vandaar dat zilveren hennen verkregen uit gouden hennen met zilveren haan, bijna nooit mooi zilver worden. De goudversterkerde genen uit de moedersdieren geven een soort roest.
In de andere richting is dat ook, dus gouden hennen uit zilveren moeders, die krijgen lichtere 'vlekken' maar wel minder, moet ik toegeven. En waarschijnlijk er sneller uit te fokken. Dat is dan dezelfde richting als jouw dieren. Op zich zou het dus evt te doen kunnen zijn. Zeker als de sebright al blauwe kleurslagen zou bezitten. Maar dan zou ik idd de goud blauw gezoomde als eerste verwachten dus als die niet bestaat is dat waarschijnlijk niet het geval?
En als je vanuit jouw toom wil vertrekken zit je zowiezo met goud zwart gezoomde als tussenvorm en 'bijvangst' aangezien blauw een heterozygote (intermediaire) kleur is. Dus vanuit goede goud zwart gezoomde dieren is gewoon logischer.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten