Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Lucifer22
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 apr 2022 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Lucifer22 » 03 mei 2022 22:30

Ik wil geen discussie uitlokken, maar ik ben benieuwd wat de fokkers met haantjes doen en hoe de dieren worden gehouden.

Reden waarom ik dit vraag is vooral omdat we niet weten waar we onze toekomstige kippen willen aanschaffen.
Sowieso niet bij een handelaar of ergens waar honderden kippen zitten te wachten op een nieuw plekje.

Hier in de buurt vond ik iemand die kippen als hobby houdt en fokt. Haantjes worden of een goed huis voor gezocht wat meestal lukt, en als het niet lukt dan scharrelt ie vrij rond tot ie groot genoeg is om geslacht te worden.
Hier heb ik geen problemen mee. Maar een haantje direct afmaken zodra deze uit het ei is of zodra het duidelijk is dat het een haan is vind ik iets anders, en hier zou ik dan ook niet graag mijn hennen vandaan hebben.

En hoe worden kippen gehouden van fokkers die ook naar de show gaan?
Ik ben zelf aardig thuis in dit wereldje op gebied van cavia's, konijnen en gerbils. Nu al jaren niet meer, maar voorheen waren we op iedere jongdierendag en tentoonstellingen door heel het land te vinden. Ik weet dan ook dat de dieren te klein gehuisvest worden over het algemeen en ik vraag me af hoe tentoonstelling fokkers dit doen met kippen? Uiteraard verschilt dat per fokker en is niet iedere fokker hetzelfde, maar als ik kijk naar de cavia fokkers dan is zeker 80% zo. En dan zijn de behoeftes van een cavia een stuk simpeler dan die van een kip :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2022 23:19

Net uit het ei worden ze niet vaak gedood.
Bij een goede fokker is een goede haan nl heel waardevol om mee te fokken. Er wordt wel snel geselecteerd denk ik en dan probeert men van de minder goede af te raken. Dat zal soms wel voor slacht zijn vermoed ik.
Hangt er ook allemaal vanaf, of je vb al bij geboorte het geslacht ziet of daar 5 a 6 weken voor moet wachten ed.

Enkel bij hybriden worden ze meteen op dag 1 gedood denk ik.
Maar het is altijd goed om op te letten. Er zullen vast ook wel hobbyfokkers met scheikuikens zijn die al snel de overtollige haantjes doden.
De meeste niet denk ik.
Vandaar ook dat je vaak een haan moet bijnemen als je hennen wil. Nadeel van de goede zaak. :mrgreen:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor tuff cookie » 04 mei 2022 07:14

Vaak kunnen niet alle haantjes geplaatst worden want gewoon te veel. Deze zullen inderdaad gedood moeten worden.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Ryanspets » 10 mei 2022 21:02

Ik kan mezelf niet onder de fokkers scharen (al kriebelt het soms wel), 1x eerder een lading kuikens gehad om een toompje uit samen te stellen, en nu 15 eieren in de broedmachine dus over een tijdje loop ik hier ook weer tegenaan.
Ik hou ze sowieso aan tot ze gaan kraaien of met elkaar op de vuist gaan. Wil proberen deze ronde wel 1 of 2 haantjes zelf te houden (1 serama, 1 sebright), dus die kies ik eerst uit. De rest gaat de verkoop of ruil in, wat er dan nog overblijft krijgt pas een enkeltje wintersport en warme maaltijd. (ik doe het zelf, vertrouwde handen, snel, en geen extra stress van vervoer naar een slachtlocatie)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor tuff cookie » 10 mei 2022 21:22

Lijkt me prima zo.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mei 2022 01:27

Je kan ook kijken welke haantjes het het best met elkaar kunnen vinden, als je er 2 wil houden. Geeft meer kans dat het lang goed blijft gaan.
Schijnen nu wel 2 gemakkelijk rassen te zijn om meerdere haantjes bij elkaar te houden.

Ryanspets
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mar 2017 12:46
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Walcheren

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Ryanspets » 11 mei 2022 07:29

Ja, ik ga er natuurlijk niet 2 aanhouden die elkaar al van jongsaf in de haren vliegen. Maar goed, eerst maar eens zien wat er allemaal uit de eitjes gaat kruipen.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Alxender2022+ » 05 mei 2023 18:05

Misschien kan je de hanen soms weg doen samen met de kippen voor hetzelfde of iets mindere prijz ...

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat doen de fokkers hier met haantjes?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jun 2023 12:30

Ja maar dan nog....
Dan nog heb je doorgaans hanen te veel.
Je houdt kippen nu eenmaal niet per koppel maar altijd meerdere hennen met een haan. Dus zijn er hanen over. Simpel.
Ook fokkers die je verplichten om bij een hen of 2 hennen een haan bij te nemen weten dat er dan vaak haantjes in de pot eindigen.. Kan niet anders he. Wat als die persoon hennen bij wil in een bestaande toom en al een haan heeft?
Het is gewoon het probleem verleggen. Maar het geeft hen wel enigzinds een kans.

Ik heb al 2x een haantje kunnen plaatsen bij iemand die z'n haan per toeval net overleden was. Die hebben geluk gehad. Ik had ze op internet geplaatst.
Maar er is hier nog nooit eentje voor 6 maanden oud geslacht. Dat zal dit jaar met 9 kuikens voor het eerst zijn.
Ik heb niet de illusie dat ik er 4 of 5 herplaatst krijg.
Maar dan nog hebben ze een veel mooier leven gehad dan de kip van het vlees die ik anders in de winkel koop.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 2 gasten