Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jan 2023 07:50

Torinik schreef:
Pearlsofpassion schreef:Bij mensen krijg je ook niet meteen 5 tenen of dergelijke.

Ik heb dat al heel mijn leven, en dan nog eens aan elke voet. Dat zijn mijn genen, dus? Ik wist het. Waar kan ik klacht indienen? Graptje wuh, PoPje. :mrgreen:


OMG.. :shock: :roll: :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jan 2023 07:59

Ik wil nog even bij het stuk van Torinik toevoegen dat grote groepen gebruiken uiteraard ook veel verschil maakt.
Zelfs als de verwantschap nauw is raak je de genetische diversiteit minder snel kwijt bij grote groepen dan bij kleine. Logisch...
Dan is de inteelt ook kleiner.

Mensen doen dit soort lijnteelt idd bij zowat elk bewust gefokt gedomesticeerd dier.
Bij honden vb geeft dat nu ontzettend veel problemen. Daar is vader op dochter zetten ook iets dat men eeuwenlang toepaste. Om de lijn sterk te houden. Of dezelfde reu honderden keren laten dekken. Een deel van de fokkers begint daar toch vanaf te zien omdat er nu ook ongewenste zaken zoals HD en ED of hartfalen verweven zitten in een ras. Uraat bij de dalmaat is een mooi voorbeeld.
En dat kan bij vogels ook heus gebeuren als je te lang aan inteeltfokken doet. Het is ook niet voor niets dat de natuur (het natuurlijk gedrag van dieren) ook mechanismen heeft om inteelt tegen te gaan.
Ik blijf er dus geen fan van....
Maar iedereen moet zelf zn keuzes maken.
Oh en 4 weiden roteren, dat noem ik idd niet echt inteelt meer.. Soft version of zo. :mrgreen:

In de populatie-ecologie wordt uitgegaan dat een populatie met 50 effectieve fokdieren (niet alle individuen planten zich voort dus je telt enkel.diegene die dat wel doen), als levensvatbaar (lees: nog te redden) wordt beschouwd. Of dat was toch zo 10 jaar geleden..
Alles eronder niet meer omdat er te weinig genetische diversiteit over blijft.
Dat gaat dan wel over ongeveer evenveel mannetjes als vrouwtjes. Wat bij kippen vaak lastiger is. Dus leg het aantal ietsje hoger.
In die hoeveelheid is roteren dan zelfs niet meer noodzakelijk (maar wel beter).

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 22 mei 2023 23:35

Ik heb veel research gedaan en best veel kennis opgebouwd in verband met dit (vind ik toch) en daarvoor dacht ik dat bij vogels inteelt meer door de beugel kon dan bij zoogdieren omdat ze een ei leggen en niet bevallen maar uiteindelijk ben ik van dezelfde mening als Pearlsofpassion en ik vind dat het niet veel uitmaakt als een eicel bevrucht wordt in een echt kippen ei of in de baarmoeder.

Bij mij zal zwaarder inteelt geen optie zijn want ik vind het geen verstandig idee. Met inteelt kunnen ze heel erg veel slechte eigenschappen en DNA verdubbelen waardoor de nakomelingen ziek kunnen worden of met een (heel) slechte gezondheid door het leven moeten. Eigenschappen die de mens gunstig vind bv een kleurslag ofzoiets kunnen zo misschien wel gemakkelijker ingefokt worden en het gaat niet altijd fout maar er is toch een gemiddelde waardoor je inteelt beter vermijd want als het toch fout gaat moet die kip wel met negatieve eigenschappen door het leven en dat is lang niet heel diervriendelijk. Ik zal eerder met dieren fokken die gelijkenissen tonen in kleur of wat ik ingefokt wil hebben om zo bijna zeker te zijn dat ik gezonde dieren zal krijgen, maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Ik snap wel de zogezegde logica die erachter zit en ook dat meer bewuste fokkers enkel met de gezondste en beste dieren verder fokken, zoals Torinik het zei.

Maar er kunnen deeltjes in het DNA zitten die verstopt zijn en dat beide ouders enkel dragers zijn. Maar bij het nagesclacht zal het wel uitkomen/zichtbaar zijn doordat dat verdubbelt wordt.

Ik zal in ieder geval zwaar inteelt vermijden, zoals vader×dochter moeder×zoon, broer×zus, oom×nichtje tante×neefje en liever ook neef×nicht want er is geen groot verschil. Met dieren die meerdere generaties verwijderd zijn van elkaar bv 4de graad neven en nichten zal ik ook niet meer dan twee generaties na elkaar met hen fokken.

Meestal doet de natuur ook zijn harde selectie en laat enkel de gezondste en sterkste dieren in leven om ook sterk en gezond nageslacht te krijgen maar laat wel ondertussen en probeert inteelt te vermijden op verschillende manieren, bv bij dieren die in een kudde leven gaan meestal de jongeren weg om een nieuwe kudde te starten of in een ander kudde te gaan om zo te voorkomen dat ze gedekt worden door hun eigen vader of omgekeerd.

Inteelt gebeurt wel degelijk in de vrije natuur maar er blijven enkel gezonde dieren over (netzoals bij niet ingeteelde dieren) maar na aantal generaties inteelt gaat hun vruchtbaarheid sterk naar achter om te voorkomen dat ze verdere ingeteelde of ongezonde nageslacht zullen krijgen.

Dankje voor jullie reactie en hulp want het gaf me meer kijk in verschillende theorieën : )

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 mei 2023 23:44

Bij de meeste dieren is er 1 geslacht dat blijft en 1 dat net voor geslachtrijpheid verhuist.
Leeuwen is een mooi en duidelijk voorbeeld. De vrouwtjes blijven bij elkaar, de mannetjes veranderen steeds om de zoveel jaar wanneer de heersende man verdreven of gedood wordt door sterkere exemplaren. Zo gaat het ook bij paarden en kippen als je hen laat doen. Vandaar dat een haan kraait, om rivalen af te schrikken en te laten horen dat hij nog steeds sterk en viriel is. Net hetzelfde als een brullende leeuw.

Bij de mens (of chimpansee zo je wil) zijn het in oorsprong net de jonge vrouwtjes die verhuizen. Dit geheel terzijde. Maar dat kan dus ook.
Alleszinds zijn er idd altijd mechanismen om inteelt zoveel mogelijk te vermijden. Dat lukt niet bij elke diersoort even goed maar dat merk je dan vaak ook aan het succes van die soort.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten