Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 30 dec 2022 16:48

Hallo, Ik heb de mening nodig van jullie en van die mensen diebmeer verstand hebben ervan! :-D

ik weet dat inteelt niet zo veel kwaad kan bij kippen en andere vogels bv broerXzus vaderXdochter moeder X zoon ... ik weet ook wel dat veel fokkers ook hun nieuw stam met een bepaald ras ook met inteelt beginnen zoals vader of moeder X kind. En ik weet ook wel dat je wel met te veel inteelt moet oppassen want als je dat doet bij meerdere generaties na elkaar dat je ook minder eieren zal hebben die uitkomen tot je niet genoeg kippen hebt om inteelt een beetje weg te werken en nietmeer met broerXzus of ouderXkind te fokken maar ik weet niet als bij kippen of andere vogels het erg is als je met cousins ( nichtXneef ) fokt want tenslotte is het bij hun veel minder erg zoals bij ons mensen als je in de familie nakomelingen krijgt. En ik weet ook niet als cousins onder de inteelt regel vallen bij kippen of vogels in die zin van " je mag niet met te veel generaties na elkaar met inteelt fokken want anders gaat het percentage van uitgekomen eieren naar achteruit. " Ik zelf denk dat tot ik niet echt de slechte kant zie van inteelt qau cousins ik gewoon verder mag fokken met hun want als het niet zo veel kwaad kan als je met 1ste graad familie fokt dan ook vast wel niet met 4de graad familie, toch????????


Sorry het is een beetje lang geworden. Alvast bedankt! : )

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 30 dec 2022 17:05

Ps: ik zal graag Araucana fokken en dus zal ik ook 2 paar kopen van 2 verschillende plekken ( 1 haan en 1 hen van 1 plek en de andere 2 van een andere plek maar natuurlijk zal ik de hennen wel aanvullen voor de hanen met andere soort kip tot ik niet genoeg Araucana kippen heb en dan laat ik hun gewoon niet broeden of toch wel en dan de half Araucana kippen verkopen voor veel minden geld natuurlijk ) en nakomelingen van de Araucana kippen daarna verkopen. Ik zal niet zo graag in de familie fokken en dus omdat ik dat wil vermijden ga ik gewoon 2 paar kopen van 2 verschillende plekken en dan de hanen uitwisselen om gewoon zeker ervan te zijn dat ze geen familie zijn maar ik zal niet voortdurend nieuwe kippen kunnen aanschaffen dus ooit zal ik gewoon de hanen weer moeten uitwisselen voortdurend de tijd en zo gaan de hennen en de haan toch wel de hele tijd cousins ( neefXnicht ) zijn en zo zeker wel meerdere generaties doorgaan ( dus eigenlijk gaan ze de hele tijd hun eigen 2de graad nicht of neef zijn ... ) ik zal her niet zo graag doen omdat ik geen nieuw stam of ras wil maar het zal wel moeten en ik vind het wel beter dan gewoon 1 paar kopen en ze de hele tijd laten paren met ouderXkind ofzo en behalve dat ze wel familie zijn maakt het niet zo veel meer uit voor hun denk ik omdat ze 4de graad familie ( cousins ) zijn in plaats van 1ste graad familie ( ouders ) . Of zit het anders ... ?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Kip La La » 30 dec 2022 18:23

Verplaatst naar Fokkerij :duimop:

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 30 dec 2022 18:26

Bedankt kip Lala! : )

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 dec 2022 18:30

Naar mijn mening is inteelt bij alle diersoorten even erg op lange termijn.
Bij mensen krijg je ook niet meteen 5 tenen of dergelijke. Het gebeurde generaties lang (neven of zelfs broer en zus trouwen) bij de Europese royals. Het punt is dat daar op een keer hemophilie in die lijn kwam waardoor we nu allemaal weten dat dat geen goed idee was.
Bij dieren zijn zo geen extreme genetische afwijkingen gekend. Maar ik vind niet dat het dan minder kwaad kan.

Het is alleszinds niet zo dat genen zich anders gedragen bij kippen dan bij mensen.. De principes en dus ook de gevolgen van inteelt zijn hetzelfde.
Het verschil is gewoon dat het de meeste mensen niet zo kan schelen bij dieren... Desnoods ruim je de hele boel op of laat de dieren met de nadelen leven (zoals bij veel hondenrassen).
Het is echter ook bij kippen geweten dat kruisingen tussen rassen grotere en sterkere dieren geven dan rasdieren, wegens de hogere inteelt binnen de rassen dan tussen 2 rassen.

Dit is natuurlijk maar een klein stukje van het verhaal. De hele uitleg kan je hier niet neerschrijven, het is een uitgebreide materie.

Maar ik ben dus van mening dat het geen doodzonde is om een beetje inteelt toe te laten (al zou ik nooit een ouder op een kind zetten), maar dat je het beter zoveel mogelijk vermijdt.
Zelf zou ik om de 2 fokgeneraties zeker nieuw bloed inbrengen en een beetje bijhouden wie met wie verwant is om de beste paren te maken. Te nauw verwante hennen zou ik vb een paar weken weg zetten als ik eieren zou rapen om te bebroeden en ik de eieren niet kan herkennen per hen.
Momenteel heb ik nog maar 2 generaties gefokt van 3 rassen door elkaar en wissel hennen met m'n zus uit.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 30 dec 2022 19:55

Bedankt voor je antwoord pearlsofpassion

Ik dacht dat het bij kippen en vogels net effe anders was omdat ze eieren uitbroeden en niet dat de kuikens letterlijk uit hun komen ... en ik ben ook geen groot fan van inteelt maar het zal een nood situatie zijn. Maar natuurlijk als ik de kans krijg zal ik wel nieuw bloed in hun proberen te brengen. En alles bijhouden was ik al van plan ;) in het begin van mijn idee was het zo dat ik met een ander familielid de hanen zal uitwisselen per keer dat er een nieuw groep gaat zijn die voor de nakomelingen zal zorgen die we daarna zullen verkopen ( en die groepen zullen altijd 1 van de laatste groep kiikens zijn ) maar uiteindelijk is er een beetje onduidelijkheid gekomen waar die familielid zal wonen dus ik zal maar alle 2 paar koppels moeten kopen en zelf alles doen terwijl het anders gemakkelijker had kunnen geweest .... maar uiteindelijk komt het neer dat ze toch wel spijtig cousins zullen zijn terwijl dat niet ons bedoeling echt is ...

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 30 dec 2022 20:01

Miss helpt het dat ik ze zo gezond mogelijk zal houden want de groepen zullen in mijn tuin aparte en voldoende grootte ruimtes hebben met groen gras enzovoort en ook een fatsoenlijk hok en voer, allerlei vitaminen ... en de rest zullen we zien ( eigenlijk zijn dit wel minimumvoorwaarden vind ik maar spijtig houd zich niet iedereen zo goed zich eraan )

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 dec 2022 09:04

Het is uiteraard heel goed dat je hen de beste zorgen en veel ruimte geeft, maar aan inteelt doet dat niets.
Net zoals het niets uitmaakt of een bevruchte eicel in een ei dan niet in een baarmoeder tot ontwikkeling komt. De genetica is hetzelfde.

2 groepen houden en uitwisselen koopt je wat generaties tijd. Maar op den duur moet je er toch eens vb een compleet onverwante haan inbrengen. Met een haan heb je die nieuwe genen meteen in alle nieuwe kuikens, dus dat werkt het vlotst. Nadeel is dat als die haan slechte genetische eigenschappen draagt, die ook meteen overal zitten. Maar ja, zekerheden heb je nooit bij fokken. Het blijft meer risicospreiding. En hoe minder inteel en hoe beter je selecteert op gezondheid, hoe kleiner het risico op ongezonde dieren of genetische afwijkingen.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Alxender2022+ » 31 dec 2022 14:31

Bedankt! : )

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Hoeveel keer mag inteelt bij kippen?

Berichtdoor Torinik » 01 jan 2023 21:06

Pearlsofpassion schreef:Bij mensen krijg je ook niet meteen 5 tenen of dergelijke.

Ik heb dat al heel mijn leven, en dan nog eens aan elke voet. Dat zijn mijn genen, dus? Ik wist het. Waar kan ik klacht indienen? Graptje wuh, PoPje. :mrgreen:



Alxender2022+ schreef:

Als je een lijn wil verbeteren, zal je aan inteelt moeten doen. Je wil er zoveel mogelijk slechte kwaliteiten uithalen, en zoveel mogelijk goede kwaliteiten behouden of zelfs verbeteren.

Meestal draait dat uit op een flinke pool recessieve genen. Bijvoorbeeld, twee recessief witte ouderdieren geeft 100% recessief wit nageslacht (of 95% of 99%, maar dat is voor de discussie hier bijzaak). Twee dominant witte ouderdieren geeft 75% dominant wit nageslacht (waarvan slechts 25% dominant-dominant is, tenzij 1 van de ouders al dominant-dominant was) en 25% niet-wit recessief waar verder weinig over te zeggen valt als je al niet enkele generaties met die lijn bezig bent.

Inteelt is al duizenden jaren de uitgelezen methode om dat te bereiken.
Hoe korter de genen op elkaar zitten (broer en zus) hoe gemakkelijker eigenschappen door te geven zijn (of ten minste hoe groter de kans op een bepaald succes of falen).
Wat vogels betreft, is het inderdaad zo dat meerdere malen achter elkaar siblings (broer en zus) voor nageslacht laten zorgen minder problemen geeft dan bijvoorbeeld bij zoogdieren.
Maar, selectie speelt hierbij de bepalende rol. Ik heb enkele jaren geleden een studie gelezen over een nieuwe lijn geit (of was het een schaap, mijn geheugen laat me wel eens in de steek) waar in de eerste 5 generaties enkel met de siblings gefokt werd.
Dit leverde een bijzonder productief en sterk dier op. Ik heb een sterk vermoeden dat het hier om topfokkers ging die heel hun leven niets anders gedaan hebben en bijgevolg niet bang waren de nodige strenge selectie te doen.

Bij kippen is het dus geen probleem om eens broer tegen zus te zetten, of een haan tegen zijn dochters. Integendeel, zou ik zeggen.
Als je een bijzonder goede toom gekweekt hebt, en je wil inteelt problemen voorkomen, kan je die toom opsplitsen en ze tegen elkaar 'roteren'. Zo heb ik ooit een artikel gelezen van iemand in de VS die 100 jaar geleden met 1 koppel begonnen is (broer en zus) en waarvan de (achter?)kleinkinderen de lijn voortzetten zonder ook maar de minste inteelt problemen. Deze mens maakte gebruik van 3 rennen, nadat dat koppel voor genoeg nageslacht had gezorgd. De beste haan die ren A voortbracht, ging naar ren B, die van B ging naar C, en C naar A. En dat ieder jaar opnieuw. De hennen blijven in de ren van de moeders. Op het moment dat ik dat artikel las, ging dit al bijna 100 jaar goed op deze manier. Dit allemaal uit slechts 2 ouderdieren waar ze allemaal van afstammen en ik denk dat het de eerste maal in rennen A, B en C ook allemaal broers en zussen waren.

Ik heb ook ooit een boek gelezen van een Britse boer die hetzelfde deed, maar dan met 4 'rennen'. Die rennen in zijn geval hele weiden. Hij had er een hele stamboom bij getekend om te illustreren waarom inteelt in zijn set-up geen issue was en is.

Dit 'roteren' wil niet zeggen dat je niet gaat moeten selecteren. Selectie zal er altijd moeten zijn als je eenmaal goede dieren hebt en dat ook zo wilt houden.
Selecteer je niet, dan komen (voor ons) ongewenste eigenschappen naar voren die je er weer uit gaat moeten kweken als je opnieuw tot je goede lijn wil komen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten