Hoe bereken je verwantschap?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor Alxender2022+ » 03 jan 2023 23:45

Bedankt voor het uitleg.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor Alxender2022+ » 25 jun 2023 12:52

Vader of moeder met kind 50%
Broer met zus 50% ( bij sommige theorieën 100% bv omdat zij volledig de zelfde stamboom en voorouders hebben )

Grootouder met kleinkind 25%
Oom/tante met nichtje/neefje 25%

Eerse cousins (eerste graad nicht en neef) 12,50%
Tweede cousins (tweede graad nicht en neef) 6,25%
Derde cousins (derde graad neven nichten) 3,12%

Dit is dichte familie dus het lijkt me logisch dat je beter ze niet gaat kruisen (tenminste niet te nauwe familie). De laatste percentage (s) lijken misschien laag maar als je het over verwantschap hebt is het nog steeds best hoog.

De laatste percentages zullen waarschijnlijk niet direct een probleem geven maar als de nakomelingen ervan weer in familie gaan zitten ga je wel al nadelen zien in uw kippen en het gaat meer om de gezondheid van de dieren want dat verzwakt best wel vergeleken met anderen (niet in geteelde) dieren.

Maar hoe zit het dan met halve familie leden? Bv. Half broer en zus? Moet je het dan gewoon nog een keer delen door twee en dan op 25% uitkomen? (Broer en zus 50 dat delen door twee is 25)

Alvast bedankt!

Pearlsofpassion
Berichten: 4369
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jun 2023 13:16

Nee, je moet denk ik de helft delen door 2.
Dus 75% van als het volledig zou zijn. Dus bij half broer en half zus is dat 37,5% verwant als je bij volledige broer-zus uitgaat van 50% (wat volgens mij zo moet want gemiddeld gezien gaan broers en zussen 50% dezelfde genen hebben).
Maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Het moet wel ergens tussen tante-neef en broer-zus in zitten. Dit is in het midden daar tussen dus lijkt me ergens logisch, maar ik kan het niet geheel wiskundig verklaren.

Op internet vind ik echter dat het ook gewoon 25% is. Maar ik vind dat gek want dat is hetzelfde als tussen tante en neef. Terwijl die tante toch ook maar 50% gedeeld DNA heeft met de vader van de neef terwijl bij half broers en halfzussen de gemeenschappelijke ouder dezelfde is en dus 100% hetzelfde DNA heeft.
Ofwel is die tante-neef eigenlijk minder dan 25%.

Pearlsofpassion
Berichten: 4369
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jun 2023 13:35

Edit ah nee. Ik maakte een denkfout.
Het is idd 25%.

Want, je hebt idd 50% kans om dezelfde genen de erven van de gelijke ouder. En dat is de helft van het genetisch materiaal van het kind (de andere helft komt van de verschillende ouder). Dus 50% van de helft van de genen komen (gemiddeld gezien) overeen. Dus 25%.

Bij tante met neef is dat ook zo. De neef krijgt 50% van zijn genen van z'n vader. De tante deelt ook 50% genen met haar broer/de vader van de neef. De kans dat die genen dezelfde zijn is weer 50%. 50% van 50% is weer 25%.
Er zit een generatie minder in het spel bij de tante, vandaar mijn denkfout. Neef-nicht (wel gelijke generaties) is nog lager en daar zat ik te denken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor danielb » 25 jun 2023 17:43

ouders en hun kinderen delen altijd 50 procent dezelfde genen.
broers en zussen theoretisch ook 50 procent,maar dit kan theoretisch ook gaan van 0 tot 100 procent.
neven en nichten is theoretisch 25 procent,maar dit kan gaan van 0 tot 50 procent.
kan ook zijn dat het 12,5 procent is,en dat dit kan gaan van 0 tot 25 procent.
ik zal het nog eens uitzoeken als ik wat meer tijd heb.

Alxender2022+
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 dec 2022 19:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe bereken je verwantschap?

Berichtdoor Alxender2022+ » 25 jun 2023 20:38

Dankjewel


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten