Rode grote Wyandotte

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 05 jun 2023 20:51

Hallo allemaal,
Ik weet dat er een kippencalculator is, maar kan daar niet mee overweg, omdat ik alleen de fenotype van mijn kippen ken.
Ik heb fokonzuivere buffcolumbia kippen (blauw en zwart) en een buffcolumbia haan. Ik heb 3 zilverpatrijs hennen, waarvan 1 te donker is en de ander te vuile onderkleur.
En ik heb 2 hennen die afgekeurd zijn in het fokproces naar geel witgezoomd.

Nu zou ik heel graag rode Wyandottes willen, of roodpatrijs.
Wat kan ik dan het beste er nog bij kopen, zodat ik op termijn een mooie donkerrode kleur bekom, zoals de Rhode Islanders kleur?

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 05 jun 2023 20:54

...of weet iemand een fokker van rode Wyandottes?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Kip La La » 05 jun 2023 21:30

Verplaatst naar Fokkerij

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jun 2023 22:57

Tja...
Met zoveel info weet je natuurlijk nog niet veel.
Is alleen de rode kleur van belang en maakt het niet uit in welke vorm of wil je specifiek effen rood, roodcolumbia of roodpatrijs?
En maakt zwart of blauw nog uit?

Buff in buffcolumbia is gewoon goud. Zet je daar rood bovenop, dan krijg je dus rood. Maar in de eerste generatie onzuiver, je moet dan die eerste generatie combineren met rode dieren of elkaar om zuiver rode dieren te krijgen. En dat wil je, want bij kippen zie je vrijwel elke fokonzuiverheid.
Behalve bij een fokonzuivere Columbiahaan, die lijkt erg op zuiver Columbia.

Zilver is natuurlijk slecht om rood mee te fokken. Niet alleen moet zilver eerst goud worden (dat gaat wel vanzelf als je er een rode haan op zet), maar zilveren dieren hebben doorgaans weinig tot geen roodfactoren. En die heb je nodig voor een mooi rode kleur.
Tenzij je met de grondkleur die te donker is, bedoeld dat ze eigenlijk beige/crème is ipv wit.
Met op, dan kan ook door veel badderen soms dat idee geven.

En de witgele, waarom zijn die afgekeurd?
Nu, dan moet je die factor er ook weer eerst uit fokken. Geel is verdunt goud.
Weet je of het wit dominant wit is of vuilwit? En wil je witgetekend hebben of zwart of blauw?

Wil je er ook echt iets mee bereiken of is het gewoon voor jezelf?
Als je dit wil bereiken hangt het er ook vanaf hoeveel kuikens je kan kweken en in welke mate je bereid bent inteelt toe te laten om het doel te bereiken.
Hoe dan ook moeten er rode dieren bij he...
En bij voorkeur in de aftekening die je wil bereiken.

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 05 jun 2023 23:04

Wow, Pearls, dankjewel voor je duidelijke 'jip en janneke' uitleg. Daar kan ik wat mee.
Het is eigenlijk gewoon voor mezelf. Ik hou van mooie kippen. En mijn smaak is allerlei tinten bruin en rood.
Ik ga nog even rustig op me in laten werken wat je schreef.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jun 2023 23:13

Oh ja.
Nou, rood kan je niet 'maken'.
Je moet het dus van een rood dier halen...

Het enige dat rood verdoken draagt is echt buff. Dus niet de buff Columbia maar de effen buff dieren.

Oh ja, ik bedenk me nog iets. Ik zei iets verkeerd in m'n vorig bericht. Wit geel is geen verdund goud, dat is gewoon goud. Maar door de witte aftekening komt dat lichter uit dan bij een zwarte of blauwe aftekening waardoor men het geel noemt. Maar eigenlijk is het dus goud.
Dat is een verschil met geelpatrijs of citroen, dat is wel degelijk goud met een verdunningfactor erop.

En echte buff is rood met dezelfde verdunningfactor voor geel. Dat maakt dus donkerder en weer lichter waardoor het terug oranje is zoals bij goud maar dan met die mooie diepte en warmte in de kleur.

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 05 jun 2023 23:22

Ja, snapte ik al, ja, dat je rood niet kunt maken. Maar als ik roodporselein erbij zou kopen (op dit moment zijn er kuikens in Buitenpost te koop), zou ik dan kans maken op iets moois?

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 05 jun 2023 23:23

Oh ja, dan zou het dus alleen gaan om roodporselein hen x mijn buffzwarte haan.
En wat voor kuiken zou er dan uit de geel witgezoomde hen x de buffcolumbia haan komen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jun 2023 23:41

Goh, dat moet ik ook even in de kipcalculator stoppen want ik ken de genetica achter porselein niet van buiten.

Geel wit gezoomd en buff Columbia is beide gewoon goud dus dat is zo duidelijk.
Maar je krijgt dan slecht gezoomde dieren (het is een enkelgezoomde hen he? Geen meerzomig) en de vraag is wat de basis van het wit is of je witte aftekening met waarschijnlijk hier en daar een vlekje krijgt, of blauw krijgt.
En natuurlijk blijft de vraag of je haan niet nog iets onverwachts draagt. Want bij een Columbia haan zie je dat niet altijd. En je merkt dat je ook geen kenner bent dus misschien over een afwijking ook gewoon over zou kijken. Niet slecht bedoeld he. ;)
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 05 jun 2023 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jun 2023 23:46

Voor je andere kruising geeft de kipcalculator 100% roodcolumbia. En split voor bont.

Het rood is dan dus waarschijnlijk wel minder mooi dan als het zuiver zou zitten.
Maar je krijgt dus roodcolumbia. Omdat porselein blijkbaar gewoon gepareld Columbia is.

Split wil zeggen dat ze bont (= gepareld) dragen maar dat komt pas tot uiting als er 2 genen van zijn. De 2e generatie zou dan dus wel hier en daar geparelde en dus (rood)porseleinen dieren uit kunnen vallen.

Dat is geen verkeerde kruising dus.
Als er nog iets bij je haan doorheen zit, merk je dat vanzelf.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten