Rode grote Wyandotte

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 06 jun 2023 08:23

Wat leuk dat je mee wil denken. En ik snap het ook nog.
Ja geelwit gezoomd is enkele zoom. En als dat goud (en verdund is) komt daar natuurlijk nooit rood uit.
Ik ben inderdaad geen kenner hoor :-) en voel.me niet beledigd :lol:
Roodcolumbia klinkt goed. Misschien ga ik dan toch kuikens van de roodporselein kopen.
Bont is een ander woord voor porselein, toch?
En split is heterozygoot, niet?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 09:01

Split is idd heterozygoot maar wordt enkel gebruikt indien je het aan de dieren niet ziet.
Bont is ander woord voor gepareld. En porselein is gepareld Columbia, blijkt. Maar je kan ook vb zwart gepareld hebben. Dat is dan zwart met witte veeruiteinden.

Het verwarrende met kippen kleuren is dat ze niet consequent benoemd zijn naar hun achterliggende genen maar naar hun fenotype. Vandaar dat buff Columbia geen buff is en geel gezoomd geen geel, genetisch gezien.
Dat geel bij geel gezoomd is goud maar niet verdund, gewoon goud. Net als bij buff Columbia, goudpatrijs en porselein. Zelfde gen, zelfde vorm. Het tintverschil komt door de invloed van de tekening. Dus in combi met rood geeft ook die geelgezoomde, rood. Rood witgezoomd dan als het wit dominant is. Eerst heterozygoot (noemt men fokonzuiver) en als je erin slaagt eentje te fokken met 2 genen voor rood, dan ook echt rood. Maar door het wit zal dat wss iets bleker aandoen dan de rood zwartgezoomde. Ookal is dat genetisch hetzelfde rood.

Want er is een gen dat goud of zilver bepaald.. En een gen dat rood of niet rood bepaald. Heb je goud en 1 rood gen, dan is dat fokonzuiver. Heb je goud en 2 rode genen dan is het rood, heb je goud en 2 genen voor niet-rood, dan heb je goud.
Wat rood doet op zilver weet ik niet. Crème waarschijnlijk oid. Alleszinds geen rood.

Heb je goud met een verdunning krijg je citroen (of geelpatrijs bij de goudpatrijs). Heb je rood met die verdunning (dus, en goud, en rood, en verdunning) dan krijg je echte buff.

En een hen is altijd goud of zilver, nooit beide.
Bij een haan kan dat wel, dan krijg je fokonzuiver zilver en dat is ook geel.
Even mijn eigen haan ter illustratie. :mrgreen:
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 09:20

Voor alle duidelijkheid, als je rood inkruist, is je eerste generatie voor alle genen die verschillen, heterozygoot. Dat zal wss niet dat mooie diepe rood geven zoals bij de volledig rode dieren.
Als je dan de rode ouder terugzet op die eerste generatie, dan krijg je de volgende generatie de helft heterozygoot, de helft homozygoot rood. Maar dat moet je willen, want dat is serieuze inteelt...

Ook als je die 1e generatie onderling gaat kruisen heb je dat probleem en dan krijg je de helft heterozygoot, een kwart rood en een kwart goud.

Als je geen inteelt wil, moet je voor de 2e generatie ander rood bloed halen.
Of de zoon van de ene hen op de andere rode hen zetten natuurlijk.
Alleszinds behoorlijk wat planning op die manier.
En veel kuikens als je nog een beetje wil kunnen selecteren op iets anders dan kleur.

Doe je dat niet kan er per ongeluk ook wel eens eentje uit vallen hoor. Zo doe ik het ook. Maar dan moet je geluk hebben, of veeeel geduld. :-D
Misschien, heel misschien heb ik dit jaar een zilverpatrijs hen gefokt, maar ik denk het niet... En de zoming trekt al lang op niets meer. Want ik heb te veel anders ingefokt en te weinig kuikens om daarop te kunnen selecteren. Dat ga ik de volgende jaren misschien wel veranderen.
Maar het is bij mij ook voor mijn eigen plezier. De dieren zijn zelfs niet raszuiver, laat staan kleurzuiver. Maar ik vind ze ideaal zo.

Berlin
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2021 11:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Berlin » 06 jun 2023 21:47

:duimop: leuk, je enthousiaste reactie!
Supertof.
Je zei dat rood op zilver mogelijk crème wordt. Help je hopen, want dat lijkt me geweldig.
Ik heb nl. serieus een keer de vraag gesteld hoe je aan tarwekleur, koffie-latte etc zou kunnen komen.
Ik hoef ook zeker geen fok- of kleurzuivere kippen. Ik ben ook zeker niet op zoek maar erkende kleuren. Maar geniet van mooie natuurtinten op een kip.
Prachtige haan heb je!
Nog paar vraagjes; je zei goud verdunning wordt citroen. Citroen ...love it :ilove:
Hoe verdun je goud? Wat is verdunnen?
En wat betekent het als er eentje 'uit valt'?
Groetjes, Linda

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Shanna Bartels » 06 jun 2023 21:58

Hihi ik snap er werkelijk geen bal can, maar 1. Wat heb je n prachtige haan Pearl :ilove: (brahma?)
En 2. Is dat Oscar, de vader van je kuikens?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 22:43

Berlin schreef::duimop: leuk, je enthousiaste reactie!
Supertof.
Je zei dat rood op zilver mogelijk crème wordt. Help je hopen, want dat lijkt me geweldig.
Ik heb nl. serieus een keer de vraag gesteld hoe je aan tarwekleur, koffie-latte etc zou kunnen komen.
Ik hoef ook zeker geen fok- of kleurzuivere kippen. Ik ben ook zeker niet op zoek maar erkende kleuren. Maar geniet van mooie natuurtinten op een kip.
Prachtige haan heb je!
Nog paar vraagjes; je zei goud verdunning wordt citroen. Citroen ...love it :ilove:
Hoe verdun je goud? Wat is verdunnen?
En wat betekent het als er eentje 'uit valt'?
Groetjes, Linda


Verdunnen is dus de kleur lichter maken. En dat gebeurt door genen die dat effect hebben. Citroen dieren hebben dus goud maar daar zit een verdunnend gen bij waardoor het geel wordt.

Uit vallen bedoel ik dat je uit een ouderpaar zo een kuiken krijgt. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Ze zeggen dat zo.

In theorie zou dat crème kunnen geven maar dat wil gewoon zeggen dat je bij een dier dat eigenlijk zilver (dus wit) is en geen rood heeft, toch veel extra roodfactoren hebt. En dat 'lekt' dan door het wit. Dat is niet gezegd dat het een effen kleur geeft. Het kan net zo goed in lichte vlekken zijn. We weten eigenlijk niet goed wat dat geeft omdat niemand dat ooit doet. Maar je kan verwachten dat dat een heel lichte bruine kleur wordt. Ook daarin zal dan weer verschil zitten van kuiken tot kuiken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode grote Wyandotte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 22:54

Shanna Bartels schreef:Hihi ik snap er werkelijk geen bal can, maar 1. Wat heb je n prachtige haan Pearl :ilove: (brahma?)
En 2. Is dat Oscar, de vader van je kuikens?


Ja dat is Oscar. En het is een kruising van een meerzomig (goud)patrijs Brahma kriel haan en een meerzomig zilverpatrijs Cochin kriel hen.
Vandaar dat hij een stuk boller/breder is dan een Brahma (kriel). En staart is ook veel boller (korter) en z'n kam is verkeerd voor een Brahma.

Dit zijn z'n ouders. Vader staat hier wel in de schaduw en oogt daardoor iets donkerder dan hij was.
Afbeelding

En dit was hijzelf als jonge haan van 4 maand. Afbeelding


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten