Blauwe Mechelse Hoen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
FRCE
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 dec 2014 16:58
Land: Belgie
M/V: M

Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor FRCE » 31 jul 2023 18:09

Hallo, ik had vroeger reeds blauwe Mechelse hoenen in de tuin en heb dit altijd een mooie combinatie gevonden met de pootbevedering en het gestalte. Blijkbaar zijn er maar weinig van deze dieren beschikbaar. Waarom weet ik niet? Ik zou er volgend jaar zelf willen fokken, iemand een idee welke rassen ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb naast wit en koekoek enkele zwarte mechelse hennen en hanen. Dit jaar heb ik ook enkele Marans hennen, een Jersey Giant haan en een Brahma hen gekocht allen in de blauwe kleur. Is hier een combinatie van aangewezen met de zwarte of net niet? Zijn er andere opties, eventueel met vleeskippen? Voor de witte was de combinatie met een Ross moederdier voor mij een ideale combi naar bevlezing en groeikracht toe. Het blijft voor mij immers een vleeskip, ik ben geen tentoonstellingsfokker, maar het moet wel een mechelse zijn. Bedankt en de groeten, Frederic

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 jul 2023 20:06

Blauw x zwart geeft de helft zwart,de helft blauw.
Dus dat is zeker een goed optie.

Blauwe haan met koekoek hen geeft ook enkel blauwe en zwarte hennen. Omgekeerd werkt dat niet, dan heb je enkel koekoek hennen. Blauw en zwart getekend.
De hanen zijn bij beide fokonzuiver koekoek, weer met zwarte of blauwe aftekeningen.

Wit is waarschijnlijk dominant en krijg je dus (onzuivere)witte dieren. Bij 2e generatie kan er dan iets anders uit vallen. En misschien is het wel niet dominant, dat kan je uittesten, in dat geval verwacht je zwarte dieren.

FRCE
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 dec 2014 16:58
Land: Belgie
M/V: M

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor FRCE » 31 jul 2023 20:12

Bedankt voor de info.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 jul 2023 20:23

Als ik jou was zou ik je blauwe jersey haan op de zwarte en koekoek mechelse hennen zetten.
En een zwarte mechelse haan op je blauwe brahma en marans hennen. En dan de blauwe nakomelingen (hanen met het beste type)uit deze 2 het jaar erna combineren en op de zwarte mechelse ( haan en hen )of koekoek hennen zetten. Bij voorkeur de nakomelingen vanuit de eerste combi niet op dezelfde hennen als je bij de eerste combi gebruikt hebt. Als je er voldoende hebt, kan je ze in 2 groepen delen, en ze omruilen. Een haan uit de 2e combi kan wel perfect op de moeders uit de eerste combi.
Zo heb je de eerste 2 jaar al totaal geen inteelt en kan je daarna een paar generaties zonder al te veel nadenken onderling kruisen voor er nieuw bloed in moet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 jul 2023 20:41

Weet dat als je 2 blauwe dieren combineert, id volgende generaties, je ook maar de helft blauw krijgt, 1 kwart zwart en 1 kwart splash. Maar als je dan zo'n splash haan op zwarte hennen zet, krijg je wel alleen blauwe dieren... Kan ook handig zijn.
Dat werkt ook omgekeerd.
Blauw is als het ware een dier met 1 zwart en 1 splash gen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor danielb » 01 aug 2023 05:07

blauwe haan x koekoek geeft maar 25 procent kans op blauwe dieren.
50 procent is koekoek (hanen)
25 procent is zwart (hennen)
25 procent is blauw (hennen)

blauwe haan x zwarte hen geeft 50 procent blauwe dieren.
50 procent is dus blauw (hennen en hanen)
50 procent zwart (hennen en hanen)

zwarte haan x blauwe hen hetzelfde resultaat als blauwe haan x zwarte hen.

zelf zou ik dus enkel zwart x blauw gebruiken of blauw x zwart.

combinatie van de dieren die ik zelf zou toepassen :
zwarte mechelse haan x blauwe marans hennen.
blauwe giant haan x zwarte mechelse hennen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Blauwe Mechelse Hoen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 aug 2023 08:05

Je moet toch meer hanen dan hennen wegdoen vermoed ik. Dan maakt het niet uit welke kleur die zijn. En ze zijn wel split dan. Vandaar dat ik die koekoek hennen wel zou gebruiken. Hoe meer dieren deelnemen hoe beter voor de gezondheid van de dieren achteraf. En de zwarte hennen zijn waarschijnlijk onderling ook nauwer verwant dan de koekoek en zwart, dus die winst in genetische diversiteit is dan nog groter.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten