Nieuwe haan bij hennen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Redshibaman » 11 mar 2024 16:57

Ik realiseer me dat de vraag hier op het forum al vaker is gesteld, maar ik lees tegenstrijdige berichten. Dus ik hoop dat iemand het me met zekerheid kan zeggen.
Ik ga vandaag een nieuwe haan bij een groepje hennen zetten. Het is een zgn. "bewezen" haan die in een andere toom al voor nageslacht heeft gezorgd. Mijn vraag is over hoevel dagen ik eieren kan gaan verzamelen voor de bm, van die eerstegenoemde toom, uiteraard mits de haan getreden heeft?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor tuff cookie » 11 mar 2024 18:26

Het kan al na 6 dagen maar zoals je zelf ook zegt mits de haan getreden heeft. Voor de zekerheid zou ik wat langer wachten, bovendien weet je ook niet of hij alle hennen heeft getreden.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Redshibaman » 11 mar 2024 18:38

tuff cookie schreef:...bovendien weet je ook niet of hij alle hennen heeft getreden.

Dankjewel voor je reactie.
Wat je zegt klopt, maar dat geldt natuurlijk altijd wanneer je een haan bij een groepje hennen zet en je wilt broedeieren. Ja, wanneer hij één of meerdere favorieten heeft, dan ga je het aan de (arme) ruggetjes van de hennen zien dat zij vrijwel zeker bevruchte eieren leggen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor tuff cookie » 11 mar 2024 19:43

Ja inderdaad, arme hennen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mar 2024 19:48

Zat er nog een andere haan bij? Want die kan nog tot 2 weken na de laatste keer treden kuikens geven, heb ik begrepen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor danielb » 11 mar 2024 21:13

2 testen die ikzelf al gedaan heb.
haan bij 1 hen gezet waar geen haan bij zat.
na 2 dagen was het eerste ei bevrucht.
de haan ging de hen al wel vanaf dag 1 treden (gewoon als extra informatie) en hij had maar 1 hen om te treden.

eieren geraapt van hennen nadat haan verwijderd was.
tot dag 15 had ik nog een bevrucht ei.
daarna niets meer,maar de meeste eieren waren voor dag 15 al niet meer bevrucht hoor.

nog een test,maar dan van iemand anders op het forum.
hennen had hij weggehaald die bij een haan zaten en vanaf dag 11 had hij geen bevruchte eieren meer.

dus eerst nog 2 vragen om te weten wat ik in uw geval zou doen :
hoe lang zitten de hennen al zonder haan?
bij hoeveel hennen komt de haan terecht?

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Redshibaman » 12 mar 2024 00:26

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel iets mee.
Er zijn nog wat vragen gesteld. Er liep tot vandaag een haan bij deze groep hennen (toom 3 met 7 hennen). Vorige week heb ik van de 3 tomen die ik heb, 42 eieren in de bm gedaan. Van alle eieren die ik geraapt heb van de bedoelde toom 3 was er niet één bevrucht. Van de andere twee tomen heb ik wel bevruchte eieren. De haan die bij die toom 3 liep heb ik ook geen enkele keer zien treden. Heel cru betekent dit dat hij z'n kans heeft gehad en nu mag een ander het gaan proberen.
Nogmaals dank voor de reacties.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 mar 2024 08:17

Vreemde haan. :cool:

Als de mijne niet had willen treden, had hij van z'n.vader wss mogen blijven. Maar dat was geen optie. :roll: :mrgreen:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor danielb » 12 mar 2024 12:14

met 7 hennen zou ik wel langer dan 2 dagen wachten om eieren te rapen om zeker te zijn dat de haan meerdere succesvolle tredingen heeft gedaan bij meerdere hennen binnen een aantal dagen om zoveel mogelijk bevruchtte eieren te hebben.
bij deze ga ik nog even wat informatie delen,want er is inderdaad tegenstrijdige informatie te vinden op het net.
als je gewoon googeld hoelang het duurt voordat een ei bevrucht is,dan vind je dikwijls 7 a 10 dagen terug.
maar dit is uiteraard niet correct.
zoals aangegeven kwam ik bij een test uit,dat dit na 2 dagen al zo was.
ook jan sch die regelmatig op dit forum zat kwam met een test uit op 2 dagen na toevoeging van de haan (ik vind het topic niet meer terug)

met wat opzoekwerk heb ik ook nog dit gevonden :
het ei dat dezelfde dag word gelegd na toevoegen van de haan zal zowiezo niet bevrucht zijn.
het ei dat de volgende dag gelegd word zou eventueel bevrucht kunnen zijn,maar afhankelijk van wanneer dit ei gelegd word.
smorgens of savonds is al een verschil en ook afhankelijk of de haan de eerste dag smorgens of savond zijn treding heeft kunnen doen.
het ei dat de dag daarrna word gelegd,kan je vanuit gaan dat het ei bevrucht is. (als alles gaat zoals het moet uiteraard)
dit is de derde dag dat de haan er al bijzit en dus het ei dat gelegd is na de 2de dag van toevoegen van de haan.
waarom leg ik het zo uit?
omdat je ook wel informatie terug vind die zegt na 3 dagen.
het is dus :
als de haan er al 3 dagen bijzit en dus de 2de dag na toevoegen van de haan.
misschien maak ik het nu moeilijker dan het is en voor een ander is het nu misschien weer wat duidelijker ;)

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haan bij hennen

Berichtdoor Redshibaman » 12 mar 2024 15:43

danielb schreef:...misschien maak ik het nu moeilijker dan het is en voor een ander is het nu misschien weer wat duidelijker ;)

Nee, juist niet. Je hebt het hartstikke duidelijk uitgelegd. Bedankt! Ik hoop dat mensen die in de toekomst met dezelfde vraag zitten de weg naar dit topic weten te vinden.

Overigens heb ik de 7 hennen opgesplitst in 4-3 en beide tomen dus (tijdelijk) een andere haan.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten