Columbia/Berken/meerzomig patrijs

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jun 2004 13:17
Land:
M/V: V
Locatie: Brugge

Columbia/Berken/meerzomig patrijs

Berichtdoor Dimi » 01 apr 2005 17:56

Hoi,

Ik heb 6 Brahma's van het grote type lopen : 1 Columbia haan, 3 Columbia hennen, 1 Berken hen en 1 Meerzomig Patrijs hen.
Nu de lente serieus kriebelt, gaat mijn haan tegenwoordig wild tekeer (als je begrijpt wat ik bedoel ;)) met vooral de Berken en Patrijshen. Zijn eigen kleurslag wordt minder gedekt.

Nu misschien een paar heel dwaze vragen, maar allez, ik stel ze toch maar:

1. Columbia haan + Berken hen : welke kleurslag komt hier uit voort?
en is het kleur een 'zuivere' kleur? Ik meen ooit te hebben gelezen dat die 2 kleurslagen wel samengaan, maar ik kan het ook volledig mishebben...

2. Columbia haan + Meervoudig Patrijs : welke kleurslag komt hier uit voort?
Zouden jullie de natuur zijn gang laten gaan en die 2 kleurslagen dus laten mengen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes,
Dimi

{Edit Loes: titel aan gepast}

brahma liefhebber
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 nov 2002 12:13
Land:
M/V: V
Locatie: Drunen

Berichtdoor brahma liefhebber » 01 apr 2005 18:03

Uit columbia x berken komt 50% berken en 50% columbia. En uit meerzomig patrijs x columbia komt geen erkende kleur uit. Als je de berken op laat groeien kan je die niet met elkaar kruisen (kan wel maar krijg je geen berken) want dan krijg je zwart en columbia. En columbia x columbia is gewoon columbia.

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 09 apr 2005 19:06

Als je wilt gaan fokken moet je de patrijs hen uitsluiten voor de fok. Dus let op welke eieren zij legt, dan heb je ook nog iets te eten.
Columbia en berken liggen genetisch erg dicht bij elkaar.
Als je écht alleen maar columbia wilt fokken, dan moet je dus keuzes maken en de twee anders gekleurde hennen apart zetten, zodat de haan alleen maar dames van zijn 'kleur' heeft.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Columbia/Berken/meerzomig patrijs

Berichtdoor Ruben » 15 apr 2005 00:47

Dimi schreef:1. Columbia haan + Berken hen : welke kleurslag komt hier uit voort?
en is het kleur een 'zuivere' kleur? Ik meen ooit te hebben gelezen dat die 2 kleurslagen wel samengaan, maar ik kan het ook volledig mishebben...

Het leuke aan berkenkleurige Brahma's is dat het geen berkenkleurige dieren zijn. Ze zijn ontstaan door een kruising van zwart met columbia en mogen genetisch gezien niet als berken beschouwd worden. Dit alles komt omdat zwart maar gedeeltelijk dominant is over wildkleur en daardoor berken-look-alike's voortbrengt. Kruising van columbia met berken kan dus berkenkleurige dieren voortbrengen, maar de kwaliteit van de kleur kan zeer sterk variëren.

Dimi schreef:2. Columbia haan + Meervoudig Patrijs : welke kleurslag komt hier uit voort?

Deze kruising zou ik niet doen. Ten eerste kruis je goud met zilver, dus dan ga je te maken krijgen met roodgeschouderd-achtige hanen. De Columbia in combinatie met de Penceling-factor gaat volgens mij een enkele zoming opleveren (zo is het toch bij Andalusiërs) maar echt 100% zeker ben ik niet...

Als het dus enigzins kan, zou ik gaan voor de columbia x columbia, desnoods met berken, maar met meerzomig patrijs zou ik niets doen, want dat levert, cru gezegd, rommel op!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 15 apr 2005 00:51

brahma liefhebber schreef: Als je de berken op laat groeien kan je die niet met elkaar kruisen (kan wel maar krijg je geen berken) want dan krijg je zwart en columbia.

Uit berken x berken kan idd vanalles vallen, zelfs zilverwildkleur!! Normaal gezien moet er ook berken uitvallen, alleen zijn die dieren eigenlijk zo'n "bastaarden" dat je vanalles kan krijgen en het procentuele aantal goede dieren klein is.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten