Het grote (jonge) geiten topic

okidokistables
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 aug 2008 16:02
Land: NL
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor okidokistables » 06 mar 2009 23:22

Mona schreef:
Wat voor geiten zijn het? Ook foto's plaatsen als ze er zijn hè! ;)


het zijn dwerggeiten , en natuurlijk zal ik foto's laten zien, hier een foto van de moeder op het moment:
Afbeelding Afbeelding
lekker buikie, Maar ze heeft nog niet zulke super grote uiers dus ik denk dat het ongeveer nog een weekje duurt. M'n ouders dachten dat het vorige week zaterdag al zou gebeuren dus daar werd ik erg zenuwachtig van, maar ik luister niet meer naar ze en ga er vanuit dat het nog eventjes duurt.. Wat denken jullie als je uit ga van deze foto's? hoeveel denken jullie dat erin zouden zitten? Vorige keer had ze er 3, aan de eerste foto zie je dat haar buik aan de linkerkant meer uitsteekt, misschien betekend dat wat? En hoe lang zou het denk je nog duren? Ik ben zo benieuwd, ook of het geitjes of bokjes zijn, ik hoop eigenlijk geitjes!
en dit is de bok die erbij geweest is:
Afbeelding

misschien dat ik van af nu een dagboekje met foto's bij ga houden en dan achteraf kan ik uitrekenen hoe lang het daarna nog geduurt heeft enzovoort. Misschien kan ik dat hier op het forum wel doen :D

Gebruikersavatar
Veulen
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jan 2009 17:25
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Veulen » 07 mar 2009 12:53

Mona schreef:Dat wordt nog een drukke, lange tijd! Jij hebt wel heel veel dieren hè! Zitten ze allemaal samen in 1 wei (de geiten bedoel ik dan)?


Dit zijn niet al mijn geiten hoor. Niet alles is gedekt. Ik beheer 2 kinderboerderijen en 2 hertenkampen. Heb dus wel het een en ander aan geiten. Het verspreiden heb ik expres zo gepland. Ik heb maar 3 stalletjes op elke boerderij waar ze in kunnen. Wil wel de mogelijkheid hebben om alle dieren binnen te houden mocht dat nodig zijn. (Hoewel ze meestal na 1 dag al weer buiten zijn of soms gewoon buiten blijven). Plus dat ik het altijd lammeren wil in het hoogseizoen dat is juni en juli. Het is leuker voor de bezoekers en ik hoef met zo'n gigantische verspreiding veel minder lammeren te fokken.

Totaal heb ik op de ene boerderij:
2 Dwerggeiten
2 Bonte geiten
1 Toggenburger
1 Wallische
2 Landgeiten
5 Zwartbles schapen
1 Suffolk schaap

Op de andere boerderij staan:
3 Dwerggeiten
3 Bonte geiten
2 Wallische geiten
2 Toggenburger geiten
2 Nubische geiten
4 Ouessant schapen

Op 1 van de hertenkampen staan nog:
1 Dwerggeit
1 Kruising Nubische x Dwerg
1 Kruising Nubische x Toggenburger

In het veldje daarnaast staan
6 Geiten bokken
2 Schapen rammen

Totaal 29 geiten en 12 schapen. (Totaal aantal beesten zit zo op/rond de 250)

Vannacht zijn van me 2de ooi de lammeren geboren. 3 stuks waarvan er 1 dood. Maar 2 ooien leven nog en daar word ik wel blij van. Moeder had het zwaar. Zo zwaar dat ze zelf de wei niet meer uit kon lopen naar de stal. We hebben d'r gesleept op een zeiltje. De lammeren laat ze drinken terwijl ze op d'r zei ligt.

Maar 4 van de geschat 40 geboren :)

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Mona » 07 mar 2009 22:11

[quote="okidokistables":dacht][img:dacht]http://img408.imageshack.us/img408/4987/sikkies009.jpg[/img:dacht] [img:dacht]http://img22.imageshack.us/img22/3644/sikkies001.jpg[/img:dacht]
[img:dacht]http://img22.imageshack.us/img22/8497/bok2008006.jpg[/img:dacht]
misschien dat ik van af nu een dagboekje met foto's bij ga houden en dan achteraf kan ik uitrekenen hoe lang het daarna nog geduurt heeft enzovoort. Misschien kan ik dat hier op het forum wel doen :D[/quote:dacht]

Dat ziet er een mooie combi uit! Ben benieuwd! :-D

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Mona » 07 mar 2009 22:16

Veulen schreef:Dit zijn niet al mijn geiten hoor. Niet alles is gedekt. Ik beheer 2 kinderboerderijen en 2 hertenkampen. Heb dus wel het een en ander aan geiten. Het verspreiden heb ik expres zo gepland. Ik heb maar 3 stalletjes op elke boerderij waar ze in kunnen. Wil wel de mogelijkheid hebben om alle dieren binnen te houden mocht dat nodig zijn. (Hoewel ze meestal na 1 dag al weer buiten zijn of soms gewoon buiten blijven). Plus dat ik het altijd lammeren wil in het hoogseizoen dat is juni en juli. Het is leuker voor de bezoekers en ik hoef met zo'n gigantische verspreiding veel minder lammeren te fokken.

Totaal heb ik op de ene boerderij:
2 Dwerggeiten
2 Bonte geiten
1 Toggenburger
1 Wallische
2 Landgeiten
5 Zwartbles schapen
1 Suffolk schaap

Op de andere boerderij staan:
3 Dwerggeiten
3 Bonte geiten
2 Wallische geiten
2 Toggenburger geiten
2 Nubische geiten
4 Ouessant schapen

Op 1 van de hertenkampen staan nog:
1 Dwerggeit
1 Kruising Nubische x Dwerg
1 Kruising Nubische x Toggenburger

In het veldje daarnaast staan
6 Geiten bokken
2 Schapen rammen

Totaal 29 geiten en 12 schapen. (Totaal aantal beesten zit zo op/rond de 250)

Vannacht zijn van me 2de ooi de lammeren geboren. 3 stuks waarvan er 1 dood. Maar 2 ooien leven nog en daar word ik wel blij van. Moeder had het zwaar. Zo zwaar dat ze zelf de wei niet meer uit kon lopen naar de stal. We hebben d'r gesleept op een zeiltje. De lammeren laat ze drinken terwijl ze op d'r zei ligt.

Maar 4 van de geschat 40 geboren :)


Ik dacht al bij mezelf, die moet wel een heel grote tuin hebben! ;)
Het lijkt me geweldig wat je doet, is het een uit de hand gelopen hobby?
Wat kan ik me precies voorstellen bij een hertenkamp? Kheb er hier in België eigenlijk nog nooit van gehoord...
Wat een vragen allemaal, ben nog geen beetje curieus. :oops:

Gebruikersavatar
Veulen
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jan 2009 17:25
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Veulen » 07 mar 2009 23:00

Mona schreef:Ik dacht al bij mezelf, die moet wel een heel grote tuin hebben! ;)
Het lijkt me geweldig wat je doet, is het een uit de hand gelopen hobby?
Wat kan ik me precies voorstellen bij een hertenkamp? Kheb er hier in België eigenlijk nog nooit van gehoord...
Wat een vragen allemaal, ben nog geen beetje curieus. :oops:


Helaas een gewoon rijtjes huis. Anders wist ik het wel :)

Ik was vrij jong toen ik al wist wat ik wilde. Was ook 14 toen ik bij deze kinderboerderij vrijwilliger werd. Vervolgens ben ik de opleiding dierenverzorging gaan doen, plus wat cursussen die ik dacht nodig te hebben. Toen 3 jaar gezocht en gehoopt op een betaalde baan. Maar hier wilde ze me graag hebben gelukkig. Zeldzame baan. Beetje moeilijk ook omdat je van alles iets moet weten. Niet alleen van alle beesten die je hebt, maar ook van evenementen en sponsoring en marketing (wie wil wat wanneer zien en wat hebben ze er voor over). Vind het meestal heerlijk.

Een hertenkamp is een plek waar ze herten houden op een afgesloten terrein. In ons geval damherten. Verder lopen er vaak wat geitjes of schaapjes en pauwen of kippen. In tegenstelling tot een kinderboerderij kun je niet op het terrein. Je kijkt langs de hekken naar de dieren.
Bij ons zijn het meestal de oudjes van de bejaardetehuizen die er op een bankje zitten te kijken (en te kletsen). Het is meestal ook veel grond maar weinig dieren. Veel oude nederlandse gemeente hebben het omdat het past in het tijdsbeeld van grote verblijfsparken.
Hertenkampen bestonden ook al eerder dan kinderboerderijen. 'Mijn' Hertenkampen zijn al meer dan 50 jaar oud. De oudste zelfs al bijna 90 jaar. Beetje het idee van de vroeger rijke heren die wat luxe beesten in de tuin hadden (hertje, pauw, fazantje). Voor een beetje een beeld: http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/Herten%20vangen/IMG_0237.jpg?t=1236463167

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Mona » 08 mar 2009 10:41

Veulen schreef:Een hertenkamp is een plek waar ze herten houden op een afgesloten terrein. In ons geval damherten. Verder lopen er vaak wat geitjes of schaapjes en pauwen of kippen. In tegenstelling tot een kinderboerderij kun je niet op het terrein. Je kijkt langs de hekken naar de dieren.
Bij ons zijn het meestal de oudjes van de bejaardetehuizen die er op een bankje zitten te kijken (en te kletsen). Het is meestal ook veel grond maar weinig dieren. Veel oude nederlandse gemeente hebben het omdat het past in het tijdsbeeld van grote verblijfsparken.
Hertenkampen bestonden ook al eerder dan kinderboerderijen. 'Mijn' Hertenkampen zijn al meer dan 50 jaar oud. De oudste zelfs al bijna 90 jaar. Beetje het idee van de vroeger rijke heren die wat luxe beesten in de tuin hadden (hertje, pauw, fazantje). Voor een beetje een beeld: http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/Herten%20vangen/IMG_0237.jpg?t=1236463167


Klinkt geweldig!!
Zoiets kennen we in België niet (wat zeer jammer is).

Gebruikersavatar
Veulen
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jan 2009 17:25
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Veulen » 08 mar 2009 17:07

Begin er zelf 1 :)

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Mona » 09 mar 2009 12:12

Veulen schreef:Begin er zelf 1 :)


Als iemand me een grond schenkt, met veel plezier!! :-D

okidokistables
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 aug 2008 16:02
Land: NL
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor okidokistables » 12 mar 2009 21:28

ZE ZIJN GEBOREN!! 2 kleine lievertjes! een bokje en een geitje, ze maken het erg goed en de foto's komen zo snel mogelijk!

hier de foto's dan.

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Mona
Berichten: 673
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het grote (jonge) geiten topic

Berichtdoor Mona » 13 mar 2009 15:49

okidokistables schreef:ZE ZIJN GEBOREN!! 2 kleine lievertjes! een bokje en een geitje, ze maken het erg goed en de foto's komen zo snel mogelijk!

hier de foto's dan.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding


Oooooh, hoe schattig! :hartje:


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten