geitjes geboren

Xada
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:48
Land:
M/V: V
Locatie: Aldeia da Mata

geitjes geboren

Berichtdoor Xada » 16 mar 2012 00:21

Mijn geit heeft ca. een week geleden kleintjes gekregen.
Rond 5 uur 's middags heb ik gezien dat ze weeën had. De volgende morgen is er een geitje geboren. Daarna kwamen er nog twee, beide dood. Ze waren wel helemaal compleet en ook geen vreemde mankementen.
Alleen zaten er geen ogen in de oogkassen. Ik zit me af te vragen waarom deze geitjes dood waren.
Heeft de geit te lang over de bevalling gedaan, of zouden de geitjes te vroeg geboren zijn (zegt mijn buurman), of is er misschien iets anders aan de hand? Rare infectie ziekten oid.
Het levende lammetje had een los hangend achterpootje en kon daar niet op staan. Maar het ging iedere dag beter en na ca. 4 dagen zit alles goed en dartelt ze door de stal.
Mijn geit is een ervaren geit, ze is ca. 5 jaar oud en kreeg ieder jaar 2 tot 3 jongen.
Ik heb haar gekocht in de zomer van 2010.

Duckiee
Berichten: 426
Lid geworden op: 04 jan 2012 13:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: geitjes geboren

Berichtdoor Duckiee » 16 mar 2012 00:34

waar heeft u haar gekocht?
als ik het vragen mag.

Mvg Duckiee

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: geitjes geboren

Berichtdoor brenda17 » 16 mar 2012 07:43

Schmallenberg virus?

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: geitjes geboren

Berichtdoor Beun » 16 mar 2012 07:54

Xada schreef:Ze waren wel helemaal compleet en ook geen vreemde mankementen.
Alleen zaten er geen ogen in de oogkassen. Ik zit me af te vragen waarom deze geitjes dood waren.
Heeft de geit te lang over de bevalling gedaan, of zouden de geitjes te vroeg geboren zijn (zegt mijn buurman), of is er misschien iets anders aan de hand? Rare infectie ziekten oid.
Het levende lammetje had een los hangend achterpootje en kon daar niet op staan. Maar het ging iedere dag beter en na ca. 4 dagen zit alles goed en dartelt ze door de stal.
Mijn geit is een ervaren geit, ze is ca. 5 jaar oud en kreeg ieder jaar 2 tot 3 jongen.
Ik heb haar gekocht in de zomer van 2010.


Ik begrijp je verhaal totaal niet. :?: Je vraagt je af waarom de geitjes dood geboren zijn en zegt doodleuk dat er geen vreemde mankementen waren???? Twee hadden er geen ogen en 1 had een lam achterpootje. Hoeveel "vreemde" mankementen wil je hebben? :puppydogeyes: Vroeggeboorte betekent zoveel als niet levensvatbaar omdat de dracht niet voltooid was. In jouw geval kun je gezien de mankementen uitgaan van een andere oorzaak. Het niet hebben van ogen kan slechts het topje van de ijsberg zijn vwbt andere interne afwijkingen. Ben maar heel erg blij dat ze dood zijn. Wat wil je doen met geiten zonder ogen?

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: geitjes geboren

Berichtdoor Shaka » 16 mar 2012 11:56

Xada schreef:Mijn geit heeft ca. een week geleden kleintjes gekregen.
Rond 5 uur 's middags heb ik gezien dat ze weeën had. De volgende morgen is er een geitje geboren. Daarna kwamen er nog twee, beide dood. Ze waren wel helemaal compleet en ook geen vreemde mankementen.
Alleen zaten er geen ogen in de oogkassen. Ik zit me af te vragen waarom deze geitjes dood waren.
Heeft de geit te lang over de bevalling gedaan, of zouden de geitjes te vroeg geboren zijn (zegt mijn buurman), of is er misschien iets anders aan de hand? Rare infectie ziekten oid.
Het levende lammetje had een los hangend achterpootje en kon daar niet op staan. Maar het ging iedere dag beter en na ca. 4 dagen zit alles goed en dartelt ze door de stal.
Mijn geit is een ervaren geit, ze is ca. 5 jaar oud en kreeg ieder jaar 2 tot 3 jongen.
Ik heb haar gekocht in de zomer van 2010.


Eerste indruk van het verhaal.De twee doodgeboren lammeren waren al een tijdje dood.Doordat ze ieder in een vruchtvlies zaten is de boel niet geïnfecteerd.Maar de twee doodgeboren vruchten hebben de boel waarschijnlijk eerder in gang gezet,en is de vrucht in het algemeen te vroeg geboren c.q. verworpen(abortus).De doodgeboren lammeren hadden volgens jou geen ogen in hun kassen,maar naar alle waarschijnlijkheid zaten de vliezen er nog over.En dan lijkt het net of er geen ogen in zitten.Te vroeg/doodgeboren lammeren zijn meestentijdens kaal.Hebben dus geen haar/vacht.Lammeren die te ver over de uitgerekende werpdatum worden geboren hebben meestentijdens een vacht als een lama.Erg lang haar dus.
Voor mij is het nu een beetje koffiedik kijken,omdat ik op jou informatie af ga.

Wil je zekerheid hebben dat het geen Schmallenbergvirus is dan zou je het moeten laten onderzoeken.

Oh ik zie dat je in het buitenland woont.Dan kunnen er misschien nog wel andere virussen of infectie's aan de orde zijn.

Xada
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:48
Land:
M/V: V
Locatie: Aldeia da Mata

Re: geitjes geboren

Berichtdoor Xada » 17 mar 2012 00:40

m@Ducklee Ik heb haar bij een boer hier in de buurt gekocht en haar door een DA laten onderzoeken. Ze is toen helemaal gezond verklaart. Vorig jaar had ze twee gezonde jongen.

@Beun Ik vind je bericht niet vriendelijk overkomen. Ik heb zelf weinig verstand van geiten, heb me wel ingelezen, maar heb geen praktijk ervaring. Mijn buurman die zijn hele leven geiten en schapen gehad heeft helpt me, maar soms is er wel eens wat misverstand door de taal. Ik dat ik een paar duidelijke vragen heb gesteld, maar kennelijk met te weinig informatie. Met geen vreemde mankementen bedoel ik geen misvormingen van ledematen oid. En dat slappe pootje is helemaal goed gekomen, het heeft alleen een dag meer nodig gehad om stevig te worden.
Jammer dat er twee dood geboren zijn, maar als ze blind zouden zijn is het inderdaad beter. Anders had ik ze moeten laten inslapen, want mijn dieren hoeven niet onnodig te lijden.

@Shaka, De geitjes hadden allemaal een normale vacht. Ik heb er niet op gelet of er een vlies over de oogjes zat, dus dat kan zo geweest zijn. Omdat de geit de dag voor dat de lammetjes geboren zijn al weeën had zat ik te denken dat de bevalling te lang geduurt heeft. Bij honden is dat namelijk wel zo. Ik heb de symptomen van het schmallenberg virus nagelezen, maar kan geen overeenkomsten vinden. Ook de DA zegt dat dat virus hier nog niet voorkomt. Nu uitzoeken wat het wel is,
Bedankt voor de informatie.


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten