Is mijn geitje ziek?

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor laikaschat99 » 20 jun 2012 16:50

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over Scotty. Scotty is mijn bruin geitje, ze zeiden hier op het forum dat ze een dwerggeitje is maar ik weet het niet zeker.
Net was ik naar de dieren gegaan en Scotty lag in het hok. Geen stress, doen ze wel vaker. Ik ging even naar haar toe om haar te strelen. Ik legde mijn hand op haar buik, dat doe ik graag. Ze heeft een lekker warme vacht en ik vind die ademhaling van de geiten zo leuk. Ze ademen zo snel, vind ik. Maar goed, terug naar Scotty. Ik voelde dus aan haar buik en er leek een soort rilling door te gaan. Scotty leek te zuchten. Ze ademde en haar neusje maakt een raar geluidje, het klonk een beetje alsof je als mens verkouden bent en dan uitademt door je neus. En plots strekte ze haar nek uit, alsof ze ergens aan probeerde te komen dat ver weg lag. Ik dacht dat ze misschien dorst had, omdat het hier best warm is, maar ze dronk niet. Ik gaf haar wat brood en ze at wel een stuk, maar het tweede stuk wilde ze niet accepteren. Ik heb ongeveer een half uur naar haar gekeken. Ik zag regelmatig nog een rilling door haar heen gaan, of een schokje of zo, ze ademde soms zoals ik al eerder beschreef en verplaatste zich soms een beetje. Op een bepaald moment leek het of ze recht wilde staan, maar niet rechtraakte en ze ging terug liggen. Een tijdje later stond ze op en ging ze naar buiten.

Is ze ziek? Of is dit normaal?
Alvast bedankt, laikaschat99

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor viefpief » 20 jun 2012 18:22

Ik denk dat ze buikpijn heeft eerlijk gezegd. Weet je of ze iets verkeerds kan hebben gegeten? Het kan ook wat anders zijn maar ik weet het niet. Kan het verder ook moeilijk beoordelen vanaf hier :puh2: maar doet ze alweer een beetje normaal of blijft ze af en toe zo rillen enzo? Als het niet ophoudt zou je in eerste instantie de veearts kunnen bellen en het uitleggen, misschien dat die het dan al weet en je er misschien wel zelf iets aan kan doen. Heb ik in ieder geval aantal keer meegemaakt. En anders komt ie langs of kun je langskomen.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor laikaschat99 » 20 jun 2012 20:06

Voor zover ik weet eten ze niets verkeerd. Ze krijgen brood, hooi en eten gras. Ik heb haar niet meer zien rillen. Maar het is niet echt rillen, het is zo meer over een zachte rilling door haar buik gaat. Alsof je blaast op water. En is het dan niet raar dat de anderen 2 geiten er geen last van hebben? Of heeft alleen mijn lieverd iets gegeten? Eigenlijk mag het niet, maar Scotty is mijn favoriet. Niet alleen omdat ze tam is. Ze laat echt waar zowat alles toe. Zelfs als de buurkindjes hier zijn en weer lekker druk zijn, dan blijft ze rustig staan en laat alles geduldig over zich heen komen. Ze is wel geen knuffelaar. Wisky (bok) is ook erg tam tegenover mij, maar is doodsbang van de buurkindjes. Als zij het hok binnenkomen, gaan zijn haren overeind staan en is hij waakzaam, spurt weg om het minste. Brandy is sowiezo een beetje een bange, maar ze is wel erg mooi. Ze komt wel uit mijn handen eten maar laat zich niet aanraken. Ach ja, mijn geitjes. Maar goed, ben aan het afdwalen. ;)

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor viefpief » 20 jun 2012 20:53

Het kan best dat ze een verdwaald stuk plastic naar binnen heeft gewerkt en dat verkeerd is gevallen, of wat dan ook. Ze kan ook een darmbacterie hebben opgelopen waardoor ze zich niet lekker voelt.
Verder, wat ik hier boven al zei!

Gebruikersavatar
Shaka
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:39
Land: Friesland
M/V: V

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor Shaka » 21 jun 2012 11:36

Ik zou toch maar even de DA bellen.Het kan zijn ,dat ze een zomerlongontsteking heeft.Maar iets verkeerds gegeten kan natuurlijk ook.Een DA kan naar de maag en de pens luisteren,en als ze pijn heeft kan hij haar een pijnstillende injectie geven.
Dus ik zou niet te lang wachten.

vr gr
Aukje

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor laikaschat99 » 21 jun 2012 13:21

Ik ging net naar de geitjes, en er lijkt weer niets mis met haar te zijn. Ze is gewoon weer haar rustige lieve zelf.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Is mijn geitje ziek?

Berichtdoor kippenloverken » 21 jun 2012 15:15

zou je toch niet uit voorzorg de DA bellen ?


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast