beginnersinfo gezocht

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor jantien » 11 sep 2014 11:08

Ik heb 4 geiten bij elkaar gehad, allen van verschillende adressen en ze waren dikke vriendinnen :duimop:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor Swoentje » 11 sep 2014 12:30

Ik heb ook 4 geiten bij elkaar gehad, maar heb er 2 weg moeten doen, want de 2 sterkste lieten de andere 2 niet in de stal, niet eten, achterna jagen. Hoop ellende. Dat kan dus ook!

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor Doortje58 » 01 okt 2014 13:13

Turbo mackwek schreef:Ook dank je wel Swoentje voor je antwoorden. Ook fijn dat je een bom legt onder het enige antwoord waar ik geen vervolgvraag op had :frons:


En, heb je al dwerggeitjes?

Ik heb er nu 3, een mama van 1 1/2 jaar met haar 2 dochters van inmiddels ruim 6 mnd.
Heb schapengaas met 3 stroomdraden er langs, onder, in de midden en van boven, omdat het maar 1 m. hoog is.
Heb op hetzelfde perceel ook 3 Ouessantschaapjes lopen en ze hebben allebei een eigen stal, die half en geheel afsluitbaar is.
De schaapjes mogen zelf weten of ze naar binnen gaan, de geitjes gaan naar binnen zodra het donker wordt en ik sluit de stal dan ook. Binnen heb ik een verhoging van een halve meter diep, dus is de stal ook iets ruimer, dat omdat ze er ook veel zijn als het regent. Ik heb als bodembedekker Hempflax, dat neemt het vocht goed op, met daarop stro. Dat verschoon ik elke week. Misschien straks iets vaker, want met slecht weer liggen ze vaker binnen. Omdat de stal een overdekte warande heeft, liggen ze als het regent niet altijd echt binnen, en daar staat ook een hooiruif.
Ook heb ik houten kabelhaspels in diverse maten met loopplanken, als speeltoestel. Daar maken ze veel gebruik van!
Ik geef ze voldoende hooi bij en als versnapering af en toe droog brood in kleine stukjes, appel en wortel en takken met blaadjes, waarvan ze ook de bast afkluiven, en een handje brokjes met wat graan per geitje, 's morgens en 's avonds.
Ons gras moeten we nu 1x per week maaien, want ze eten niet alles op, al werd mij ook verteld dat ik niet lang gras zou hebben op mijn weide. :mrgreen:
Kijk goed wat ze mogen eten qua groen, want bladeren van tomaten of aardappelplanten zijn giftig en de aardappelen en de schil zelf ook. Mijn geitjes lusten echt niet alles, maar dat kan nog komen als ze ouder worden.

Voor foto's van mijn dierweide en de stallen, kijk op Angela's Zoo op Facebook. :-D

O ja, als je nog geen geitjes hebt gekocht, adviseer ik er 2 te kopen die elkaar al kennen, of het nu geitjes of gecastreerde bokjes zijn, maakt niets uit. :-)

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor Turbo mackwek » 01 okt 2014 13:56

Doortje58 schreef:En, heb je al dwerggeitjes?


Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar nee helaas, we wonen nog eventjes in ons flatje... :puppydogeyes:
Over drie weken krijgen we de sleutel. Dan staat er eerst wat kluswerk op het programma, maar kunnen we hopelijk na enkele weken wel de kippen halen. Geitjes komen dan waarschijnlijk in het voorjaar, ook omdat we dan ook zelf meer buiten zullen zijn dan in de winter.

Van de week op bezoek geweest bij een kippenfokkerij/dwerggeitenopvang en -bemiddeling in onze nieuwe gemeente (best wel ideaal he...) voor informatie. Prima vraagbaak op fietsafstand :D Kippen vond ik toch nog steeds wel wat aan de enge kant soms hoor (en de orpington is me toch ietsje te groot hoor )

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor Doortje58 » 01 okt 2014 22:33

Nou, dan heb je nog heel wat om naar uit te kijken! :-D

MVL
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2014 22:48
Land: Belgie
M/V: V

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor MVL » 02 jan 2015 14:22

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk speciaal met de bedoeling om hier wat bij te leren over het houden van (dwerg)geiten. Ik verhuis binnenkort ook en ik heb een weide ter beschikking van zo'n 250 m². Er wonen wel mensen in de buurt, maar onze uiteindelijk grondoppervlakte (incl bouwgrond, tuin en alles) komt op een kleine 1600 m². De grond maakt wel een beetje een rare bocht. Het zit namelijk zo dat wij een halfopen bebouwing gaan zetten op een grond met achterliggende tuin van zo'n 900 m². Dan is er nog een stukje van een kleine 700m² dat eigenlijk het verlengde is van twee achtertuinen, nl. deze van onze buurman met halfopen bebouwing en ook die van onze buur daarnaast in een rijtjeshuis. De grond maakt dus een soort 'L-vorm'. Wel met een prachtig uitzicht op de polders. Ik denk dus dat het wel leuk is om dieren te houden. Nu heb ik bij me thuis kippen en eenden, maar eigenlijk zou ik in mijn nieuwe tuin graag kippen en (dwerg)geiten houden. Met eenden heb je vaak een rommeltje door de combinatie vijver-zand.

Ik heb al heel wat opgestoken van jullie antwoorden. Erg boeiend om lezen!

Ik twijfel alleen nog tussen twee geiten of twee gecastreerde bokjes of een gecastreerd bokje en een geit. Ik heb gelezen dat geiten (miekes) als ze ritsig zijn erg veel lawaai kunnen produceren. Ondanks het feit dat ik een relatief groot stuk grond heb, wil ik toch niet dat de dieren de hele dag de buurt bij elkaar gaan mekkeren. Op vaste tijdstippen voederen is al zeker een gouden tip, maar misschien is de keuze voor een gecastreerd bokje ook meteen een 'rustige' keuze? Ik verwacht natuurlijk niet dat de dieren geen geluid maken (dat is maar al te gek), maar eindeloos gemekker hoeft nu ook weer niet. Elders las ik al dat grote geiten minder lawaai maken dan kleine, of is dat eigenlijk niet waar?

Ik kijk uit naar de reacties, maar ik bedank iedereen nu al dat ik zoveel nuttige info heb kunnen oppikken door dit topic te lezen.

Groetjes!

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: beginnersinfo gezocht

Berichtdoor Doortje58 » 06 jan 2015 11:12

Ik heb 3 geitjes dus, een moeder van nu zo'n 1 jaar en 9 mnd en 2 dochters van 9 mnd. en ik heb ze nog niet ritsig gezien........ :frons:

Ik weet dat de fokker ze in oktober altijd laat dekken, en ik dacht dat ze ritsig werden als er een bok in de buurt was, dat ze die dan roken........ :shock:

Ik heb een geitje die heel erg hard mekkert, vaak om eten maar ook om aandacht. Die steekt dan echt haar tong maar buiten en zegt dan heel hard Meeeeeeeeeeeeeee..........
Terwijl haar moeder en zus een beschaaft mekkertje hebben........ :puh2:

De fokker is zaterdag toevallig met zijn kleindochter komen kijken en die zei me: dan verkoop je haar in de lente toch.............Ben je gek joh, is niet de bedoeling hoor. Want ze is wel de liefste die het gemakkelijkst geaaid kan worden............ :mrgreen:

Je kan ook alleen maar gecastreerde rammetjes nemen, maar dan moet je wel afspreken dat ze al gecastreerd zijn als ze bij je komen, want anders stinken ze en ze mogen pas met 6 mnd. onder het mes, en dat kost ook nog eens duiten............ :|

Ik zou het er nu al over hebben bij die opvang.......... :ja:


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten