info gezocht vleeskuikens houden

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
dirkfrl
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 01:09
Land: nederland
M/V: M

info gezocht vleeskuikens houden

Berichtdoor dirkfrl » 04 apr 2021 13:21

Geachte " ervaren" medeforummers,


Ik ben Dirk woonachtig in friesland en het lijkt me leuk om kippen te houden,langzaam groeiend indien mogelijk antibiotica vrij en coccidiostatica vrij.
Ten aanzien van het gaan houden van vleeskuikens/kippen zou ik graag wat informatie van jullie willen ontvangen.

Ten aanzien van de huisvesting, ik heb in de tuin plaats voor een kippenhok van 6 bij 2 meter hoe groot zou het nachthok moeten worden en de uitloopren? of hangt dit van het aantal kippen af wat je wil huisvesten?

Ten aanzien van de bodembedekking,welk strooisel geniet de voorkeur? is het verstandig om het nachthok te voorzien van tegels en daar strooisel op te doen en in de uitloopren zand?

Ten aanzien van het ras zit ik te dubben tussen mechelse koekoek en de noordhollandse blauwe,welke ras geniet in jullie optiek de voorkeur?

Welk soort voer/grit gebruiken jullie? en eventueel ook losse aanvullingen op het voer?

Kuikens kopen of zelf zorgen voor vermeerdering en opfok ?

Ten aanzien van de herfst winter periode, welke maatregelen treffen jullie ten aanzien van het welzijn van de kippen, ivm regen wind vorst en dergelijke omstandigheden zoals drinkwaterverwarming/hokverwarming etcetera of deze seizoenen overslaan en in het voorjaar nieuw koppel erin?

Alvast bij voorbaat dank voor de eventuele antwoorden,op en aanmerkingen en ander nieuwschierige weetjes vriendelijke groet Dirk.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: info gezocht vleeskuikens houden

Berichtdoor Torinik » 06 apr 2021 14:14

Ik heb geen ervaring met Mechelse koekoek of Noordhollandse blauwe. Maar omdat niemand reageert zal ik je proberen op weg te helpen.
Wat ik begrepen heb, is de Noordhollandse ontstaan uit de Mechelse koekoek en zou de Noordhollandse ook wat harder zijn kwa weersomstandigheden e.d.

Ik denk dat je voor een vleeskip met beiden wel goed zit, vooral omdat je toch nooit echt weet wat je nu precies in huis haalt.
De vraag is natuurlijk, hoeveel kippen wil je houden op 12m2? Vroeger zag je heel dikwijls een partij mestkuikens op enkele vierkante meters samen zitten, maar dat is niet meer van deze tijd en als je kwaaie buren hebt...

Als je gemakkelijk aan kuikens kan geraken, zou ik daarvoor gaan i.p.v. zelf uitbroeden. Ik broed ze zelf uit, maar dat is meer voor de fun dan om andere redenen. Maar toch ook wel omdat ik soms heel moeilijk aan vleeskuikens kon geraken. Nu ben ik deze weg ingeslagen, en doe het op deze manier.

Mijn nachthok (van betonplaten) heeft geen vloer, dan heb je het minste last met poep, ongedierte en ziektes. Ik heb nog nooit een bloedluis gezien en dat hok staat er 50+ jaren. Ik ga er wel 2x per jaar, en soms meer, met een butaan-brandertje door. Als er dan wat zit, heb ik het meteen mee. (Het is ook niet de maat nachthok dat hier dikwijls beschreven wordt, ik kan er gewoon in rechtstaan.)
Als er veel kippen zitten, koekt de poep wel aan en dan schep of hark ik het er op tijd uit. Met weinig kippen, geen werk mee, valt gewoon uit elkaar en 'verdwijnt'.
In de winter gewoon een dikke laag stro en houtkrullen als het echt koud is, anders dikwijls genoeg gewoon niks.

Als je je kuikens kan kopen, zet je er in de winter normaal geen. Ik houd in de winter ook enkel de dieren waar ik in het voorjaar mee wil fokken.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten