Diervriendelijk slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Groningermeeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:18
Land: Frankrijk
M/V: M

Diervriendelijk slachten

Berichtdoor Groningermeeuw » 31 jan 2013 22:14

Hallo Allemaal,
Helaas betekent het houden van kippen ook slachten.
Nu heb ik op het internet gevonden dat het electrisch verdoven vóór de slacht de meest diervriendelijke methode is.
Een stroom van 100mA gedurende 3 seconden door de kop verdooft de kip volkomen en kan zonder pijn de kop van de romp gescheiden worden zonder dat het een smeerboel wordt.
Ik denk aan een plastic lijmklem waarbij de klemvlakken worden voorzien van koperen plaatjes waarop de stroom wordt aangesloten.
De vraag is alleen hoe bereik ik dat met een klemspanning van 240V de stroom niet hoger wordt dan 100 mA ?
Ook ergens gelezen dat de electrische weerstand van een kip (kop-kont) ligt tussen de 700 en 3000 Ohm.
Volgens de wet van Ohm - U=IxR - kan de stroom dus varieren tussen de 250 en 80 mA.
Maar de weerstand door de kop is wellicht (veel) lager...
Dus vraag ik u als de ervaringsdeskundigen bij uitstek welke elctrische voorzieningen ik moet treffen.
Bedankt alvast en met vriendelijke groet,
Groningermeeuw

PS : Een beetje verstand van electrische installaties heb ik wel...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor lnge » 31 jan 2013 22:34

Verplaatst naar het slachtforum.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor Ron » 31 jan 2013 23:22

Wel met stroom is niet de meest diervriendelijk manier van slachten.

Het meest diervriendelijk is het doorsnijden van de slagader net achter de kop van de kip.
De druk van dan gelijk weg en het dier registreert niets meer.

Afgelopen weekend nog getest wat de reactie is van een kip waarvan de slagader 1 seconde
terug is door gesneden.
Het lijkt of de kip nog om zich heen kijkt maar wanneer je met je vinger naar de ogen gaat
dan reageren ze totaal niet meer. Doe je dit bij een levende kip dan zal het of pikken of de kop
weg draaien.

Ik zet alle te slachten dieren nadat ze gedronken hebben apart in een kooi.
Ik heb 5 verkeers-pionnen die ik als slachttrechter gebruik.
Ik pak een kip uit de kooi en stop deze rustig in de slachttrechter.
De kop onder uit de pion halen met links en met rechts snij ik gelijk de slagader door.
De kip blijft rustig en sterft snel.
En zo doe ik er 4 of 5 achter elkaar.
Nadat de 5e is aangesneden zijn de eerste 4 reeds uitgebloed en gaan ze naar mijn kippenplukker.

Het verdoven met stroom of een harde klap in de nek gaat met meer stress gepaard dan om de bovengenoemde
slachtwijze.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor viefpief » 01 feb 2013 08:09

Ja, een stroomschok lijkt mij ook niet erg prettig. Als je het zo doet als Ron voelt de kip hoogsten heel even een sneetje maar valt in principe heel snel flauw, waarna hij niet meer wakker wordt. Het geeft ook minder troep dan wanneer je gewoon de kop afhakt met een bijl, neem ik aan, omdat je zelf onder controle hebt waar het bloed heen gaat.

Groningermeeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:18
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor Groningermeeuw » 01 feb 2013 09:39

Ron schreef:Wel met stroom is niet de meest diervriendelijk manier van slachten.
1. Ik heb 5 verkeers-pionnen die ik als slachttrechter gebruik.
2. De kop onder uit de pion halen met links en met rechts snij ik gelijk de slagader door.


Hallo Ron,
bedankt voor je reactie.
1. Waar haal ik in God's naam 5 verkeers-pionnen vandaan ?
2. "met links en met rechts snij ik gelijk de slagader door" : een hele prestatie, vind ik, als rechtshandige...
Toch houd ik het erop dat electrisch verdoven wat diervriendelijker overkomt.
Groetjes,
Groningermeeuw

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor henkzeeland » 01 feb 2013 12:15

Mijn buurman - slager met pensioen - hanteert ook de methode die Ron beschrijft.
Ik kan beamen dat het zeer snel gaat en vrijwel zonder stress.

Je kunt ook een 'officiële' slachttrechter kopen. Waarschijnlijk wel via internet te vinden.
In het Engels heet zo'n ding 'killing cone', als je via een Engelse site zou willen bestellen.
En je hoeft natuurlijk niet meteen 5 verkeerspionnen/trechters aan te schaffen.
Eén voor één de hanen slachten kan ook.
Ron heeft vrij veel dieren + een heuse verenplukmachine waar 4 of 5 hanen tegelijk in passen, dus voor hem loont het de moeite om het wat groter aan te pakken.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor susiepolletje » 01 feb 2013 14:53

Ook ik beaam dat via trechtermethode snel en diervriendelijk gaat. Ben ook van kop afhakken afgestapt, want dit gaat makkelijker. Stroomstoot lijkt me ook niet ideaal. Heb zelf gewoon een verkeerspion via internet besteld, volgende dag in huis. Standaard om trechter in op te hangen is ook snel in elkaar geknutseld als je een beetje handig bent.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor Ron » 01 feb 2013 18:14

Groningermeeuw schreef:
1. Waar haal ik in God's naam 5 verkeers-pionnen vandaan ?
2. "met links en met rechts snij ik gelijk de slagader door" : een hele prestatie, vind ik, als rechtshandige...
Toch houd ik het erop dat electrisch verdoven wat diervriendelijker overkomt.
Groetjes,
Groningermeeuw


1. Verkeers pionnen kan je eenvoudig voor 8 euro per stuk bestellen op het internet.
2. Ik schrijf met Links haal ik de kop eruit en met rechts snij ik de slagader door. BETER LEZEN!!!

Nu heb ik op het internet gevonden dat het electrisch verdoven vóór de slacht de meest diervriendelijke methode is.


En je vind zelf dat:
Toch houd ik het erop dat electrisch verdoven wat diervriendelijker overkomt.


Dan begrijp ik niet waarom je überhaupt de vraag stelt over diervriendelijk slachten.

En nog erger, je wilt niet op de diervriendelijkste manier slachten, maar je wilt eigen gemak.

Ik heb al weer spijt dat ik gereageerd heb.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor dewoldhoeve » 01 feb 2013 19:46

Electrisch verdoven zoals ze in de proffesionele slachterijen doen is het meest diervriendelijk, ook daar wordt daarna de slagader doorgesneden. omdat je de slachttrechter methode niet in serie kunt uitvoeren zoals in een slachterij gebeurt, wordt daar het fixeren in een trechter vervangen door het onder stroom verdoven.
BIj zelf slachten is de methode die Ron beschrijft denk ik de meest diervriendelijke en wel om het simpele feit dat het gewoon het snelste gaat. Hop in trechter, kop erdoor en snijden. Vooral het fixeren in een trechter is bij landhoenders als groninger meeuwen, lakenvelders etc. een groot voordeel vind ik. Denk dat je bij de methode die jij beschrijft en helemaal als je groninger meeuwen wilt slachten, eerder aan dierenmishandeling/onnodig geknoei moet denken.
:gutgut: Wat je nog zou kunnen overwegen is de franse slag.

Gebruikersavatar
jessy
Berichten: 1380
Lid geworden op: 24 apr 2012 21:17
Land: belgie
M/V: V

Re: Diervriendelijk slachten

Berichtdoor jessy » 01 feb 2013 21:54

ik ga morgen wat verkeerskegels halen. ze staan morge in de aldi :mrgreen:


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten