mestkuikentjes gevraagd

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 21:35

:gulzig: En je hebt mijn vraag twee al beantwoord, voer ! :duimop:

3: oppervlakte ren en nachthok :?:

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 21:46

De ruimte hangt een beetje af van hoeveel kuikens je in gedachten hebt en hoeveel ruimte je besxhikbaar hebt.

Als je heel veel kuikens bij elkaar zet worden er heel veel gewoon doodgedrukt ook in een erg grote ruimte doen ze dit.

Vaak gaan ze dicht op elkaar zitten. Had ik in het begin ook, heb ongeveer 100 kuikens bij elkaar gezet in een ruime schuur van plus minus 100 vierkante meter, denk je ruimte genoeg gaan ze allemaal in een hoekje zitten onder en boven op elkaar 18 kuikens dood volgende dag weer 5.

Dan kun je beter de ruimte in vieren delen en dan 25 per ruimte.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 21:47

Vraag 4 ook beantwoord omdat ik in tomen dacht..... :shock: en de vraag vanwege ziekte.



Voordat je vraag 5 beantwoord....... eiwitten met de dode kuikens?

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 22:14

Heb nog nooit ziektes gehad niet bij mijn raskippen, legkippen en mestkuikens ook dit heb je zelf in de hand.

Houd alles goed schoon, pas op als je bij collega fokkers en kwekers komt. Nooit zo van de ene stal van andere mensenin je eigen stal stappen zonder andere kleren aan te hebben getrokken en je schoeisel goed deinfecteren.

De eerste 3 weken de kuikens kuikenmeel nummer 1 voeren met biologiche anti coccidiose middel.
Dit is een ziekte die veel kan voorkomen bij jonge kuiens.

Bij grote mesterijen krijgen ze een kleine hoeveelheid antibiotica dit wordt prefentief gedaan, niet omdat ze ziek zijn maar omdat ze niet willen dat ze ziek worden.

Bij mij krijgen ze geen antibiotica. ik heb dus eigenlijk biologiche kippen doordat ik eigenlijk alleen goenvoer geef en bijvoer met een kleine hoeveelheid ander voer zoals ik geschreven heb. En niet preventief medicijnen geef.

Grote mesterijen maken in die 6 weken de stallen niet schoon de beesten lopen gewoon in de uitwerpselen en kunnen daardoor ziektes oplopen vandaar de antibiotica.

Salmonella bacterie loop je op door rauwe kip en of rauw varkensvlees. Mijn kip kun je in principe rauw eten.
Salmonella bacterie is een darmbacterie die voorkomt in de darm van een kip en varken. kippen en varkens zijn alles eters.

Tijdens het scharrelen krijgen ze veel ontlasting binnen, door alles goed schoon te houden kun je dit weren.
De bacterie kan in de darm van een kip of varken geen kwaad wel wanneer ze uitwerpselen eten.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 22:17

Laatste vraag moet je even toelichten wat bedoel je met eiwitten met dode kuikens ????

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 22:22

Vandaar de rauwe kip aan de hond voeren ;)


In mijn eigen draadje vertelde ik het niet duidelijk dat het een beetje gevoelig is, maar ik dacht al aan dode kuikens die voorkomen en door deze te gebruiken als kweek voor maden zou het een mooie bijkomstigheid zijn. In de basis van voer zit alles wel, maar wou in gedachte de dode kuikens ook beter kunnen gebruiken dan domweg de container in.

Ik vroeg mij dus af of jij het overvloed aan dode kuikens ook anders gebruikt dan alleen maar aan de hond voeren.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 22:31

De kuikentjes zijn te klein om te gebruiken voor het kweken van maden meestal zijn deze binnen een dag uitgedroogd zodat een vlieg er geen brood meer in ziet.

Wat ik nog wel eens doe is een dode (leg)kip nemen deze ophangen aan de poten er een emmer onderhangen hier een vuilniszak omheen doen niet dichtmaken aan de onderkant de vliegen moeten er bij kunnen. Maden vallen vanzelf in de emmer.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 22:34

Geweldig....... de man met de juiste kennis, dank je!

Joe Cocker - With a little help from my friends

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor brahma77 » 22 feb 2017 22:43

Geen probleem deel graag mijn kennis. Ik weet uit ervaring dat er op het internet niet veel info staat.

Grote mesterijen houden het stil rondom hun werkwijze omdat er zoveel kritiek op de mannier van vetmesten.

Deels is hier de consument de schuldige, het grote geheel voldoet gewoon aan de vraag van de consument, en dan krijg je de taferelen die nu spelen. Spijtig is het dan zo dat de cunsument nu weer gaat klagen dat de kippen in de grote industrie het zo slecht hebben. Terwijl de meesten onder ons de grote hypocrieten zijn en nu de kop in het zand steken.

Kweek je eigen kip beter vlees en een gelukkig kippetje.

Fets
Berichten: 310
Lid geworden op: 09 feb 2017 21:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: mestkuikentjes gevraagd

Berichtdoor Fets » 22 feb 2017 23:14

Dat is ook het grootste probleem, ik wil liever geen zieltje's trappen en denk er iets makkelijker over. Ik merk ook op dat de info lastig te vinden is en dit liever allemaal onder de kenners gehouden word. Zo deel ik liever ook niet mijn kennis over muziek ;) het is "ons kent ons" wereldje.

Bedankt voor de vele nuttige en simpele informatie, ik kan hier verder mee en heb nu een beter concept van mijn doelstelling.

:duimop:

Gebruik je trouwens nog tegels voor het afstompen van de snavels of is dit niet nodig op de duur van het aantal maanden?



Moet er echt extreem op letten dat ik geen muziek gebruik nu..... zucht....
Laatst gewijzigd door Fets op 22 feb 2017 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten