Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Kasuari » 20 feb 2019 18:53

Voor je beslist wat info over Bresse. ;)

https://youtu.be/XDnGOPNx0Gs

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 20 feb 2019 19:32

Oh nee dadelijk ga ik weer twijfelen :crazyeyes:

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 20 feb 2019 20:55

Ja ik ben dus weer aan het twijfelen :crazyeyes: .
Weet u of er veel verschil zit tussen de witte en de zilverpel? Krijg je uit wit en zilverpel ook goede zilverpel want daar heb ik al broedeieren van gevonden.
Ik ga nu nog maar eens een tabel maken zodat ik de Bresse en de Faverolles kan vergelijken

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Kasuari » 21 feb 2019 17:36

Sorry, ik wou je enkel goed informeren en niet laten twijfelen. Je kan als mij en vele anderen verschillende rassen proberen en na enkele jaren uiteindelijk bij Bresse Gauloise uitkomen :gulzig: . Ik ben vorig jaar mijn dubbeldoelkweek begonnen met 3 witte hennen Bresse Gauloise en één niet geheel raszuivere Bresse van Bourg haan (zilverpel). Enkele broedeieren bijgekocht van raszuivere witte Bresse Gauloise om enkele hennen te hebben die mijn genenpoel wat uitbreiden. 18 hennen en 17 hanen uit machinebroed verkregen. Slechts 2 kippen gehad met lichte zilverpel tekening. Ik heb 8 hennen en 2 hanen gehouden (met beste raskenmerken) afkomstig van mijn 4 kweekdieren en 2 raszuivere hennen uit de gekochte broedeieren. Ik denk eraan elk jaar een 30 à 45 dieren te kweken en met de 12 mooiste dus de winter door. Zo mijn toom verder uitzuiveren en verbeteren en mocht ik inteelt problemen krijgen ruil ik wel eens en kip of haan.
De zilverpel en Bresse van Louhans worden meer als sierras gekweekt, leggen allemaal veel eieren, maar zouden minder goed zijn voor vleesproductie dan de witte. Of dit nu gaat om gewicht, groeisnelheid, kwaliteit of de smaak van het vlees dat weet ik niet. :krab:

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 21 feb 2019 19:39

Meer informatie is alleen maar goed. Ik denk alleen dat mijn man mij dadelijk de nek omdraait met al mijn kippenpraat :lol: .
Het gewicht doet me momenteel ook wat twijfelen. Een Faverolles is wel een stuk zwaarder maar langs de andere kant is een Bresse dan misschien toch groot genoeg :?:
Bresse is dan weer meer vleesras terwijl een faverolles toch meer op uiterlijk geselecteerd is en dat was dan misschien nadelig :crazyeyes:

Er zou een winkel moeten bestaan waar je verschillende rassen kan proeven :lol:

kip zonder kop
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 aug 2010 20:33
Land: nederland
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor kip zonder kop » 12 feb 2021 18:30

Voor dubbelnut ben ik ook zeker bresse fan

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor danielb » 13 feb 2021 21:57

als je alles toch zelf houd voor de slacht en eventueel een aantal hennen voor de eieren,dan maak je best een combinatie hoor.
hennen van een dubbeldoelras nemen die net iets beter leggen dan een ander dubbeldoelras en ook eventueel rekening houden met het gewicht van de hennen. (dit ivm de voedrconsumptie)
en een haan van een ander dubbeldoelras.
de nakomelingen zullen normaal gezien beter groeien en de leg zal ook even goed blijven hoor en misschien zelfs iets beter....

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 feb 2021 12:56

Maar de voedselconversie wordt misschien minder want kippen zijn groter en eten meer. Maar eieren blijven hetzelfde.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor danielb » 14 feb 2021 14:12

de dieren groeien gemiddeld sneller,maar worden daarom niet allemaal groter.
en de hennen die je bijhoud kun je ook selecteren op hun grootte en vroege leg.
de hennen die later leggen,zullen meestal gemiddeld groter worden,maar die je houd je dan al zowiezo niet bij.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast