Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 05 feb 2019 13:29

Hey,

Door een paar keer heel slechte flubberkip uit de winkel mag ik van mijn man eindelijk kippen zetten.
Wij zijn dus op zoek naar een lekker dubbeldoel ras.
De bedoeling is dan om vooral de haanoverschot te gebruiken voor de slacht.

Ik vind zelf de cochin en brahma mooi en ik heb vroeger cochin gehad maar ik heb dus geen idee of deze ook geschikt/lekker zijn...

Verder was ik aan het twijfelen tussen een Dorking en een Mechelse koekoek.

Op welke leeftijd kan je ze het beste slachten en zijn dat dan rassen die niet te taai worden voordat ze groot genoeg zijn om te slachten?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor danielb » 07 feb 2019 22:35

je spreekt over haanoverschot en gaat dus regelmatig zelf uitbroeden????
en wil je dan enkel hanen slachten of ook hennen?

cochine en brahma is eigenlijk geen dubbeldoelras als het over consumptie gaat.
op de 1ste plaats zijn het beide vooral sier rassen met redelijke leg,maar traag groeiend.

mechels hoen is eerder een vleesras met ook een redelijke leg. (groei van de dieren is ook afhankelijk van welke fokker ze komen)
dorkings heb ik zelf weinig info over,maar ook redelijke leggers.

er zijn ook hybride met goede leg en vleesaanzet....

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 07 feb 2019 22:55

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht al wel dat cochin en brahma niet geschikt zou zijn.
Ondertussen heb ik nog op engelse/amerikaanse sites gekeken en toch een beetje mijn zinnen op een Dorking gezet. Chaams hoen lijkt me ook interessant maar ik heb, denk ik, liever een zwaarder ras.

Het overschot is om te slachten, dus ik vermoed vooral hanen en af en toe ook eens een hen.

Als je nog goede suggesties hebt voor het geval ik geen Dorkings vind mag je die gerust nog geven.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, veel te veel keuze :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Jan Bollen » 08 feb 2019 11:29

De meeste rassen voldoen niet aan hetgeen we gewoon zijn als consument. De kippen groeien eerst en krijgen dan pas wat vlees op. Als je ze wil slachten rond 6 maanden heb je meestal veel knoken en pezen. Als je ze langer laat zitten om wat meer gewicht dan zijn ze meestal taai en enkel geschikt voor in de soep.

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 08 feb 2019 12:08

Dat wat ik momenteel gewoon ben wil ik in ieder geval wel vermijden, we zijn de flubberkip uit de winkel wel beu vooral na al een paar keer een rubberachtig naar niets smakend exemplaar. Gewoon weer een lekkere kip zoals ik ze bij mijn grootouders had (of nog lekkerder) :-D

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Jan Bollen » 08 feb 2019 12:53

Dan moet je kiezen voor een Frans ras. Die zijn er voor gekend dat ze raskippen hebben die ook voor eieren en het vlees hebben gekweekt. Marans, Faverolles, Bresse enzz...

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Redshibaman » 11 feb 2019 14:08

Nog niet zo lang geleden hebben wij een eigen haan op en ik kan je vertellen dat dat buitengewoon smakelijk was. Ik fok Bielefelders groot.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Kasuari » 19 feb 2019 10:06

Ik ben het helemaal eens met Jan, je kan het beste een Frans ras nemen. Ik ben erg tevreden over mijn Bresse voor dubbeldoel. Ze leggen 240 eieren per kip/jaar en de hanen zijn na 5 maanden rijp voor slacht. Was erg ontevreden over zuiver ras Mechelse koekoek, werden wel zware dieren met lekker vlees na lange tijd en het aantal eieren was redelijk goed, maar ze aten mij arm aan graanmengsels en foerageren weinig buiten. Bresse eten graag allerlei groen en jagen veel minder graanvoeding door hun lijf. Bresse heeft wel veel plaats nodig om te foerageren. Broeden zal best met broedmachine gebeuren bij de Franse dubbeldoel rassen. Sussex waren bij mij wel goed in het zelf broeden, had een kip die 12 eieren kon uitbroeden. Alleen was er bij mijn Sussex iets mis waardoor ze bij het ouder worden alsmaar grotere eieren legden (tot wel 148g) waardoor legkanaal scheurde en ik ze moest noodslachten, dus ook niet erg fijne ervaring.

Cabus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2017 19:43
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Cabus » 19 feb 2019 10:22

Mechelse koekoek word me hier in de buurt vaak aangeraden maar hij heeft dus ook niet mijn voorkeur. Dus ik ben blij te horen dat ze inderdaad niet 'het beste' zijn. Ik heb ook liever geen kip die me arm eet :lol: .

Momenteel ben ik op zoek naar broedeieren van de Franse Faverolles. Als ik die niet vind dan ga ik opzoek naar 1 van de andere Franse rassen die Jan Bollen noemde.

Uitloop is hier geen enkel probleem. De ren zelf wordt 500 vierkante meter en ze mogen ook regelmatig op het weiland/boomgaard

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Hulp gezocht bij keuze voor een dubbeldoel ras

Berichtdoor Kasuari » 19 feb 2019 10:40

Dan heb je zeker voldoende plaats om voor Bresse te gaan, maar het zal ook fijn zijn je ervaringen te lezen met Franse Faverolle als je die aanschaft. :duimop:


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten