Gezondheid slachthanen

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Bloekroeser
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:18
Land: Nederland
M/V: V

Gezondheid slachthanen

Berichtdoor Bloekroeser » 04 aug 2019 17:23

Hallo allemaal,

Eind april hebben wij door een nestje natuurbroed 5 hanen over van het ras noord hollandse blauwe.
Toen wij 1 jaar geleden met kippen begonnen hebben wij bewust voor dit ras gekozen omdat we deze eigenlijk ook wel wilden gaan opeten.

Ondertussen zit moeder kip weer opnieuw te broeden en moeten we ( helaas voor de hanen) ruimte gaan maken voor de nieuwe kuikens. Erg spannend allemaal omdat we nu toch de daad bij het woord moeten gaan voegen. Gelukkig krijgen wij hulp van een kennis de eerste keer.

Nu heb ik alleen een vraagje over de gezondheid van de hanen en waar ik eventueel op moet letten bij het slachten.

De hanen lopen hier los op een groot perceel met veel bomen en struiken, smorgens krijgen ze wat gemengd graan maar voor de rest scharrelen ze alles zelf bij elkaar. Ze lijken me gezond zijn actief en groeien goed.
Echter nooit hebben ze enige vorm van medicatie gehad dus ik heb ook geen idee of ze wormen of enige andere aandoening hebben die gevaarlijk is voor mensen.

Toen de vaderhaan last van veerluis had heb ik deze en de rest behandeld met diatomeëenaarde en dit werkte goed, vervolgens ben ik na het lezen op engelstalige forums dit ook door het graan gaan mengen omdat dit preventief tegen parasieten zou werken en nu hebben alle kippen af en toe wat last van waterige ontlasting volgens mij sinds ik de diatom geef.

Hoe doen jullie dit ?
Het idee is om een eerlijk, gezond, en lekker stukje vlees te eten, dus preventief allerlei medicatie geven vind ik niet zon goed idee, maar we willen uiteraard geen risico lopen.

Dylan2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2019 02:09
Land: belgie
M/V: M

Re: Gezondheid slachthanen

Berichtdoor Dylan2019 » 05 aug 2019 19:47

Ik denk net doordat je bewust koos om geen medicatie of dergelijke te gebruiken je al 10x gezonder vlees eet dan wat je in de supermarkt koopt. Diatomeenaarde is echt niet schadelijk. Over interne parasieten zou ik me ook niet al teveel zorgen maken. Goed bakken en braden zoals met elk stukje kip. Opletten bij het verwijderen van de organen, zeker alles goed meepakken. :duimop:


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten