kippen verdoven met ether voor het te slachten

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 apr 2021 22:58

De meeste mensen doen het zo he. Kop. Afhakken..
Ik ook, tot 2 jaar geleden.
Maar ik vond het zo'n rotmethode..
En ik geloof gewoon niet dat het pijnloos is. Schijnt bij mensen met de guillotine ook niet geweest te zijn...de kop leeft nog heel even.
Net door de ervaring met de kippen, wilde ik een betere manier zoeken...
En dan bevalt bewusteloos kloppen een stuk beter.

Die bloeddruk die wegvalt, dat heb je dus met dat kleine sneetje in de slagader ook. Als het goed gedaan is...

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Dr_Haantje » 15 apr 2021 23:18

Pearlsofpassion schreef:. Schijnt bij mensen met de guillotine ook niet geweest te zijn...de kop leeft nog heel even.

Dat is echt een fabeltje. Wanneer de bloeddruk van een mens laag is en deze vanuit een zittende houding snel overeind komt, dan is er al een minieme plotselinge bloeddrukverlaging naar de hersenen wat resulteert in duizeligheid of flauwvallen.
Het hoofd kan anatomisch onmogelijk doorleven wanneer deze van het lichaam wordt gescheiden vanwege het ontbreken van bloeddruk waarmee hersenen van energie wordt voorzien.

..als ik een batterij uit mijn zaklamp trek, is het licht ook uit.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 15 apr 2021 23:27

En ik geloof gewoon niet dat het pijnloos is. Schijnt bij mensen met de guillotine ook niet geweest te zijn...de kop leeft nog heel even.


Je hebt een heel klein beetje gelijk. Maar dat is toch wel pijnloos want de ruggenmerg is afgesneden van de rest en geeft niets meer door aan de hersenen. Dus ook geen gevoel.

Wat wel het geval is dat je dan nog niet helemaal hersendood bent want dat afsterven kan soms minutenlang nog duren. Dat is bij een normaal overlijden ook zo.

Het lichamelijke is namelijk dood want het gehele zenuwstelsel via de ruggenmerg naar de hersenen is afgebroken en het hart stopt met kloppen want dat wordt dan ook niet meer aangestuurd door de hersenen maar de hersens komen daar pas na tot dat alle zuurstof die nog in het bloed in je hoofd dan nog zit op gebruikt is.
En dan is dood pas echt dood.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 16 apr 2021 01:07

@ Pearlsofpassion:

Ik spreek namelijk een beetje uit ervaring ....

Ik heb in mijn leven vanaf 2000 5 kleine herseninfarcten (Tia's) gehad waarvan de laatste in 2016 voorlopig althans ...
Je weet nooit wanneer je er weer 1 krijgt en of je er nog wel 1 krijgt.

Mijn ervaring is en was bij alle 5 dat je helemaal niets merkt en je bent gewoon onverwachts even weg bent van deze wereld en nergens anders en zonder pijn of duizeligheid of iets dergelijks. Je kan je ook helemaal niets herinneren van de periode dat je "even" weg geweest ben. Opeens ben je er weer en je merkt dat bepaalde dingen niet goed of helemaal niet meer werken die eerst wel normaal werkten en dat je op een plaats bent waar je voor dat je dat infarct kreeg toen was.

De herstel periode vanwege uitval van diverse ledematen, ligt er ook aan in welke hersenhelft dat bloedpropje heeft gezeten, want tia rechts is uitval links en andersom, duurt soms wel heel lang.
Gelukkig heb ik van de eerste 4 helemaal niets overgehouden na herstel maar van die laatste jammer genoeg wel want ik heb nog steeds, en dat blijft ook zo, uitval aan mijn rechterkant van de fijne motoriek in mijn hand, arm en bewegen van mijn been.
Maar daar is allemaal goed mee te leven en zonder enige pijn. Het is alleen spijtig dat ik een paar dingen niet meer kan of heel moeilijk zijn geworden om te doen.

Ik heb zelfs tijdens en na die infarcten geen hoofdpijn gehad en ik heb al nog nooit hoofdpijn. Ik zou niet eens weten hoe dat zou moeten voelen.

Maar ik zou later heel graag willen dood gaan aan een 'goed' herseninfarct want dat is vredig en in alle rust..... bijvoorbeeld je bent de kippen aan het voeren en ineens is alles gewoon wèg ...

Een hersenbloeding is wat anders want dan sterf je bijna van de pijn !!!! Want dan is er een scheurtje van een bloedvat in de hersenen wat voor een gigantische drukverhoging zorgt in de hersenen.
En dat is niet echt leuk om te zien als, in mijn geval mijn beste vriend van vroeger, je daar bij bent.

Wat dit nu met kippen te maken heeft weet ik niet maar ik wil je wat duidelijkheid geven over hersenwerking en zelfs hoe het werkte met de verfoeide guillotine ... Want dat was snel en nagenoeg perfect en een stuk beter als de galg of hoofd afhakken met zwaard of bijl wat ook heel vaak mis ging, wat in die tijd toen heel gebruikelijk was.

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Yoeshi » 16 apr 2021 01:15

Dr_Haantje schreef:..als ik een batterij uit mijn zaklamp trek, is het licht ook uit.


Dat vind ik een hele mooie en goede vergelijking want dat is gewoon ook zo met hersens! ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 apr 2021 07:12

Ja, ik kan jullie volgen. Jullie hebben.volledig gelijk inwat jullie zeggen in de situatie die jullie voorleggen..
Maar bij het onthoofden is er wel een major trauma op de hals. Ik geloof dat dat op zich ontzettend pijn doet en dat dat dus anders is dan een klein klontertje of een headrush (waarbij je volgens mij wel nog gewoon pijn zou voelen, ookal duizel je). En zoals gezegd, dat probeer je dus met de halsslagader te vinden te vermijden terwijl hetzelfde snel wegvallen te bereiken..

Enfin, ik heb geen zin er verder nog over te discussiëren..
Ik heb er geen goede ervaringen mee en ik vind het vreselijk dat de kop dan met open ogen naar adem ligt te happen en de bek open en dicht gaat.. Iets wat bij een kip die je eerst bewusteloos klopt gewoon niet gebeurt. Dus ik geloof niet dat dat stuiptrekkingen zijn.. Het 'lopen' van het lijf na de dood wel uiteraard..
En bij kippen gaat het idd ook met een bijl en moet je de kip eerst gaan fixeren (of je klopt geheid verkeerd) waardoor ze echt wel weet wat er komt en compleet in de stress zit.. Dat kan je met kloppen nog proberen vermijden, afhankelijk van of de kip je vertrouwt of niet.

Jojohan
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 apr 2021 21:09
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippen verdoven met ether voor het te slachten

Berichtdoor Jojohan » 27 apr 2021 21:18

Mee eens


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten