Kip 1 of kip 2?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 01:03

Daarmee heb je gelijk ja. Las net op een andere pagina dat de Rhode Island voornamelijk wordt gehouden voor de eieren maar óók goed gegeten kan worden. Tja, cavia's kun je ook goed eten dus een kip welke wordt verkocht als zijnde 'vleeskip' (die van 88 cent) is dan waarschijnlijk een betere keuze. Wel mooie beesten overigens die Rhode Islands en ook lekker groot. (Ik vind groot mooi, zou best wel een kip willen van 20 kg)

In ieder geval, ik heb dus 1 vleeskip en dat is een behoorlijk vet meisje. Maar deze behouden we als troetelkip, ze is veel lief om op te eten en hoe langer we guillotinedag uit kunnen stellen hoe beter!

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 01:38

Heb wel wat gevonden over het gewicht van de vleeshaan op de website van de leverancier

Zwarte vleeshaan

2 maanden 2,16 kg
3 maanden 3,48 kg

Bruine vleeshaan

2 maanden 2,55 kg
3 maanden 3,88 kg

Gek genoeg zijn alle vleeshennen slechts als bruin verkrijgbaar

Die moeten 3 kg wegen maar daar staat geen tijd bij vermeld. Zal dus ook 3 maanden zijn

Bartjebart
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2020 10:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Bartjebart » 22 okt 2020 20:50

Met Rhode Islands zit je denk ik eerder tegen de 6 maanden voor de daarbij in de buurt komen qua gewicht.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 21:00

Ik ga het proberen met de gewone vleeskip.

Dank voor alle reakties!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 okt 2020 21:22

Je wilde toch ook zelf kuikens gaan kweken?
Misschien je 2e haan bij een paar vlees hennen zetten en daar kuikens uit opkweken? Hennen voor de eieren, hanen voor het vlees?
Of denk ik nu te eenvoudig? Wat voor ras is je 2e haan eigenlijk ?

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 21:59

Ja dat klopt. Maar ik wil graag de legrassen gescheiden houden van de vleesrassen. Vandaag zijn we gaan kijken naar een kunststof tuinschuurtje. Mooi ding moet ik zeggen. Zou een heel hygienische slaapkamer zijn voor de kippen. En goedkoper dan zelf maken, al vind ik dat leuk om te doen.

Ik denk eraan om de tuin te verdelen in 4 stukken. Haan 1 plus een paar legkippen op stuk 1 en haan 2 plus een paar legkippen op stuk 2.

Als die gaan broeden, prima! Deze groepjes plan ik dan op zo'n 10 kippen elk.

Dan op stuk 3 één vleeshaan met 2 (?) hennen. Wil ik als kuikens kopen. Omdat dat niks is om te bestellen wil ik nog een paar zwarte hennen erbij hebben en 2 Sussex. Die (zwarte) vind ik mooi en heb ik niet. Deze kunnen zich later aansluiten bij de groep van haan 1 en haan 2. De kuikens kosten niets, alleen de verzendkosten tikken aan dus dan maar een paar erbij.

De vleeskip eieren wil ik dan zelf gaan uitbroeden. Goedkoop dingetje op eBay. Als de helft niet uitkomt, maakt niet uit.

Wat er uitkomt gaat dan op stukje grond 4. En na 10 weken de pan in. Ik hoop dat dat gaat lukken want ik hecht me veel te veel aan al dat grut.

Zo heeft een groepje (van maximaal 10 beestjes) de ruimte over 600 meter of zo, de paar vleeskippetjes (haan + 2 (?) hennen) 200 m en de vleeskuikens welke uitkomen ook zoiets. Dan blijft er nog voldoende ruimte over om te parkeren.

Haan 1 en 2 kunnen over een jaar of 2 van grondstuk wisselen. De vleeshaan is er alleen maar voor om de hennen te bevruchten. Als ik de eieren uitbroed dan doe ik dat gewoon om de 4 weken. Of zelfs 2. Tot volgend jaar toch zonder werk (Covid) dus dan heb ik iets te doen. Als ik slechts 2 eieren in de week zou krijgen dan is dat meer dan genoeg dus meer dan 2 vleeshennen heb ik zeker niet nodig.

Alles teveel kan verkocht worden. Denk ik. Hoop ik!

Welk ras is haan 2? Deze

https://www.granjasantaisabel.com/tiend ... ry=4237113

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 okt 2020 22:04

Oh ja. Zuiver legkip dus.. Geen vlees aan.
Legkippen gaan niet broeden hoor. Of ze worden toch gefokt om dat niet te doen.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Kip 1 of kip 2?

Berichtdoor Sofa » 22 okt 2020 22:17

Nou ja, misschien is er eentje van die 10 die daar wel zin in heeft. Ik heb 8 broedkasten gemaakt. Ik noem het 'vakantiebungalows' want zo zien ze eruit op de foto. Ze staan onder bomen, op de grond met elk 2 cement eieren erin. Afijn, eerst moeten ze maar eens zelf een ei leggen want ik heb er nog geen een gezien!

Ik heb destijds (22 mei) 2 stuks gekocht van elke kip in rij 2 en 3

https://www.granjasantaisabel.com/tiend ... /c/4237113

Denk jij trouwens dat 1 vleeshaan met 2 hennen genoeg is om een net leven van de hennen te garanderen of zijn dat er echt te weinig?


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten