Vleeskippen haan/hen verhouding

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor tuff cookie » 29 dec 2020 14:23

Ja, dat wordt inderdaad moeilijk.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 29 dec 2020 18:24

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor tuff cookie » 29 dec 2020 19:06

:gulzig:

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 29 dec 2020 20:18

Sofa schreef:Dat kan maar ik heb geen idee hoeveel gram er dan in de silo moet per kuiken en dat moet je dan ook elke week veranderen want ze eten steeds meer naarmate ze groter worden. En de legkuikens zijn véél kleiner dan de vleeskuikens ook. Op dit moment zitten ze onder het gaas, 28 stuks op 32 m2 dus veel te 'scharrelen' is er niet. Pas als ze geen doelwit meer zijn voor de katten mogen ze de tuin is.

Maar de kans is groot dat ze veel langer in die ruimte moeten blijven want 2 dagen terug heb ik de deur onder begeleiding open gezet en de haan zat meteen bovenop de kuikens. Om ze te je-weet-wellen. Ze zijn meteen weer naar binnen gebracht want ze hadden niet alleen flink de schrik te pakken maar zo'n beest welke te keer gaat op hennetjes van een paar weken oud is dodelijk. En stom.

'Kippen zijn veel intelligenter dan men denkt'. Ja ja, maak dat de kat wijs!

Op dit moment weet ik ook niet welke ik zal houden of niet. In principe wil ik de grootste houden, mits die sterk zijn, maar wie wordt er de grootste? Is nog niet te zeggen. Ze zijn nu 40 dagen oud.


tja....
die haan zal dat bij een volgende groep kuikens waarschijnlijk ook doen.
misschien een idee om er coq au vin van te maken.
zeker als dat dan ook nog eens die haan is die altijd aanvalt.....
de meeste hanen kijken normaal gezien nog niet eens om naar jonge kuikens.
ook niet naar jonge haantjes.
dus...... als het diezelfde haan is,dan zou ik er een goede coq au vin van maken ;)

en dat beperkt eten geven moet je zelf wat inschatten.
dat zie je al snel aan hoe snel het eten op is.
en je moet ook niet 100 procent zeker zijn welke je wilt houden,maar door te wegen kun je al wel zien welke goed groeien.
achterblijvers laat je zoveel eten als ze kunnen/willen,want die zijn niet echt meeneembaar voor de kweek.
kunt ook bijvoorbeeld de helft van het groepje beperkter eten geven hoor.
maar met wegen weet je het meest hoor.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 29 dec 2020 21:16

De haan welke heer en meester is kijkt naar de kuikens maar vindt ze niet de moeite waard. Wel is hij gesteld op de benen van mijn vrouw.

De haan welke elke keer op zijn lazer krijgt omdat hij ook wat wil heeft nooit aggressie vertoond naar ons toe maar hij heeft wel een ongezonde interesse voor minderjarige meisjes en dan druk ik me heel neutraal uit.

Hij heeft zijn eigen toom nodig, dat is duidelijk. Maar daar wordt aan gewerkt, we zijn bezig om de boel te verdelen en een tweede nachthok is net af. Nu nog een hek met gaas plaatsen en deuren maken.

Omdat we vandaag buiten hebben gewerkt en een oogje in het zeil konden houden heb ik wederom de 'kuikendeur' open gezet. Zolang er geen voer wordt gestrooid loopt oud en jong door elkaar heen, geen enkel probleem (tot nu toe althans) maar als de hoofdhaan even de andere kant opkijkt gaat haan 2 meteen zijn lusten botvieren, we hebben hem dus even in de ruimte geplaatst waar de kuikens normaal verblijven zodat de kuikens vrij rond konden lopen zonder Jack the Ripper. Wat niet mee viel was hem te vangen, ik was buiten adem!

Hoe dan ook, als we de niet-vleeskipkuikens (de legkipkuikens dus) gaan verdelen onder de 2 hanen dan wacht ik wel met haan 2 totdat ze groot zijn, anders vallen er doden.

Meten is weten maar we hebben nog een paar maanden te gaan. En alleen gewicht is ook niet alles. Hetzelfde kuiken springt steeds op mijn schouder en ik heb d'r vanmiddag mee naar binnen genomen. Ze zat lekker warm en keek vol belangstelling om zich heen maar maakte geen aanstalten om zelfs maar op te staan. 'Ik zit hier prima zo tegen een warme trui aan, laat mij maar zien waar jullie wonen'. Grappig beestje en of die nou zwaar of niet zwaar wordt, die houd ik. De uiteindelijke keuze ga ik dus niet maken met uitsluitend het oog op de weegschaal.

We zien het wel, voorlopig nog tijd zat.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 29 dec 2020 22:02

die lieveling kan je uiteraard ook gewoon bijhouden he ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 dec 2020 22:13

Ik duim dat je kipjes die je wil houden in goede gezondheid blijven en niet teveel last krijgen van hun gewicht.
Het zou anders nog heel pijnlijk voor je kunnen worden als ze vroegtijdig door hun poten zakken en je ze misschien zelfs zelf uit hun lijden moet verlossen. Je kan wel lezen dat je je aan die diertjes gaat hechten, of toch zeker bepaalde individuen.. Dus ik hoop echt voor je dat je die nog een tijdje kan behouden.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor danielb » 29 dec 2020 22:16

ik denk dat die bruine vleeskippen nog wel zullen meevallen in het (te) snel groeien.
maar die witte is een ander verhaal.

andyvp
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2015 01:19
Land: belgie
M/V: M

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor andyvp » 05 okt 2023 16:47

Torinik schreef:Jullie hebben niet stilgezeten, dat zijn hele teksten dat ik zie. Was misschien beter geweest in een ander topic...???? Ik hoop wel dat Danield tegen een geintje kan.

Ik vind het alleszins niet erg om hier wat te lezen te vinden wanneer ik na enkele dagen nog eens kom kijken. Want laten we eerlijk zijn, meestal komen we op dit forum niet verder dan op kippen geprojecteerde hypochondrie en syndroom van Münchhausen. Ik hoop dat de rest ook tegen een geintje kan, maar er zit wel een kleine serieuze noot in.

Wat de vrouwen betreft, geef mij die blondjes maar, dan kan Daniël zich met de donkertjes bezighouden.
Russen, meestal geen problemen mee, heb verschillende Russische kennissen en vrienden nu ik erover nadenk. Dat Altea zou voor mij wel eens de uitgelezen plek kunnen zijn, ik onderzoek het verder.

Die vleeskip. We gaan ervan uit dat het een Ross-achtige is, volgens de foto's meer dan waarschijnlijk. Waar ik mee bedoel, de Cornish kruising, of Cornish Cross, of CornishX, die in de jaren '50 ontwikkeld werd, en waar nu meer dan waarschijnlijk ettelijke verschillende lijnen van bestaan.
Deze naam komt van de kruising Cornish (game bird) met Plymouth Rock, jaren '30 als mijn geheugen me niet in de steek laat. Hier heeft men andere rassen ingekruist en doorgekweekt tot op het punt dat ze met 4 verschillende grootouder dieren zitten om zoon en dochter te leveren voor de eieren waar de CornishX vleeskip dan uitkomt. Dit is voor zover ik het begrepen heb genetische spitstechnologie ten top gedreven. Men heeft dus een aparte kudde (1) waarvan de heren gebruikt worden om de dames van een andere kudde(2) te treden, hier houdt men alleen de haantjes(5) van. En een aparte kudde(3) waarvan de heren de dames van weer een andere kudde(4) treden, hier houdt men alleen de hennetjes(6) van. Die hanen(5) treden de hennen(6) en daar komen de vleeskippen(7) uit die wij kennen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat die ouderdieren ook zeer goed groeien (of toch enkele van de kuddes) en ook op dieet moeten (om lang genoeg te leven) om zich te kunnen voortplanten en min of meer voldoende eieren te kunnen leggen. Dat heb ik allemaal hier en daar opgevangen, en hier en daar eens wat over gelezen, het is hoe dan ook een redelijk goed bewaard geheim voor zover ik kan beoordelen. Met natuurlijk de nodige genetische expertise en set-up die nodig zou zijn, voor de meesten onder ons toch niet weggelegd als die informatie toch ergens gewoon ligt te liggen waar ik ze nog niet gezien heb.

Wat ik wel weet uit ervaring, en wat je moet leren zien als je met je vleeskippen wil fokken. De haan moet de daad tot een goed einde brengen, als je oplet zie je na een tijdje het verschil tussen een goede paring en een slechte. Kippen-tv dus. Vleeshanen, net als het ras Cornish game, hebben dikwijls een te dikke borst waardoor de paring in feite mislukt. Ze doen wel een poging, en schieten ook wel, alleen niet raak. Daarom dat de magere, slanke, vleeshaan die ik had al zijn hennen bevrucht had. De dikkere, forse, heeft geen enkel ei bevrucht, niet hier bij zijn eerste toom en niet later toen ik hem bij een andere toom zette, ondanks dat hij hele dag niet anders deed dan treden, zijn borst zat gewoon in de weg. (Misschien zoiets als bij mannen (of vrouwen?) waar de buik in de weg zit?) Die magere was trouwens nog steeds een flinke haan, alleen niet zo rond als die forse.

Ik heb zelf nog nooit vleeskip x vleeskip gedaan, maar ik denk als het bovenstaan klopt, dat je gaat zien wat ik bij die van mij zie. Je ziet duidelijk dat ze van een vleeskip afstammen, maar het type wijkt wat af en je kan ook met wat goede wil verschillende types onderscheiden. Je gaat snelle groeiers met een goede vleesaanzet hebben en je gaat bijzonder trage groeiers hebben zonder vlees op de botten. Die laatsten eet je best zo snel mogelijk op. Die eersten wil je lang genoeg kunnen houden om mee verder te kunnen, zodat je kunt selecteren op de eigenschappen die voor jou belangrijk zijn. Ik hoop dat je doorzet en ons hier op de hoogte houdt. Voor mij alleszins zeer interessant om te zien wat eruit komt en welke richting je ermee uit kan.

Je gaat geen superlegger of supervleeskip creëren, maar eerder iets dat in de buurt komt van de dubbeldoelrassen die mensen al van oudsher hielden en constant verbeterden. Je begint in ieder geval met een gezonde basis in vergelijking met wat er van veel raskippen geworden is. Als je anderzijds een goede fokker van een dubbeldoelras bij jou in de buurt hebt, ben je waarschijnlijk beter af met een echt dubbeldoelras.
Voor mezelf wil ik een kip die redelijk legt (200 per jaar) en waar ik een redelijk stukje vlees aan heb zo tussen de 16 en 20 weken. Ik had bij F1 +300 eitjes van +70gr per jaar, maar ik heb besloten dat dat te stresserend is voor het diertje, dus een beetje minder en kleiner mag best.
De voer-conversie is ook serieus omlaag gegaan, maar ik heb vleeskip x legkip. Het zou heel interessant zijn om te zien hoever dat bij jou afneemt.


boeiend !!! ik heb het allemaal genoteerd en zoals je zegt is de beginsituatie 4 kuddes waarvan 2 aparte . Is het dan de bedoeling om in de 1ste aparte kudde cornish game hanen en in de andere plymouth rock hanen te houden en die te laten treden op de andere soort ? mijn vraag is eigenlijk welke soorten in welke kuddes dan ?


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten