Vleeskippen haan/hen verhouding

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 17 dec 2020 01:12

Hallo!

Er lopen hier inmiddels 18 vleeskipkuikens rond van 4 weken oud. De bedoeling is om er een paar te houden en dan tzt de eieren uit te broeden ipv eendagskuikens te kopen.

Een vleeskip legt rond de 140 eieren per jaar las ik. Stel dat de helft uitkomt, dan heb je al 70 kippen per jaar. Als we er thuis 2 in de week zouden eten (dat zal in de praktijk minder zijn) dan is anderhalve hen plus één haan ruim voldoende.

Twee probleempjes hier. Anderhalve hen is lastig dus dat zouden er dan 2 moeten zijn maar daarmee hebben we te veel 'vlees' (als we de eieren zouden uitbroeden) en de haan te weinig om zijn lusten te kunnen uiten. Als ik zie wat de 'legkippenhaan' op een dag bij elkaar betreedt dan vrees ik het ergste voor 2 dames alleen bij één vleeshaan.

Wat is het minimale aantal hennen welke er nodig zijn om iedereen gelukkig te houden in het geval van vleeskippen? Ik hoop natuurlijk dat het antwoord '2' is maar dat zal wel niet.

Extra eieren om gewoon te eten: eigenlijk niet welkom want de leghennen welke ik nu 7 maanden heb leggen als bezetenen.

En gewoon leuk om te vertellen: ik heb nu 1 vleeskip welke tussen de 12 legkippen loopt (allemaal 7 maanden oud dus). Ze is duidelijk groter en zwaarder en staat zo'n beetje in het midden wat de pikorde betreft. Qua karakter is het wel de makkelijkste. Vroeger was het de enige die op je schouder zat, op je hoofd ging zitten en nu laat ze zich makkelijk oppakken. Afgezien van de 18 nieuwe vleeskuikens hebben we ook nog 10 ras- en leghennen erbij en deze zijn veel minder geneigd om op je te gaan zitten dan die vleeskuikens. Deze komen je echt opzoeken voor de 'gezelligheid' en beschouwen mij zo'n beetje als een 'effe uitrusten nest'.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vleeskiopen haan/heb verhouding

Berichtdoor danielb » 17 dec 2020 06:33

hoeveel eieren wil je eigenlijk uitbroeden per ronde?

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 dec 2020 09:29

Ik zou kruisingen gaan aanhouden. Deze kruisen en nakomelingen houden of een dubbeldoelras aanschaffen. Dan kan je gewoon een haan met een 4-tal hennen houden en heb je meteen eieren genoeg voor zowel vlees als eieren.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 17 dec 2020 10:26

Goedemorgen!

danielb: ik denk aan 20 vleeskip eieren in de machine, als 50 a 60% zou uitkomen. En dat elke 3 maanden. Is voldoende.

Maar daar kunnen de eieren van de legkippen bij en dan mogelijk een volle machine om de 8 weken of zo. Door Covid is alles hier dicht/kapot en ik zit zonder werk voor nog een jaar (?) en hoe meer werk thuis hoe beter. Het plan is dus eigenlijk om kippen te gaan verkopen. Vlees verkopen mag ook hier niet natuurlijk maar kippen wel.

Pearlsofpassion: voor een dubbelras is het te laat, inmiddels heb ik er al 40. De legkippen leggen nu uitstekend en met het verdelen van de tuin en het maken van onderkomens heb ik iets te doen.

Een dubbelras is denk ik ook niet nodig, als vleeskippen al 140 eieren per jaar leggen is dat alleen al al meer dan genoeg om in de behoefte te voorzien.

De 28 kuikens zijn erg leuk en als ik de nieuwe ren binnenloop (daar blijven ze even omdat ze nog zo klein zijn) dan bespringen ze je gewoon. Geinig hoor!

In ieder geval, efficientie is niet belangrijk maar ik wil niet veel vleeshennen op één vleeshaan omdat ik daar niets mee kan maar ze eten wel!

Mijn vraag is dus nog niet beantwoord beste leden!

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 dec 2020 11:13

Als je je leghennen met vleeskippen kruist krijg je wss ook nakomelingen die voor beide doelen geschikt zijn, bedoelde ik. ;)

Als je niet wil kruisen en enkel de vleeshennen wil uitbroeden, neem er dan gewoon 4 of 5 en verkoop het teveel aan nakomelingen.
Of houdt 2 vleeshennen en zet er nog 3 of 4 legkippen bij. Beetje afhankelijk van hoe goed je haan treedt, want het is niet de bedoeling je broedmachine vol onbevruchte eieren te leggen he.
Je kan eieren best niet te lang bijhouden voor ze uit te broeden. 10-14 dagen kan, langer is niet aan te raden. Dus met 2 vleeshennen kom je dan maar aan zo'n 15- 20 eieren per ronde.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 17 dec 2020 11:43

Ik houd ze gescheiden. De legkippen zijn slank en licht en de enig volwassen vleeskip welke ik nu heb is een dik wijf. Ik heb geen idee of een vleeskiphaan (nu nog maar 4 weken oud) net zo hitsig is als de legkiphaan (van 7 maanden oud). Zo niet dan wil ik eigenlijk niet meer dan 2 vleeshennen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 dec 2020 11:45

2 hennen bij een haan lijkt me zowiezo te weinig.
Dus zal je wss toch moeten kiezen. Of meer vlees hennen erbij, of leghennen bij je vleeshaan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 dec 2020 11:46

2 hennen bij een haan lijkt me zowiezo te weinig.
Dus zal je wss toch moeten kiezen. Of meer vlees hennen erbij, of extra leghennen bij je vleeshaan.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor Sofa » 17 dec 2020 12:20

Dat leek mij ook, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vleeskippen haan/hen verhouding

Berichtdoor tuff cookie » 17 dec 2020 13:13

2 Hennen is zoiezo te weinig voor een vleeshaan.
Bij 6 kippen zullen ze waarschijnlijk niet kaal getreden worden. Bij 5 kippen heb je denk ik toch kans op kale kippen. Komt hoofdzakelijk doordat de vleeshanen zo zwaar zijn. Ze glijden soms met de poten van de rug van de kip af, waarop de haan zijn tenen kromt om erop te blijven, het gevolg is soms dat de nagels van de haan het vel op de rug van de kip stuk scheurt en de vellen erbij komen te hangen. Misschien goed om te weten voor je een beslissing neemt.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten