Kippen-tv

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 21 dec 2020 20:42

De kippen-tv was boeiend de afgelopen dagen. Er speelt zich een vreemd schouwspel af. Ik heb één kip, die trouwens flink aan de leg is en met flink bedoel ik sinds dit najaar 6 eitjes per week (ze is er wel laat mee begonnen, op +/- 7 maanden), die een andere kip besluipt. De beslopen kip staat meerdere plaatsen boven haar in de rangorde (helemaal bovenaan, samen met haar zus uit hetzelfde nest, zelfs de haan krijgt van die 2 flink op zijn ...) en heeft net een snelle rui achter de rug. De jonge kip heeft het op haar nog korte staartveren gemunt. Ze besluipt de oudere, wat meestal niet lukt omdat de oudere haar in de gaten houdt en de oudere doet dan van die vreemde zijwaardse omkeerbewegingen en jaagt de jongere weg. Uitzonderlijk lukt het wel en dan pikt ze één van die korte staartveren uit, gevolg door een krijs van de oudere en een achtervolging amerikaanse-politiefilm-stijl met bijhorende flinke pandoering voor die jongere. En met pandoering bedoel ik ook echt pandoering, ze houdt zich niet in qua heftigheid en duur. Iets gelijkaardigs heb ik maar eenmaal eerder gezien, met 2 hanen (die halve bramha halve legkip hanen waar geen huis mee te houden was) die het zo bont maakten toen ze in hun pubertijd kwamen dat de opperhaan (volbloed kolos bramha) het op een gegeven moment welletjes vond. Nooit eerder een haan gezien waarbij de stoom bijna letterlijk uit zijn oren kwam.
Ik dacht eerst: hey, dat is dat eiwit tekort waarover ik hier op het forum gelezen had. Maar dan dacht ik nee. Ze is de enige die het doet en dan nog enkel bij die topkip waar ze iedere keer een toprekening van gepresenteerd krijgt, en ze krijgt voldoende eiwitten in haar voer. Je zou denken, ze stopt ermee na zo'n pak slaag en pikt er één van de kleintjes uit die lager dan haar staan om, euh, kaal te pikken. Maar nee hoor, ze heeft het duidelijk op madame generaal gemunt.
Zouden die nieuwe, korte staartveertjes bijzonder goed smaken, en zo ja, waarom wordt madame generaal dan niet door de rest belaagd?
Of is er iets anders gaande? Zou er een vreemd kippen-steekspel bezig zijn waarbij de jongere de plek van de oudere probeert te claimen zonder eerst in de rangorde trapje per trapje te nemen?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 30 dec 2020 19:54

Het leek erop dat het bovenstaande maar iets tijdelijks van een paar dagen was. Heel de week niets meer waargenomen, tot vanmorgen, toen was het pot vol koffie weer zover. Allemaal helemaal op hun voer gefocust en scheppen maar, behalve die ene weer. En weer op dezelfde gemunt. Alleen heeft madame generaal nu al een mooie staart in wording en het leek ook of de andere het meer op het dons op haar achterwerk voorzien had. Ik heb het niet goed kunnen zien. Wat ik wel goed gezien heb was de pandoering die weer volgde, niet normaal. Je zou denken ze leert het af, maar nee hoor, volgens mij serieus masochistische trekjes die jonge kip.

Wat een vreemde waarneming. Dit moet bijna wel psychologisch zijn, of een soort van pikorde gevecht waar er eentje toch abnormaal veel voor wil incasseren.

Het is haar duidelijk niet om de veren te doen want er is er nog eentje vol in de rui gegaan, die is bijna helemaal kaal nu, haar achterwerk wel helemaal kaal. Dat eens goed in de gaten houden wanneer er terug wat veertjes en dons op staat, zien of die ene pikker daar ook achteraan gaat. De ruiers zijn de twee hoogste in rang, en deze staat helemaal bovenaan, boven madame generaal. Dat maakt haar misschien madame admiraal? Ik weet niet zoveel van militaire hierarchiën en wie hoeveel sterren opgeplakt krijgt.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 17 jan 2021 10:46

De rust is weergekeerd met exact dezelfde rangorde die het voorheen was.
De tweede ruier is bij mijn weten maar eenmaal gepikt, dit door de zus van die jonge sluipster, en verre van enthousiast. Ze heeft ook een pandoering gekregen en dat was het dan. Bijna twee weken nu, dat er niks spannends op de kippen-tv komt buiten het normale geklaag en gezaag en gekakel.

De haan heeft op zeven maanden eindelijk enkele mislukte pogingen ondernomen om wat kleinere hennen te treden. Belangrijker, hij heeft nog steeds niet gekraaid. Zou ik dan toch eindelijk eens een haan mogen hebben die niet of nauwelijks kraait? Afwachten, ik heb nog ooit hoge hoop gehad om dan toch nog met een bijzonder hardnekkige kraaier te eindigen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23012
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Kip La La » 17 jan 2021 11:06

Ik duim voor je!

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 17 jan 2021 21:53

Dankjewel, dat is heel vriendelijk.
Het blijft natuurlijk wishful thinking want naar mijn gevoel is een niet-kraaiende haan heel onnatuurlijk. Maar je leest soms wel eens iets over een haan die praktisch niet kraait, dus wie weet is het wel mogelijk. Misschien heb ik met deze geluk, fingers crossed. Als dat zo blijkt te zijn en hij ook vruchtbaar is, gaat hij hier een heel lang leven tegemoet. Anders mag hij de vader van 2 broedrondjes zijn voor hij een jonge coq-au-vin maakt. :kwijl:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 10 feb 2021 11:28

Ze zijn duidelijk niet gelukkig met dit koude weer. Vanmorgen vond ik er verschillende lekker knus op elkaar gekropen in de nestboxen. Ze konden het door de koude al stukken beter met elkaar vinden, want raar maar waar, ze waren van de stokken af en sliepen op de grond dicht tegen elkaar aan. Nog een meevaller: nu drinken ze wel het verse water dat ik ze geef, anders halen ze daar graag hun neus voor op en tonen ze me dat een echte kip uit een poel drinkt. Ze krijgen nu dan ook verschillende malen per dag lekker warm water (niet heet, hè, voor wie dit ook wil doen) en ze zullen het dan ook wel als een theekransje zien.

Wanneer het hok 's morgens open gaat, blijft meer dan de helft gewoon binnen. Als de zon dan uitkomt, willen ze wel naar buiten. Ze hebben een apart buiten speelhok aan twee kanten open waar ze beschermd zitten tegen wind en regen, daar ligt met dit weer een dikke laag hooi met houtschilfers in. Gisteren hebben ze het daar knus gemaakt heel de dag, lekker warm aan de pootjes en tegelijk kunnen profiteren van het zonnetje. Vandaag en morgen zal hetzelfde worden, veronderstel ik.

Melody
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2021 14:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Melody » 11 feb 2021 22:12

Haha mooi beeldend beschreven & leuk om te lezen :tik: :grinnik: :eitje:
Alleen minder van die Cock au vin :shock:
Dapper kippetje... :gulzig: :lol:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Torinik » 12 feb 2021 17:50

Heel dapper kippetje. Ze heeft er heel wat voor over gehad om meteen top-kip te kunnen worden. Maar het heeft niet mogen zijn, ze staat nog steeds waar ze altijd stond.

Die coq-au-vin hoort er nu eenmaal bij, jammer genoeg soms. Als je zoveel eitjes uitbroedt, moet je keuzes maken, je kan niet voor alle kippen waar je niet verder mee wilt fokken een goede thuis vinden. Ik persoonlijk vind pot of oven een goede keuze, maar niet iedereen deelt die mening en dat hoeft ook niet. Wanneer een haan wat ouder wordt, zijn de keuzes ook beperkter, coq-au-vin staat in dat geval bij mij bovenaan het lijstje. Zeker voor een wat oudere brahma-haan, die vind ik veel sterker smaken dan een vleeskip van dezelfde leeftijd. Iets te sterk voor mij om gewoon een stoofpotje van te maken, een coq-au-vin balanceert het allemaal mooi uit. :kwijl:

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen-tv

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 feb 2021 18:43

Oh echt? Zijn die sterker van smaak?
Hier gaat hij in vol au vent... :roll: Waterzooi is anders ook eens lekker... Maar dat zou dan minder goed zijn met Brahma?

Ocharme 't kipje. Dat ze nog steeds onderaan staat.
Geen natuurlijk leiderstype...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen-tv

Berichtdoor danielb » 13 feb 2021 21:38

geen kippen tv,maar ganzen tv.
vandaag de afsluiting van de ganzen weggedaan.
waarom :
de oudste gent had de 2de oudste gent nu net iets te veel en te lang bij de veren gepakt.
opstekende pluimen aan de vleugels (waarschijnlijk ook wat veren kwijt)
dus de afsluiting weggehaald.

maar wat is er nu gebeurd sindsdien...
niet veel.
1 jonge hen heeft een keer met fladderende vleugels naar buiten gegaan/gelopen (een meter of 10) en daarna meteen terug.
en nu nog zitten ze op de plaats waar ze zaten.

maar de gent die op zijn kop krijgt kan nu in ieder geval de oudste gent ontwijken als hij dat wil.
ik denk wel dat ze morgen allemaal loslopen.
en dat ga ik ook zo houden nu.
ze zitten al lang genoeg vast.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten