Ervaringen met Australorp

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 05 sep 2021 12:48

Wij willen met een groepje mensen kippen houden voor eieren en vlees. Alleen had ik begrepen dat dubbeldoelkippen daar niet geschikt voor zijn: óf ze leggen niet voldoende eieren, óf ze geven niet voldoende vlees. Totdat ik de Australorp tegenkwam. Die lijkt het heel goed te doen qua eieren en vlees geven. Alleen zit ik nog met wat vragen.

1. Is de Australorp extra of juist minder bevattelijk voor ziektes?
2. Wanneer moet je een Australorp slachten om nog een lekker braadstukje te krijgen? Dus niet dat ze alleen nog geschikt is voor de soep. (We gaan ze kopen als kuikens, dus niet zelf laten uitbroeden en dan de haantjes opeten.)
3. Is een Australorp erg actief? Een vriend zei dat het fijn is als kippen veel bewegen en daardoor afgevallen blaadjes kapot trappen. Die verteren dan eerder, waardoor schimmels minder kans krijgen.

Eigenlijk had ik deze vragen in een subforum over specifieke rassen willen stellen, maar dat kon ik zo gauw niet vinden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 sep 2021 18:30

Alle dubbeldoelrassen zijn daarvoor geschikt hoor. En de Australorp idd ook.
Het zijn, onder dat soort rassen, van de rustigste, maar scharrelen doen ze nog steeds. Gehard zou ik niet zeggen. Extra vatbaar dan ook weer niet. Dat hebben Barnevelders vb, dat ze vatbaar zijn voor Marek.

Een nadeel van Australorp is dat ze zwart of blauw zijn en dus donkere veren hebben. Als je dat niet kan schelen is dat niet erg, maar dat wil zeggen dat de allerkleinste veertjes en haartjes die achterblijven na het plukken wel donker van kleur zijn.
Dat is vb bij een mechelse koekoek net iets minder en die zijn beroemd voor hun lekkere vlees. Net iets actiever denk ik, qua leg ed zal dat hetzelfde zijn.
Voordeel van de Australorp is dat het een winterlegger is (tenminste de eerste 2 haar toch), maar zo zijn er nog hoor. En dat ze behoorlijk wat vlees hebben en groot zijn, dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Hanen slacht je best rond het half jaar. Zo tussen 4 en 8 maanden oud. Jonger zit er niet veel aan, ouder worden ze erg taai. Eens 5 maand oud wordt het wel iets lastiger om te slachten. Dat maakt voor een ervaren iemand niet uit, voor onervaren is het misschien beter ze eerst niet te oud te laten worden.
En goed inlezen en bij voorkeur eens bij iemand mee gaan doen. Het is niet iets wat zomaar van de eerste keer goed gaat, spijtig genoeg.

Besef ook dat als je hennen en hanen door elkaar laat lopen, je je hanen moeilijk op gewicht gaat krijgen. Door legvoer en doordat ze de competitie met elkaar aangaan omwille van de hennen. Dat geeft stress en daardoor worden ze niet dik. Dat is toch mijn ervaring. En als je onbeperkt en vetmakend voer aan je hennen gaat geven, de leg wel achteruitgaat. Te dikke kippen leggen nl niet goed.
Dus is ze scheiden vast wel een goed idee. Maar ja, de vleeshanen gaan toch niet de winter in dus kan je dat deel dan in de winter bij de hennen erbij geven en enkel in de lente en zomer opsplitsen.

Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 05 sep 2021 18:56

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal ook eens naar de Mechelse koekoek kijken.

Het nadeel van zwarte veren vind ik vooral dat de kippen sneller oververhit kunnen raken in de zomer; de zichtbare veertjes kunnen me wat minder schelen. Vandaar dat ik liever voor de blauw gezoomde variant ga. Ik weet alleen niet of die in Nederland makkelijk te krijgen zijn. De witte variant schijnt helemaal zeldzaam te zijn.

We willen de kippen aanschaffen als ze tegen de leg aan zitten. Tegen die tijd moet toch wel duidelijk zijn of het kippen of hanen zijn, hoop ik. We willen geen hanen, behalve dan die enkele die de kippen in toom moeten houden.

We zijn er al achter dat we zelf moeten slachten, want voor een slachthuis zijn we niet interessant. Dat is inderdaad iets waar we ons toe moeten zetten. We willen dat goed aanpakken, dus bij anderen zien hoe dat moet.

Wat ik eigenlijk nog wil weten is wanneer de eierproductie achteruit gaat. Is dat met twee jaar of met drie, vier jaar? Dan is dat het moment om te slachten. Levert een kip dan nog mals vlees op, of is het dan een soepkip?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 sep 2021 20:45

Dan is het zeker een soepkip. En zelfs dat vinden sommigen niet meer. Je moet ze dan echt wel lang laten sudderen.
Als je voor het vlees kippen wil houden, ben je toch beter met de haantjes, want tegen dat een kip aan de leg is, is het al bijna het moment om te slachten. Dat schiet niet op. Bovendien is het wel wat zonde om hennen te slachten voor het vlees he. Voor elke hen is er ook een haantje geboren dat dan gedood wordt... Zo heb je per kip eigenlijk 2 levens op je geweten als je de hennen voor het vlees slacht. Iets om over na te denken...
Of anders toch voor echte vleeskippen gaan om te slachten en andere kippen voor de eieren. Vleeskippen leggen ook wel redelijk goed, maar kan je daarvoor niet houden omdat ze te zwaar worden en daaraan bezwijken, vaak voor ze een jaar oud zijn.

Australorps gaan op 2,5-3 jaar al duidelijk minder leggen. Rond 4 a 5 jaar zullen de meesten ermee stoppen vermoed ik. De mijne is nu 3,5 en dat is gemiddeld nog zo'n ei per week. Mijn even oude cochin kriel legt nog beter (maar toen ze jonger waren niet natuurlijk) ...

De vuilwitte variant is eigenlijk dubbel blauw, en dat is inderdaad een ongewenste kleur. Wat ik niet begrijp maar bon.
Om blauw te fokken gaan ze doorgaans blauw met zwart combineren, dan krijg je de helft blauw en de helft zwarte kuikens. Blauw X blauw geeft ook de helft blauw en de rest zowel zwart als vuilwit (wat men dus niet wil). Vele fokkers houden het ook nog eens enkel bij zwart.
Nu, blauw is ook nog een vrij donkere kleur hoor, dus of je het daarvoor nu moet doen...

Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 05 sep 2021 21:25

Tja, we zitten tegen de grens van 249 kippen aan te hikken, dan ben je nog hobbyboer. Als we de helft vleeskippen en de helft legkippen doen, hebben we te weinig eieren én te weinig vlees. We zijn een herenboerderij, die 500 monden moet voeden, maar dat wel op een verantwoorde manier wil doen.

Zelf ben ik vegetarisch, al eet ik wel ei. Maar ik was eigenlijk wel geschokt om te horen dat bv. de varkens niet eens hun eerste levensjaar zouden halen voordat ze geslacht worden. Ik dacht nou juist dat ze bij ons heerlijk in de modder mochten rollen en alle restjes van de oogst mochten opeten. Dat mogen ze ook, alleen veel korter dan ik voor ogen had.

Het blijkt dus dat dubbeldoelkippen, ook al geven ze veel vlees, niet de oplossing zijn voor ons. Want de leden willen geen soepkip, die willen een braadstukje.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Torinik » 05 sep 2021 22:26

Moeten die 500 monden alle dagen een ei hebben?

Het efficiëntste is nog steeds leghybriden voor de eitjes en vleeshybriden voor het vlees. Het kan met die hybriden ook helemaal biologisch en diervriendelijk. Zo doen de meeste mensen die ik ken het toch.
De vleeshybriden krijg je in ideale omstandigheden op 6 à 8 weken slacht klaar. Maar ik begrijp dat dat nu net de set-up is die je wil vermijden. Ik deed ze hier vroeger zo rond de 3 maanden, met iets minder proteïnevoer en een grote uitloop. Dan heb je nog steeds een relatief mals stukje vlees.

Ik weet niet hoe de wet in elkaar zit op dit gebied, hobby-boeren voor de tafel, maar 500 monden voeden met 249 kippen wordt moeilijk. Ik veronderstel dat voor de varkens en ander vee ook zo'n beperkingen gelden. Ik zou opteren een deel "uit te geven", al is het maar op papier. Of je legkippen op "vakantie" sturen die 6 maanden dat je bijvoorbeeld 2 x 249 vleeskippen groot trekt, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dan heb je nog maar 498 vleeskippen voor 500 monden voor een heel jaar, en dit in het beste geval.

Hoeveel land hebben jullie tot je beschikking en is er geen mogelijkheid om dit te verdelen op één of andere manier, zodat je bijvoorbeeld 5 of 10 maal 249 kippen kan doen? Dan wordt de opzet al heel wat realistischer.

Vergis je ook niet met die dubbeldoel rassen. Als je vlees en eitjes wil, zal je daarop moeten selecteren, iedere generatie opnieuw. Als je van iemand gaat kopen, die gewoon zoveel mogelijk wil uitbroeden en niet op die kwaliteiten selecteert, krijg je dat fenomeen waar ze in o.a. de VS mee kampen. Namelijk, dat ze raskippen kopen bij die mega-broedfabrieken die de eigenschappen van dat ras helemaal niet meer bezitten. Wil je dat er dan zelf opnieuw uithalen, zit je meteen enkele generaties verder.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2021 07:34

Zoveel kuikens vinden van een raskip (en dan bedoel ik dus geen hybride) zal ook wel onmogelijk worden. Raskipfokkers verkopen normaal niet in die hoeveelheden. Commerciële fokkers wel, maar dat zijn dan normaal idd hybriden. En als je ze pas tegen de leg aan koopt zijn ze ook al veel te duur geworden om op te brengen en kan je ze ook maar heel kort houden.
Ivm het opzet van diervriendelijkheid zou ik toch wel voor dubbeldoelras gaan. Net omdat je dan zowel de hennen als hanen kan gebruiken. Maar idd, dan wel ofwel zelf uitbroeden ofwel als piepkuiken ophalen.
Voor de eieren gaan ze een paar jaar mee, voor het vlees gaan ze na een half jaar de pot in.
Das nog altijd een stuk diervriendelijker en natuurlijker dan hybriden van elk aanschaffen waarbij dan weer het andere geslacht afgemaakt wordt (bij leghybriden worden de hanen net uit het ei gekomen al gedood) . Maar je spreekt over actieve of niet actieve rassen, en misschien moet je dan net de rustige zoeken, dan kan je er meer op eenzelfde stuk land houden.
En niets houdt je tegen van verschillende rassen bij elkaar te stoppen en idd te gaan selecteren op kenmerken. Al is het maar om aan je aantallen te komen. Dan krijg je zowiezo sterkere dieren die vaak beter leggen dan als je het bij 1 ras houdt.. De genetische diversiteit binnen kippenrassen is nl vaak nogal nauw.
Ik heb een kruising tussen 2 siergrassen die beide maar matig leggen en in haar eerste jaar legt ze zo goed als een legras. 7 eieren per week in de zomer en zelfs vorige winter nog heel regelmatig iets. Heel gek. Moet wel aan het zgn 'hybride effect' liggen.

Er heeft hier ooit iemand de ideale kip proberen fokken. De Westervoorter. Maar die zijn ook nog vrij zeldzaam.
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 16&t=76966
Qua rassen zou ik dan aan die denken, aan Australorp, aan mechelse koekoek, misschien twentse hoenders want die staan bekend als winterleggers, maar ik weet niet hoeveel vlees die produceren. Een australorp is echt wel een stevige kip. Groot, maar ook echt zwaar voor haar grootte. En voor de opkomst van de leghybriden was zij de legkip. Staat nog steeds in top 5 van beste leggers.
Maar er zijn nog zo'n rassen hoor.
En er moet natuurlijk navanant eten in... ;)

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Torinik » 06 sep 2021 10:49

Allemaal correcte punten, Pearlsofpassion. Maar als je te eten wil hebben zal je moeten doen wat nodig is. Als je zelf voor je voedsel wil zorgen, zal je moeten eten wat er op dat moment beschikbaar is. Soms is dat een mals haantje van 12 weken, soms een soepkip van 4 jaar. En soms is dat iets dat je gestroopt of geschoten hebt. Het is niet voor niets dat mensen geleerd hebben hun voedsel op verschillende manieren te bereiden. Voor mij is de beste kipschotel nog steeds een coq-au-vin met een brahma-haan (of 2) van een jaar of 4, 5 oud. Maar hoe dikwijls mag ik mezelf dat cadeau doen?

Ik wil die discussie over de disney-generatie hier niet verder zetten, maar de opmerking maken kan ik niet laten, dat zou de realiteit teveel geweld aandoen.

TS kan het misschien wel over een andere boeg gooien. Ze zijn met 500 leden en willen goed, natuurlijk, gezond voedsel, dat van hun eigen stukje land komt. Poule de Bresse bijvoorbeeld, groot getrokken volgens de regels van de kunst en hier 1 à 2 supermaaltijden voor de leden uithalen. De eventuele eitjes van een aparte toom zijn dan mooi meegenomen en ik denk dat je ze in Frankrijk, in de aantallen die TS nodig heeft, zo kan kopen.
Daar nog wat varkens en eventueel ander vee bij, groot gebracht voor smaak en balans in spierweefsel en vet, en ze kunnen regelmatig eens feesten.

Een andere aanpak zouden leghorns kunnen zijn. Zeer goede leggers voor het weinige voer dat je erin moet kappen. De haantjes groeien ook heel snel en die kunnen daarom snel de pot in. Het zal wel een mager maaltje worden voor de leden, maar dat kan misschien opgelost worden met een tafel aan eier-, varkens- en andere gerechten met wat gerechten uit die kleine leghorns. Ik zeg maar wat, want de juiste set-up kennen we (nog) niet.

Het is een mooi initiatief, je eigen voedsel of zelfs maar een klein deel ervan willen verbouwen, wat je motivatie ook moge zijn. Iedereen zou dat in meerdere of mindere mate moeten doen, al is het maar zodat het opnieuw algemene kennis wordt en onze voedselvoorziening op wat sterkere fundamenten kan steunen. Als je dat juist aanpakt, zal je de alomtegenwoordige overvloed van de natuur leren kennen. Als je het verkeerd aanpakt, zou je wel eens honger kunnen lijden.
Ik zou deze “gestudeerde mens” nog eens onder de aandacht willen brengen. Trofym Lysenko
En één van de hongersnoden waar hij (en zijn oversten, en de bankiers van zijn oversten, natuurlijk) voor verantwoordelijk was.

Ik heb het heel dikwijls gezien, de wereld rond, dat de jeugd zich van het gejaagde supermarkt voedsel wil afkeren. Ik kan dat alleen maar positief vinden. Negatief zijn de onrealistische ideeën. Soms kan men ze loslaten, en op een realistische manier een deel van zijn calorieën op tafel zetten. Soms niet, en dan kom je als individu en als maatschappij in een heel gevaarlijk straatje.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2021 11:07

Je zegt ongeveer hetzelfde als ik hoor. ;) Ik zie de verschillen toch zo niet. :-)
Poule de Bresse is idd ook een erg mooi ras voor dit doel..

Jacquel123
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2014 13:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen met Australorp

Berichtdoor Jacquel123 » 07 sep 2021 23:28

Wauw, jullie geven me enorm veel om over na te denken.
Sowieso is het niet haalbaar om iedereen elke week een stukje kip, of zelfs eieren mee te geven. Dat is niet ons uitgangspunt. Maar uiteindelijk moet iedereen bij toerbeurt wel een redelijke hoeveelheid ontvangen hebben.

Bij een andere herenboerderij gaat het vlees van geslachte koeien in de diepvries; dan krijgen enkele leden een biefstuk en meer leden krijgen stoofvlees. Zo zit zo'n koe nou eenmaal in elkaar. Maar op een gegeven moment heeft wel iedereen biefstuk gehad. Wij hebben nog geen koeien, maar gaan het ws. wel op dezelfde manier doen. En dat kan dan ook met de kippen, bv. eens in de twee weken vlees, de ene keer borstvlees, de andere keer dijtjes of vleugeltjes. En misschien om de week een aantal eitjes per persoon. Leden kunnen niet kiezen wat voor vlees ze krijgen, dat is gewoon niet doenbaar. Dus eet je geen varken, jammer dan. Je kunt het wel weigeren, maar je krijgt er niet iets anders voor terug.

Wat betreft verkrijgbaarheid, ik had juist begrepen dat de Australorp op dit moment erg populair is in Nederland en daardoor goed verkrijgbaar, o.a. bij broederij Rombouts. Ik heb echter nog niet gecheckt met wat voor aantallen zij werken.

Een andere boerderij springt creatief om met de aantallen kippen. Die heeft zogenaamd een stuk land aan een ander verpacht, die daar dan kippen houdt. Op die manier houden ze 2 x 249 kippen. Onze leden zijn er echter niet zo voor te porren.
Ik ben trouwens op zoek naar de sancties als je wat meer kippen hebt. Ze komen ze toch niet stuk voor stuk tellen? En stel dat ze zien dat je er 50 of 100 meer hebt, wat gebeurt er dan? Worden alle kippen geconfisqueerd, krijg je een boete, moet je met terugwerkende kracht kippenrechten kopen (hoe duur zijn die?). Ik vind het moeilijk om dit op internet te vinden. Ik ga nog wel op zoek op dit forum of er een subforum is waar ik deze vragen kwijt kan.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten