Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Sofa » 06 jun 2023 00:40

Hallo,

Ik heb diverse keren gelezen dat haantjes niet welkom zijn in de vleesindustrie omdat ze langzamer zouden groeien en dus niet economisch rendabel zijn.

Met gevolg dus dat ze na 'geboorte' meteen om zeep worden geholpen.

Nu heb ik 3 keer een 10 tal vleeskuikens uitgebroed en nooit enig verschil gezien tussen de hennen en de hanen. Na 2 en 3 maanden zijn ze echt allemaal even groot. Uiteraard blijven daarna de hanen doorgroeien en de hennen niet.

Hoe kan dit nou? Is er een andere reden dan om de haantjes niet te laten opgroeien voor consumptie?

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 01:02

Ik denk dat je verwart met de legindustrie.
Daar worden haantjes gedood omdat ze geen eieren leggen en omdat er aan de rassen die ze daar gebruiken (hybriden) geen vlees komt.

Haantjes groeien normaal net sneller. Maar ik geloof dat bij de vleeskippen beide geslachten opgekweekt en geslacht worden.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Sofa » 06 jun 2023 01:12

Wel, er zijn veel van soortgelijke berichten online. Bijvoorbeeld:

Hanen, in tegenstelling tot hennen, worden gebruikelijkerwijs gedood nadat ze uit het ei kruipen. Hanenvlees wordt niet verkocht ter consumptie omdat het niet rendabel genoeg is. Lidl heeft een primeur: de grootgrutter verkoopt vanaf december burgers, gemaakt van hanen die wél in leven worden gehouden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor danielb » 06 jun 2023 07:02

haantjes van de vleeskippen worden gewoon mee vetgemest hoor.
deze groeien juist het snelste.
de hanen van de echte vlees kippen zijn dus wel rendabel genoeg.
als het gaat om doden van hanen kuikens,dan gaat dit inderdaad om de haantjes van de echte leghennen,want de voederconversie ten opzichte van het verkregen vlees is van die haantjes niet rendabel genoeg en moeten dan nog eens veel langer aangehouden worden om een goed stuk vlees van te hebben.

dus die berichten dat hanenvlees niet verkocht word gaat puur over haantjes van de echte legkippen.

en dat lidl een primeur heeft gaat dan inderdaad om haantjes van echte legkippen.
en worden er dus blijkbaar burgers van gemaakt omdat het vlees niet zo mals is als van de echte vleeskippen die veel sneller groeien en ook nog eens een veel groter stuk vlees geven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 07:15

Gaat idd over de legrashaantjes.

Daar komt geen goed stuk vlees op hoor.
Daar zijn ze niet op gefokt hé. Ze zijn gefokt om zo weinig mogelijk vlees aan te maken want dat geeft bij de vrouwtjes de beste voederconversie voor de eieren. Vlees is daar nl 'nutteloos'.

Vandaar dat ik daar zo een hekel aan heb.. Ik vind dat echt uitbuiting. Zowel de leghennen als de vleeskippen die op 6 weken zoveel vlees aanmaken dat ze zichzelf amper nog kunnen dragen.
Dubbeldoelrassen kan je beide van gebruiken. Ze brengen dan iets minder op maar er is wel meer respect voor de kip als dier ipv nutsvoorwerp...

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Sofa » 06 jun 2023 10:19

Dank jullie wel voor de uitleg, het is mij nu duidelijk.

Ik heb dus inderdaad vleeskuikens/kippen, zware bruinen, maar daar is niets mis mee. Het groepje welke ik heb (5 +1) zijn zeker zwaar maar lopen prima en genieten al enkele jaren van het leven in de grote tuin.

Tot 3 keer toe kuikens gehad maar de hanen waren echt niet groter dan de hennen. Wel is het zo dat de haan die ik behouden heb flink is doorgegroeid, inmiddels een indrukwekkend gestalte! (en nu 3 jaar oud)

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 jun 2023 12:50

Nee, nee, je hebt geen plofkippen he. ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haantjes groeien langzamer dan hennen?

Berichtdoor danielb » 06 jun 2023 19:41

het verschil tussen groeikracht van de hanen en hennen is ook afhankelijk van het ras of de hybride.
gemiddeld groeien hanen wel sneller hoor.
dat wil daarom niet zeggen dat er hennen zijn die wat sneller groeien dan bepaalde hanen,maar gemiddeld bekeken groeien hanen sneller hoor.


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten