Babetje en Flosje

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Babetje en Flosje

Berichtdoor laikaschat99 » 12 feb 2014 19:24

Hallo allemaal,
de afgelopen paar dagen wat foto's gemaakt van m'n twee konijntjes. Babetje (2 jaar) en Flosje (bijna één jaar) komen beide uit de opvang, en zijn sinds 25/01/2014 bij ons.
Het was in het begin wat wennen, de twee dames leren kennen en ook zij moesten zich aanpassen. Ondertussen zijn Babetje en Flosje al gewend aan hun omgeving en mij. Ze laten zich beide aaien en weten al heel goed wanneer het etenstijd is. De dames krijgen door de week eten om 8 uur en 16 uur, in het weekend kan het ontbijt al eens wat later komen.
Ze waren wortel(+loof), andijvie en witloof gewend in de opvang. Andijvie hadden we niet in huis, witloof slechts een tijdje en heb ik afgebouwd. Momenteel bestaat hun dagelijkse voeding uit: wortel, voederbiet, peterselie, blaadjes van de broccoli, een beetje klaver, hun korreltjes, een stukje komkommer en natuurlijk hooi. Soms krijgen ze appel of kiwi. Brood heb ik ook al (in kleine maten) gegeven maar ik heb het gevoel dat Babetje dat niet goed kan verdragen, dus krijgen ze dat niet meer.

Qua gedrag zijn de dames toch heel verschillend. De eerste dagen was het vooral Babetje die erg ondernemend was. Flosje was wat schrikkerig. In de opvang was Flosje de dominantste van de (toen waren ze met vier) dames en Babetje was een graafster. Hier vind ik het eerder omgekeerd. Babetje vind ik persoonlijk dominanter, maar niet in een agressieve manier. Flosje is hier een enorme graafster, momenteel is ze bezig met een heel hol uit te graven met verschillende gangen.
Flosje is het meest actief van de twee, Babetje is wat rustiger. Nieuwe dingen onderzoeken ze allebei. 's Morgens zit Babetje meestal onder de (omgekeerde) hondenmand in het nachthok tot het ontbijt opgediend word, terwijl Flosje al buiten zit.
Voor de rest is Babetje er meester in om de hekjes rond de jonge wilgenboompjes te verwijderen en de boompjes lekker op te smikkelen. Flosje eet natuurlijk lekker mee.

Genoeg gepraat (misschien had ik het niet in het fotoforum moeten plaatsen :oops: ), de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De ingang naar Flosje 's hol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Babetje en Flosje

Berichtdoor lnge » 12 feb 2014 22:01

Babetje en Flosje boffen maar dat ze bij jou terecht gekomen zijn :duimop:
Toch heb ik wel een aanmerking op je voer. Ik zou de voederbiet en klaver achterwege laten ivm risico op gas. Beter geef je wel andijvie en witlof, dit is goed voor ze en geeft weinig kans op gas. Geef ook niet te veel wortel, een klein stukje winterpeen per dag. Winterpeen is ook beter dan appel ivm met de suiker in de appel.
En altijd iedere dag hetzelfde geven, afwisseling van het menu is slecht voor konijnendarmen.

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Babetje en Flosje

Berichtdoor laikaschat99 » 13 feb 2014 17:51

Bedankt Inge,
geen klaver en voederbiet dus. Witloof hebben we sinds vandaag weer in huis, dus dat kan ik weer geven. Andijvie momenteel enkel in de diepvries, maar we gaan er dit jaar zeker weer zetten in de tuin.
Ze krijgen grotendeels elke dag hetzelfde. Voornamelijk wortel, korrel, peterselie en kool. En de biet en de klaver dan, maar die mag dan niet meer. Wortel dus ook minder. Momenteel krijgen ze er twee (kleintjes) per dag, maar eentje dan?


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten