Wat is deze kip voor ras of mix?

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Isabel » 15 jun 2020 17:25

Zou niet weten wat voor het is... zijn wel prachtig! :ilove:

Kaatje50
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2020 15:56
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Kaatje50 » 28 jun 2020 18:32

https://myalbum.com/album/wFz8PmATdWNh

Hallo allemaal,
Ik ben een newby op dit forum.
Ik heb 2 leghorn kippen gehad waarvan er eentje is overleden. Hei Hei is denk ik rond de 5 jaar geworden. Tokkie bleef alleen achter en dat wilde ik niet.
Ik heb haar ergens van een boerderij gehaald bij iemand die geen kippen meer wilde. De ander bij iemand waar ik ooit te gast was.

Nu heb ik 2 dames opgehaald die ik mee heb genomen omdat ze bleven zitten toen ik ze oppakte.
Alleen geen idee wat ik heb ondanks dat ik voor een nieuwe leghorn ging kwam ik met deze dames thuis.
Ik had me volledig ingelezen op de leghorn maar dus niet goed naar andere soorten om gekeken. De man wist niet zeker wat ze waren hij denkt Marans kippen koperzwart. Maar door te googlen kom ik niet echt op wat ik thuis heb. Ze zouden ongeveer 3 maanden zijn. Ik dacht dat ik een goed adres had gevonden maar ik ben bang dat ik bij een handelaar terecht ben gekomen wat absoluut niet mijn stijl of bedoeling was. Eenmaal daar dacht ik ik neem de 2 mee die mee willen. Vond het druk daar en ik vroeg me af of ze wel buiten kwamen.

En dit zijn dus Kwebbel en Katootje.
Wie helpt mij met het uitzoeken wat ze zijn? Zodat ik hopelijk beter hun omgeving en voer op ze af kan stemmen.
Groetjes Kaatje

p.s ik heb al rond gekeken en vind hier al zoveel informatie en leuks, bedankt voor het toevoegen

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 05 jul 2020 01:29

ik vind vooral die eerste er wat hanig uitzien.....
en beide ook geen mooie rechtopstaande kam ondanks de kam toch niet zo groot is...
en omdat de kleurslag van beide hetzelfde is/lijkt denk ik dat het 2 hanen zijn ipv hennen.

PJDM
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor PJDM » 01 nov 2020 19:04

Iemand een idee? Aangekocht als Leghorn, maar bij gebrek aan gele poten, kam en door zwarte vlekken in de veren heb ik hier mijn twijfels bij... Ik ben natuurlijk maar een leek :roll:

https://postimg.cc/ph79sgZt

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Deborah123 » 01 nov 2020 19:13

Leghorn x Brahma misschien?
Wat voor kam heeft ze?

PJDM
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor PJDM » 01 nov 2020 19:25

Ze heeft bijna niets van kam. Enkel vooraan roze, rood. Is een klein half jaar oud.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 nov 2020 20:12

Gewoon een jonge leghybride. Die typische die ze normaal Sussex noemen omwille van de kleur (zwart wit Columbia maar erg weinig zwart) , maar het dus niet zijn..
Is nog een jong dier, dus waarschijnlijk daardoor nog weinig kam. Maar ik zie wel iets ze.

Hier zit geen Brahma in hoor. En zeker geen Brahma x leghorn (beide gele poten) . Waarschijnlijk helemaal geen kruising leghorn want gele poten zijn dominant over witte en dus zou een kruising normaal ook gele poten moeten hebben. Als ik me goed herinner toch..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor tuff cookie » 01 nov 2020 21:06

Broecky
Ik heb het idee dat dit kruisings (voorlopers) zijn met de bedoeling uiteindelijk Uilebaard moorkoppen te kweken.

PJDM
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2020 17:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor PJDM » 01 nov 2020 22:01

@ pearlsofpassion Een idee van welke rassen ze een kruising is dan? En wat de levensverwachting is? Want hybride legkippen leven vaak minder lang, of vergis ik mij daarin? De kippen die we hebben zijn voornamelijk knuffelkippen voor de dochters :-)
Dat gedeelte over gele poten lijkt mij wel aannemelijk. Momenteel leggen ze nog niet, dus van de kleur ei kan ik ook nog niets zeggen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 nov 2020 11:37

Nee, doodgewone legkip. De straatkat onder de kippen.
Geen idee wat voor rassen erin zitten. Waarschijnlijk weten de fokkers dat zelfs niet meer.
Bij een isa brown weten ze dat wel, maar of dat bij de andere hybriden ook is, weet ik niet.

Ik weet niet of ze minder lang leven. Ze leggen vaak minder lang, maar in de eerst jaren wel meer.
En daar zit tussen rassen ook ontzettend veel verschil op.
Gemiddeld wordt een kip zo'n 5 jaar zeker.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten