Wat is deze kip voor ras of mix?

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor frankip » 02 nov 2020 13:03

Kaatje50 schreef:https://myalbum.com/album/wFz8PmATdWNh

Hallo allemaal,
Ik ben een newby op dit forum.
Ik heb 2 leghorn kippen gehad waarvan er eentje is overleden. Hei Hei is denk ik rond de 5 jaar geworden. Tokkie bleef alleen achter en dat wilde ik niet.
Ik heb haar ergens van een boerderij gehaald bij iemand die geen kippen meer wilde. De ander bij iemand waar ik ooit te gast was.

Nu heb ik 2 dames opgehaald die ik mee heb genomen omdat ze bleven zitten toen ik ze oppakte.
Alleen geen idee wat ik heb ondanks dat ik voor een nieuwe leghorn ging kwam ik met deze dames thuis.
Ik had me volledig ingelezen op de leghorn maar dus niet goed naar andere soorten om gekeken. De man wist niet zeker wat ze waren hij denkt Marans kippen koperzwart. Maar door te googlen kom ik niet echt op wat ik thuis heb. Ze zouden ongeveer 3 maanden zijn. Ik dacht dat ik een goed adres had gevonden maar ik ben bang dat ik bij een handelaar terecht ben gekomen wat absoluut niet mijn stijl of bedoeling was. Eenmaal daar dacht ik ik neem de 2 mee die mee willen. Vond het druk daar en ik vroeg me af of ze wel buiten kwamen.

En dit zijn dus Kwebbel en Katootje.
Wie helpt mij met het uitzoeken wat ze zijn? Zodat ik hopelijk beter hun omgeving en voer op ze af kan stemmen.
Groetjes Kaatje

p.s ik heb al rond gekeken en vind hier al zoveel informatie en leuks, bedankt voor het toevoegen

Leuke kippen, maar ik ben het met daniel eens dat ze een hanige look hebben.Hou er rekening mee dat je twee hanen gekocht hebt.Ook twee hanen kunnen heel leuke huisdieren zijn. Alleen met t aantal eieren zal t dan tegenvallen. Zonder hennen gaat t goed. Maar als het hanen zijn, en je zou er hennen bij voegen, zou je veel hennen moeten pakken voor twee hanen tevreden te houden.

RappaG
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor RappaG » 08 nov 2020 14:15

Dag allen,

Kom al een tijdje af en toe op het forum om informatie op te zoeken omtrent kippenhouden en heb nu besloten om zelf eens een vraag te stellen. :)

We hebben een aantal weken geleden 2 jonge (brahma's denken we zelf) kipjes gekregen van een kennis als toevoeging aan de 3 kippen die we al hadden. De kippen lijken nu allemaal aan elkaar gewend en de kuikentjes mogen van onze kippen nu ook soms mee eten.

We hadden alleen een vaag vermoeden dat 1 van de kuikens wellicht een haan kon zijn vanwege het gedrag en lichaamsbouw dat verschilt van het andere kuikentje. Het is een zwarte (vermoedelijk brahma) kipje dat iets groter is dan de andere. Hieronder wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij/zij heeft al een kam en de lichaamsbouw is wat "slanker" dan het andere kipje. Kan het zijn dat het niet een brahma is en een hen van een ander ras of is het een brahma haantje?

Twijfel komt vooral omdat het kammetje van het kipje in een "V" vorm groeit wat ik niet terug zie bij brahma foto's op het internet. Die hebben allemaal zo'n "knol" kam.

We horen graag wat jullie mening is. Het is voor ons wel jammer bericht als het een haan is omdat deze dan helaas waarschijnlijk weg moet. (we hebben eerder een haan gehad waarover een buurman heeft geklaagd bij de gemeente :frown: )

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Isabel » 08 nov 2020 14:37

Ben geen echte Brahma-kenner, maar dit zijn zeker geen Brahma's. :mrnono:
Maar volgens mij is het wel een hen, aan de ronde uiteinde van de veren te zien.

RappaG
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor RappaG » 08 nov 2020 15:18

Isabel schreef:Ben geen echte Brahma-kenner, maar dit zijn zeker geen Brahma's. :mrnono:
Maar volgens mij is het wel een hen, aan de ronde uiteinde van de veren te zien.


Ben zelf ook geen kippenkenner. :lol: Ik ga uit van informatie die ik op internet vind. Na een beetje zoekwerk door vooral te kijken naar de poten van de beestjes waar veren beginnen te groeien kom je er gauw achter dat ze het dichtst op brahma's lijken. Het kleine "buff" kuikentje lijkt qua kleur dan ook vooral op deze 2 die ik had gevonden:

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... ia_hen.jpg
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/in ... ia_hen.jpg

Vandaar dat we ervanuit gaan dat het brahma's zijn.
Ze komen ook bij een kennis van mijn vader vandaan die hij echt zelden ziet en toevallig een paar weken geleden een aantal kuikens had en aan mijn vader meegaf.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2020 16:08

Euhm nee, dit zijn totaaal geen Brahma's. Lijkt er nog niet op.
Zelfs geen kruising brahma hoor.
Nauwelijks waarneembaar voetbevedering, grijze poten, verkeerde kam, verkeerde kop, veel te slanke lichaamsbouw, te horizontaal, te smalle staart, enz... Niets dat op brahma lijkt.
Een Marans zou in deze een logischer gok zijn.. Maar ik ben vrij zeker dat het dat niet is hoor.. De staart doet leghorn achtig aan. Maar dat kan nog veranderen met ouder worden.

Het zullen gewoon kruisinkjes zijn. Vast meerdere rassen door elkaar. Zeker legkip, door de kop en bouw is dat wel duidelijk.
Maar geen Brahma kruising nee :mrnono:
Er zijn nog zat rassen met iets van voetbevedering (Marans, mechelse hoen, kraaikoppen enz...) . En de kleur komt in bijna alle rassen voor. Op kleur moet je (zo goed als) nooit proberen een ras kip bij een bepaald ras onder te brengen.
Jouw dieren zijn trouwens gewoon kleuronzuiver. Geen zuivere kleur.

Ik denk dat het wel eens een haan zou kunnen zijn (wegens bouw en rode lellen en kam). Maar dat hangt er vanaf hoe oud het beestje is. En als het kruisings zijn, zie je het soms erg moeilijk.
Heb ik zelf ook met m'n kruising australorp X brahma kriel kuikens. Je denkt steeds hen, tot ze op een bepaald moment toch sierveren krijgen.... :roll:
En dan weet ik al welke rassen erin zitten, dat weet jij zelfs niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 08 nov 2020 18:20

inderdaad zowiezo geen brahmas.
rechtsreekse kruising brahma x iets anders zal het ook niet zijn omdat dit niet klopt met de donkerdere poten van zowel haan als hen. (althans voor zover ik daar kennis over heb van vererving pootkleur)
de bouw wil niet meteen iets zeggen,want in een eerste kruising brahma x een slank ras,dan kunnen de dieren wel eens weinig brahma uiterlijk vertonen.
dit kun je soms wel iets beter zien bij de hanen als ze volgroeid zijn.

is trouwens een haan en een hen hoor.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2020 18:41

Gele poten vererven dominant.
En zwarte en blauwe dieren durven dan wel grijze voeten krijgen door hun kleur die doorzet (terwijl de huid van het dier wel geel is), maar aangezien het zusje ook grijze poten heeft lijkt het mij iets waarschijnlijker dat de poten ook genetisch grijs zijn.

Drierijige kam vererft trouwens ook dominant, maar een onzuivere kam wordt soms wel iets gek en wordt dan iets tussenin. Kan ook wat op enkele kam gaan lijken, met een extra bodem doordat de middelste rij hoger uitgroeit.

Voor beide kenmerken geldt wel dat er in het ras dus ook onzuivere dieren kunnen circuleren zonder dat dat erg opvalt.
Maar goed, er zijn gewoon geen aanwijzingen dat hier Brahma in zou zitten. Kleur en voetbevederingen komen bij zoveel andere rassen voor. En qua uiterlijk lijken het gewoon slanke legkippen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 13 nov 2020 20:52

een eerste kruising nee (gewoon door de donkere poten),maar kan wel brahma bloed inzitten hoor.
dit hennetje bijvoorbeeld is voor 25 procent brahma groot.
zou je niet zeggen als je ze ziet,maar is wel zo en haar zusjes ook.
moeder is kruising zijdehoen x hennetje dat lijkt op een belgische/hollandse kriel.
de vader is een kruising van brahma groot x hennetje dat lijkt op belgische/hollandse kriel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dus uiterlijk moet je niet altijd te veel van uitgaan....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor danielb » 13 nov 2020 21:15

ik heb trouwens ook al rechtsreekse kruisingen gehad van brahma x iets anders waarbij er eigenlijk niets van brahma in te vinden was....
vooral bij de hennen niet.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wat is deze kip voor ras of mix?

Berichtdoor heusnoorn » 04 apr 2021 19:02

Gekocht door mijn pa voor een prikje. De foto's waren onduidelijk, dus gaan kijken. Verkoper beweerde bij aankomst dat het brahma's waren, maar een blinde ziet dat ze dat niet zijn. Zijn zeker 7kg en enorm zware witte poten en koppen. Lopen ook permanent in spreidstand. Zouden dit Ross- vleeshybrides zijn of moederdieren ervoor? Cochin haan loopt er overmand bij. Ze leggen i.i.g. goed eieren en dat was de bedoeling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten