Westervoorter

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
senne
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 aug 2011 15:54
Land: belgie
M/V: M
Locatie: ronse

Re: Westervoorter

Berichtdoor senne » 10 apr 2015 14:37

Swoentje schreef:5 jaar volgens mij


nee 4 is van 2011 he ;)

maar taki mag is gaan antwoorden op de vragen ...

senne
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 aug 2011 15:54
Land: belgie
M/V: M
Locatie: ronse

Re: Westervoorter

Berichtdoor senne » 16 apr 2015 12:55

?

geen reactie van de topic starter ?

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 18 sep 2015 09:28

Zie het eerlijk gezegd nu pas, sorry.

Op het moment hebben we een paar spierwitte en enkele met nog wat vuilwit. Ook die donkere zwartachtige hebben we nu in een haan en een paar hennen. Dan zijn er nog rode en patrijsachtigen.

Ben nu denk ik een jaar of 4 a 5 bezig en had jaren daarvoor al een kruising Welsumer x Marans waarmee ik begonnen ben.

We begonnen hier 15 jaar geleden met Welsumers. Die hebben we op gegeven moment gekruist met Marans. Daar is de New Hampshire ingekruist en vervolgens de Wyandotte kriel en de JA 57 slachtkuikenmoeder.

Al die jaren hebben we geselecteerd op goede leg, vleesaanzet, vleeskwaliteit en gezondheid. Op het moment leggen ze het jaar door flink en zijn ze bijna ideaal voor mijn doel. Ze worden alleen nog te snel broeds en ze krijgen op oudere leeftijd nog wel eens kalkpoten maar dat zal wel in het oude hok zitten. Voor de rest zijn ze nergens gevoelig voor. Van de 12 hennen die ik momenteel heb zijn er altijd wel 1 tot 3 broeds.

Afbeelding

Dus nog iets de broedsheid verminderen en naar meer uniformiteit toewerken, al is dat al veel beter dan voor twee jaar terug. Met name de witte en lichter gekleurden zijn al prima uniform. De "color" moet nog iets beter lichte poten krijgen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor danielb » 18 sep 2015 20:34

je houd met heel veel rekening zie ik.
niet zo simpel dan he ;-)
hoeveel wegen de hennen en hanen gemiddeld op bijvoorbeeld 6,12,20 weken en de hennen alleen zonder de hanen mee te tellen op totaal volgroeide leeftijd?

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 19 sep 2015 15:48

Zijn niet zo heel zwaar. Heb ze de laatste tijd niet meer gewogen omdat we alleen natuurlijke broedsels hadden met onderling nogal wat leeftijdsverschil. Oude en jonge dieren, alles door elkaar. Ook krijgen ze dan veel minder voer binnen dan uit de broedmachine tussen alleen leeftijdsgenoten.

Normaal wegen ze op 12 weken bijna 2 kg voor hanen. Op volgroeide leeftijd wegen de hennen ongeveer 2 kg en de hanen 3 kg.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Westervoorter

Berichtdoor heusnoorn » 20 sep 2015 10:50

Is het voor een zelfvoorzienerkip niet belangrijk de broedsheid erin te houden? Dan kan je eigenlijk in alles (eieren en jongen) zelf voorzien zonder broedkast?

Zien er wel mooie dieren uit! Leuk dat je er zelf zo mee bezig kan zijn!

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 20 sep 2015 11:11

Heb ik er ook ingekruist om te behouden. Maar ze zijn nu nog wat te sterk broeds. Hoewel sommigen nog een poosje doorleggen als ze broeds zijn, drukt het de legcijfers.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor danielb » 21 sep 2015 01:26

je wilt dus eigenlijk dat de eieren nog donkerder zijn en je kippen minder broeds en nog iets grotere eieren met toch een bepaald type van kip?
zijn er al regelmatig hennen bij die naar uw mening eieren leggen die al donker genoeg zijn?
het gewicht van de hanen van tegen de 2 kg op 12 weken vind ik eigenlijk al wel goed,want dit probeer ik te verkrijgen en te behouden met brahmas waar ik plofkipbloed heb ingekruist.
nu weet ik niet juist hoe jij selecteert,maar zoals jezelf al weet moet je met veel rekening houden als ik hoor wat jij wilt bereiken.
als je een zelfvoorziende kip wilt verkrijgen dan zou ik persoonlijk als laatste rekening houden met het type.
met de bedoeling erbij dat je donkere eieren wilt,zou ik zelf eens een tijd alleen de donkerste of alleen maar de donkerste eieren uitbroeden. (maar dit doe je misschien al? )
de hennen die hieruit komen weer de hennen nemen die de donkerste eieren leggen en uit die hennen nog eens een onderscheid in vroeg leggen en daarna nog eens selecteren in welke hennen het beste leggen en beste blijven leggen en het minst broeds worden.
bij de hanen zou ik gewoon de snelst groeiende selecteren waarbij je wel eventueel naar het type kunt kijken als deze bij de snelst groeiende horen.
ikzelf ben dus bezig met brahmas waarvan de hanen sneller hun slachtgewicht gaan bereiken. (nog maar in de beginfase hoor)
en ook met brahmas die zo een donker mogelijke eieren leggen. ( is niet zo belangrijk voor mij,maar ben er door een bepaalde kruising gewoon mee verder gegaan)
als beide terug genoeg brahma volwaardig zijn ga ik ze met elkaar inkruisen om terug te selecteren.
beter en vroeger leggen doen ze beide zowiezo al,maar uiteraard blijf ik dit wel verder in het oog houden en moet ik nog altijd de juiste hennen blijven uitselecteren.
misschien heb je iets aan wat ik hier geschreven heb of misschien ook niet,maar in mijn ogen is de volgorde hoe je selecteert ook heel belangrijk.
maar in ieder geval heel prachtig waar je mee bezig bent en uiteindelijk wilt bereiken. :duimop:

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 22 sep 2015 14:08

Dank je. Maar ik heb ook eerst op alles geselecteerd behalve het uiterlijke type. Daar begin ik nu pas wat meer mee. Op eikleur selecteren moet je niet sterk doorvoeren of je moet de productie per kip tellen. De lichtere eieren zijn namelijk meestal van de kippen die het meeste leggen en eerst ook donkerder eieren gaven.

TAKI
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:15
Land: NL
M/V: M

Re: Westervoorter

Berichtdoor TAKI » 13 jan 2016 15:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb de Westervoorters op het moment aardig uniform en ga met deze twee hanen binnenkort toompjes opzetten. Nu zijn er ook broedeieren maar van gemixte kleur.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten