Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Elroy » 15 jul 2019 19:02

---UPDATE---

Ten eerste: Lucky, Dotter en Veertje zijn nog altijd bij ons! Sinds de klacht ergens in maart hebben we geen klacht meer gehad. Ik heb zoveel mogelijk buren laatst nog gesproken en eigenlijk vallen de reacties allemaal reuze mee, varierend van: ik hoor ze amper tot ach ... beestjes maken geluid. Ik moet er wel bij zeggen dat buren die er waarschijnlijk wel op tegen zijn telkens niet thuis zijn wanneer ik aanbel. Daar moet ik nog langs. Maar nu wel de knoop doorgehakt dat ze blijven. En de haan zo lang als het kan.

Haantje Lucky is zo mooi en tam, ongelofelijk. Je kan hem oppakken waar en wanneer je maar wilt. Al smakkend wordt hij al snel slap en valt in diepe slaap. Als ik op mijn knieen op de grond ga, gaat hij met de kop naar beneden in trance naast me staan en druk ik mijn neus tegen zijn warme koppie aan. Hij staat ook continu op wacht voor de tuindeur als we in huis zitten. Hennetje Dotter vliegt als het maar even kan bij me op schoot, gaat rustig veren schikken en zakt daarna door de pootjes en gaat een slaapje doen. Met de stofzuiger bij ze in de buurt, het deert ze allemaal niet. Ze zijn kerngezond, nog nooit ontwormd, en hebben het volgens mij bijzonder lekker. Zelfs de schuwe Veertje, die niet bij ons geboren is, lijkt steeds tammer te worden en laat zich zonder veel protest oppakken en volgt Lucky en Dotter gewoon af en toe de woonkamer in. We hebben echt de grootste lol en gezelligheid met ze. Ook al is Lucky soms irritant druk.

Hennetje Dotter is sinds half maart tot vorige week broeds geweest (3,5 maand dus!!) en heeft in een mandje met een kleedje gezeten. Lekker comfortabel en warm natuurlijk. Wel hebben we haar er op gegeven moment 2 a 3 keer per dag uit gezet en er voor gezorgd dat ze niet naar binnen kon. Ze at, dronk en zandbadderde en genoot van het zonnetje. Zo bleef ze gezond maar wat was ze ongelofelijk hardnekkig broeds. Kakelen en op de deurklink springen om maar naar binnen te mogen. Omdat ruim 3 maanden wel te gek werd hebben we koelblokken onder haar kleedje gelegd. Als ze er af was meteen weer nieuwe blokken eronder. Na een week was ze eindelijk broedsaf! Ze ging zelfstandig naar buiten en opeens ging ze mee het nachthok in. Moeder Veertje joeg haar er steeds uit maar toen Lucky naar binnen ging floepte ze achter hem aan en met Lucky in het midden van de stok is de orde hersteld.

Ook ben ik al weken bezig met de bouw van een nieuwe ren en nachthok. In de weekenden kan ik steeds wat doen. Gelukkig is het einde in zicht. Ze zullen van een ruime tuin ergens eind augustus moeten wennen aan een kleinere ruimte. Maar dan komen er wel 2 dametjes bij. Als we die als kuiken nemen heeft dat natuurlijk als voordeel dat we ze weer zo tam kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Isabel » 15 jul 2019 19:08

Ik zat laatst nog aan dit verhaal te denken. :-)
Maar wat ontzettend fijn dat je de kippen nog steeds hebt! :duimop:

Hoe heb je dit teruggekoppeld aan de gemeente? Je had immers een brief van de gemeente ontvangen.

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Elroy » 15 jul 2019 19:25

Leuk te horen! Ja, ik lees regelmatig maar post te weinig. Bij deze dus.

Wat de gemeente betreft. Ik heb een goed gesprek na de brief gehad met handhaving. En gevraagd of hij eens langs kon komen. En de klager naar mij toe kon sturen. Maar verder is er geen contact meer geweest. Ik blijf gewoon met enige regelmaat de buren peilen.

Verder hoop ik dat Lucky straks de ren ietsje rustiger wordt. Nu is namelijk zo dat hij enorm druk kan zijn wanneer wij binnen zijn en bijvoorbeeld visite krijgen. Ook zit er een hen soms binnen in de bijkeuken en dan kraait hij vanuit de tuin. In een ren met wat dames erbij heeft ie alles misschien wat meer onder controle.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Isabel » 15 jul 2019 20:00

Een vent kan lichtelijk in paniek raken als zijn vrouw - of één van de vele - zonder hem de hort op is. :mrgreen:

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Elroy » 16 jul 2019 11:55

Ongelofelijk, ik schrijf wat op het forum en wat staat er op Omroep Flevoland?

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/172570/ondanks-verbod-toch-hanen-in-bebouwde-kom

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor Kip La La » 16 jul 2019 13:08

:shock:
Mijn advies; je eigen plan trekken, je bent goed bezig.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Ons kippenverhaal en de komst van Lucky en Dotter

Berichtdoor MissDaisy » 14 apr 2021 14:59

Ik heb (nog) geen kippen. Ik heb je verhaal gelezen en ben benieuwd hoe het inmiddels met jullie is?


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten