Kuikens 2019

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor danielb » 20 jul 2019 00:15

ik had ooit eens gelezen dat die met schedelknobbel altijd hennen zijn.
maar daar klopt dus ook niets van,want ik heb regelmatig genoeg haantjes gehad met schedelknobbels.

nu had ik pas wel iets gelezen over schedelknobbels bij het amerikaanse zijdehoen :

Vroeger was een schedelknobbel een lethale factor in het ei voor de haantjes. Dit wil zeggen dat ze stierven in het ei op dag 18.
Dit is tegenwoordig niet meer het geval bij de USA Silkies. Hier zie je dus ook vaak haantjes met een schedelknobbel.
http://www.alana-nay.be/Amerikaanse-zijdehoen.htm

het beste is om naar de kam te kijken.
zoveelste breder de aanzet is (horizontaal),zoveelste meer kans dat het een haantje is,maar uiteraard ook rekening houden met de dikte van de kam (verticaal).

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor danielb » 20 jul 2019 00:20

sinds vandaag weer een verloren hen terug en met 5 kuikens erbij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor M altispinosus » 21 jul 2019 07:48

Gisteren zijn er drie uit het ei gekomen. Mijn tweede nest kuikens en wat ben ik blij :gulzig:



Het zijn bonte leghorn kuikens, gisteren op dag 21 zijn er 3 van de 5 uitgekomen. Er liggen ook 3 brahma isabel eieren onder maar daar is nog niks aan te zien.
Ik heb de eieren niet geschouwd en weet dus niet of ze wel allemaal bevrucht zijn. Wanneer kan ik de eieren die niet uitgekomen zijn onder de kloek uit halen? op dag 24? als ze dan niet uitgekomen zijn dan komt er toch niks meer uit?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor tuff cookie » 21 jul 2019 08:05

Zodra de kloek aan de wandel gaat met de kuikens kun je controleren of er nog aangepikte eieren bij liggen. Verder het beste voor de eieren om de kloek niet te storen, want geeft vochtverlies voor de eieren die eventueel nog uit zullen komen.

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor M altispinosus » 21 jul 2019 15:14

Bedankt voor je reactie,

De kloek is aan de wandel en staat nu te pikken in het kuikenmeel samen met haar 3 jongen. Er lag ook een ei uit het legnest.

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor Mi1985 » 21 jul 2019 21:28

:mrgreen: Hallo,

Ook mijn kip zit te broeden. Hopelijk over 3 weken kuikens. Spannend want het is mijn eerste keer.
Ik heb daarom nog een paar vragen.

Ik heb begrepen dat we kuikens de eerste twee weken nog in het nachthok moeten blijven en gescheiden van de rest.

Buiten in de ren staat een trapbak met legkorrels.
Als ze naar buiten gaan en tussen de rest van de meiden lopen, zal ik een bak met legmeel neerzetten. Gaat de rest dat dan niet opeten? En weten de kuiken dat wel te vinden? Drinken ze water mee uit de bak met de rest?

Waar ik allemaal niet over nadenk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor Esther279 » 21 jul 2019 21:47

Hallo Mi1985
Ben geen doorgewinterde ervaringsdeskundige maar zal een paar tips delen.

Gescheiden van de rest kan maar is niet per definitie. In mijn geval heb ik kloek halverwege de broedperiode met eieren en al verplaats van de gezamenlijke legkast naar oud konijnenhok.
Nadat alle kuikens uit waren gekomen ging kloek gelijk aan de wandel. Ik weet dus niet zo goed wat je bedoeld met 2 weken in het nachthok. Als jouw kiphuis situatie vergelijkbaar is met de mijne dan lijkt me 2 weken in het nachthok geen goed idee. Bij mij zijn de kuikens al de 2de dag met kloek aan de wandel gegaan door de tuin. Kloek wilde echt geen moment meer binnen blijven. En dat kan best. Kloek zorgde hier fantastisch voor de kuikens. Wanneer ze te eten heeft gevonden, geschikt voor de kuikens, maakt ze een geluid waarop de kuikens direct aan komen snellen. Als kloek het kuikenmeel heeft gevonden zullen de kuikens het ook vinden. Hier was het wel zo dat ik kloek+kuikens en de overige hennen de eerste weken gescheiden heb gehouden, iig 's nachts. Wel na enkele weken liep alles al door elkaar in de tuin.
Kloek+kuikens hadden eigen nachthok en eigen ren. Wanneer het kuikenren open stond, omdat alles vrij door de tuin mag scharrelen, was het onmogelijk de andere hennen bij het kuikenvoer weg te houden. Als die de kans kregen vraten ze alles voor de neus van de kuikens weg. Dus daar moet je mss wel even iets op verzinnen.
Voor wat betreft het water. Als het maar laag genoeg staat voor die korte kuikenpootjes gaan ze het vast wel vinden. Als kloek de weg weet te vinden zullen de kuikens volgen.

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor Mi1985 » 21 jul 2019 22:16

Bedankt voor je reactie! Heel fijn.

Ik heb alleen maar 1 nachthok en 1 ren dus de kloek apart laten lopen van de rest gaat niet. Io dacht sat de kuikens en mams de eerste twee weken binnen moesten blijven apart vd rest. Jij hebt ze dus ook apart gehouden van de rest de eerste twee weken.. daar moet ik dan echt nog wat op verzinnen

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor Esther279 » 22 jul 2019 07:02

Zoals gezegd apart zetten is geen must hoor. Maar hier werd de broedende hen steeds gestoord door de andere hennen die haar van haar nest afjoegen en er dan een ei bij gingen leggen. Ook had ik een bloedluis probleempje, maar dat terzijde.
Ik heb een oud (gratis) konijnenhok van marktplaats gehaald en er de broedende hen met eieren naar verplaatst. Gelukkig ging dat goed. Daar weer een rennetje van 2x2m omheen gezet. Deze hen is een zeer toegewijde broedster en kloek. Ik ben haar na heel wat dagen aaneengesloten maar 2x p/d van het nest gaan halen om te poepen/eten/poetsen. Anders had ze zich volgens mij doodgebroed.
En 2 weken binnenhouden is niet te doen volgens mij, zou bijna zielig zijn. :zon:
Nadat de kuikens en de andere hennen 9 dagen door het gaas aan elkaar hebben kunnen wennen mochten ze de 10de dag allemaal door elkaar door de tuin scharrelen. Toen de kuikens 6 weken oud waren (zijn er 5 van de 8 kuikens weg gegaan) en de rest is weer met de andere hennen in het gewone kippenhok gegaan. Tot op de dag van vandaag (de kuikens zijn inmiddels 2 mnd oud) slapen die 3 in een legkast. De hennen gaan op stok. De kuikens willen ook wel op stok maar de hennen dulden ze daar (nog) niet. :blauwoog:

Links de tijdelijk kloek+kuiken verblijf. Rechts het gewone kippenhok.
Dus je hoeft alleen maar een stukje tuin beschikbaar te hebben.
Afbeelding

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens 2019

Berichtdoor Mi1985 » 22 jul 2019 07:08

Ziet er gezellig uit, je tuin. !

Bedankt voor de uitleg. Ik weet nu beter wat ik kan doen en ik ga wat in elkaar knutselen :)


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten