Haan of hen?

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Lagertha
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2020 11:47
Land: Nederland
M/V: M

Haan of hen?

Berichtdoor Lagertha » 31 aug 2022 20:25

Goedenavond,

Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn onze kippies moeder geworden, door broedeieren uit te broeden. We hebben begrepen dat je aan de vleugeltjes van de kuikens kan zien of het haantjes of hennetjes zijn. Op onderstaande foto's zijn ze dus 4 a 5 dagen oud. Wat denken jullie watvoor kippenvlees we in de kuip hebben?

Kuiken 1: kuifhoenkriel
Afbeelding

Kuiken 2: we denken sabelpootkriel
Afbeelding

Kuiken 3: kuifhoenkriel
Afbeelding

Kuiken 4: we denken cochinkriel
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan of hen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 sep 2022 11:15

Euhm nee, zo eenvoudig is het niet.. :mrnono:

Er zijn bepaalde rassen waar je het meteen kan zien.. De eerste dagen dan, geloof ik.

Er zijn wel indicaties die je kan zien. Mooi afgelijnde vleugeltjes zijn hennetjes, meer ongelijk zijn haantjes. Maar daar kan je niet met zekerheid op baseren hoor.
Das net als dat hennen sneller een staartje krijgen. Maar dat zie je enkel als je verwante kuikens hebt, anders kan er gewoon teveel aangeboren verschil op zitten.

Het beste zie je het tussen 5 en 7 weken oud. En al wat voor 5 weken al rode lellen krijgt is zeker een haan.

Ik zou je aanraden om je er niet op te focussen en voor nu gewoon te genieten van je kuikens. ;)

Lagertha
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2020 11:47
Land: Nederland
M/V: M

Re: Haan of hen?

Berichtdoor Lagertha » 01 sep 2022 19:57

We (blijven) genieten van onze kuiken natuurlijk! Ik kan me momenteel niks leukers bedenken dan kuikens. :hartje:
Maar dan zullen we over 4 tot 6 weken wel weer jullie inzicht vragen :-D

speets
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 dec 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Haan of hen?

Berichtdoor speets » 04 sep 2022 19:31

Gefeliciteerd :duimop:

Je kunt het al wel eerder zien aan het gedrag (als ze tenminste de ruimte hebben).
Haantjes gedragen zich euhm... hanig, haantje de voorste, brutaal.
Hennen zijn terughoudender, kijken meer de kat uit de boom, lopen niet voorop, zijn wat schrikachtiger.
En haantjes beginnen ook al jong tegen elkaar op te boksen. Echt jongetjes dus :-)

Veel plezier :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan of hen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 sep 2022 22:30

Hennetjes kunnen ook opboxen.
En tussen broers en zussen kan je zo wel een idee krijgen, maar bij verschillende rassen kan het ook daar aan liggen. Een cochin zal zowiezo iets brutale zijn dan een zijdehoen.
Ik heb het zo toch al heel erg fout gehad. :mrgreen: Ook met de vleugels en staartjes trouwens. In ze grote groep verwante kuikens zie je die verschillen duidelijk. Als ze niet verwant zijn en je hebt er maar een paar, wordt het toch echt natte vinger werk op die manier.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten