echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor henkzeeland » 28 jul 2012 01:22

Concentreer je bestrijdingsmethoden vooral op de zitstokken en de legnesten.
Als die vrij zijn van dit ongedierte dan ben je al een eind op de goede weg en kunnen de kippen rustig slapen en hun eieren leggen.

Gebruikersavatar
_nathan_
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Aalter

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor _nathan_ » 28 jul 2012 19:51

En zijn het eigenlijk wel deze 'bloedmijten', want je leest hier overal op het forum wel 'de mijten kruipen direct op m'n lichaam van zodra ik in het hok ga'... terwijl deze rode vogelmijt/ bloedmijt (Dermanyssus gallinae) zich toch schuilhoudt overdag.
Terwijl zwarte luizen (Ornithonyssus bursa), (feitelijk zijn het ook mijten) overdag wel door het hok krioelen, en eveneens op de dieren zitten, maar verder zijn ze qua uiterlijk niet te onderscheiden van de 'gewone' bloedmijt.
Je hebt ook nog de Noordelijke/Noorse kippenmijt (Ornithonyssus sylviarum), deze lijkt qua levenswijze meer op de 'gewone' bloedmijt maar komen wel op de dieren voor. De populatie groei is ook veel explosiever dan van de bloedmijt.

De laatste grote plaag die ik hier had, was van de Noorse mijt, zeer aggressieven dietjes, en de bestrijding verliep heel wat moeilijker dan het bestrijden van de gewone bloedmijt. De mijten vraten de dieren echt aan, met grote korsten als gevolg. Ze bevonden zich vooral rond de staart, de dijen, flanken en in de nek, ook enkele plekken op de borst. De mijten verschuilen zich ook in spleten en dergelijke. Behandeling: dieren 'gewassen' met sarnacuran pour-on oplossing (sarnacuran 2000 keer verdunnen, zwaar spul), ook de hokken behandelen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kokkie
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor Kokkie » 28 jul 2012 21:02

Nadat ik vorige week mijn hok helemaal bewerkt heb door mijn naden dicht te maken en alles nieuw te schilderen. Daarnaast gebruik ik knoflookolie in het water maar volgens mijn is Finecto+ het middel.
Mijn hele hok er mee ingespoten en dagelijks de bloedmijt roosteren met de verfstripper ben ik nu redelijk van mijn bloedmijt af.
Binnenkort ga ik een tijdje vakantie houden en dan maar hopen dat ze weg blijven.
Mijn kippen hebben erg veel baat bij deze behandeling.

Gebruikersavatar
love for ko s
Berichten: 701
Lid geworden op: 19 dec 2009 23:09
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor love for ko s » 28 jul 2012 23:12

Met byemite moet je niet spelen met vuur ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten