1 Kip dood, kuiken erbij

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Esje » 19 mar 2016 10:38

Hoi iedereen,

Mijn dierbare blinde kipje is helaas heengegaan. Nu is m'n andere alleen (nou ja alleen..., samen met de kreupele duif). Nu kan ik een kuikentje krijgen. Zou dit goed gaan? Het is al een oude dame die bijna geen eieren meer legt. De duif moet haar ook opnemen uiteraard.

Groetjes

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: 1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Roan12 » 19 mar 2016 11:18

Hoe oud is het kuiken?
Hoe oud is je oude dame?

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Esje » 19 mar 2016 12:06

Jut (ons oudje) is bijna 8. Kuiken is pas geboren. Nu is t zo dat duif (mannetje) regelmatig kip bespringt in t voorjaar en dan op t ei gaat zitten. De hofmakerij is nu al aan de gang, maar ik weet niet of dat zal helpen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: 1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Roan12 » 19 mar 2016 13:00

Ik zou het kuiken er niet bij zetten. Kans is heel groot dat het mis gaat omdat het kuiken gewoon weg te jong is. Het kuiken kan zich niet verdedigen tegen de hen.

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
- Hen alleen laten met de duif totdat ze aan ouderdom overlijd. Vervolgens 2 of 3 nieuwe kipjes aanschaffen.
- Een nieuwe hen aanschaffen die al wat ouder is. Laat zeggen minimaal een jaar. Die dan samen met je huidige hen zetten. Maar de kans dat het nieuwe hennetje snel weer alleen komt te zitten is er, omdat je hen al wat ouder is. Twee nieuwe hennen erbij zetten zou ik niet snel doen. De kans dat het twee tegen één wordt is aanwezig en ik weet niet of ik dat de oude dame aan zou willen doen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23297
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: 1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Kip La La » 19 mar 2016 13:36

Wat jammer dat ze dood is gegaan Esje.
Ik denk ook dat een hen van zekere leeftijd erbij zetten de beste optie is, zolang het geen leghybride is dan.
Je hebt ook geen ruimte voor een hele toom toch?

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 Kip dood, kuiken erbij

Berichtdoor Esje » 19 mar 2016 16:25

Bedankt voor de reacties! Ik ga het niet doen. Tis idd het beste om ze samen te laten blijven tot z overlijden. Ik heb idd (nog) niet de ruimte om meer kippen te houden. Anders waren het er zeker meer!
Ze lopen altijd los in de hele tuin. Meer kippen kan wel maar dat vind ik een beetje krap voor ze worden mocht er weer ophokplicht komen.

Thanks!
Groetjes
Esje


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten