Op zoek naar het juiste kippenras...

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor Trea » 26 mar 2016 08:12

Lotte,
Hollandsekriel vind ik erg leuke kipjes, maar dit ras blinkt zeker niet uit in tam gedrag. Het klopt dat als je met kuikens start en ze veel oppakt dat ze dan vertrouwder worden, maar als ze niet opgepakt willen worden (zich opgejaagd voelen) dan moet je er handigheid in hebben om ze nog te kunnen pakken. Je moet dan heel snel een duik nemen. Gelukkig laten ze zich wel makkelijk naar het hok sturen en als ze middagpauze hebben of het bijna donker wordt gaan ze uit zichzelf het hok/ren in.

Het hok van het andere topic is zelfs als slaaphok erg donker en dubbelwandig maken zou ik niet doen. Als je luizen in de isolatie krijgt kun je ze niet meer wegkrijgen. Als je een haan wil houden en deze iets stiller wil houden in de ochtend is het wel een redelijk goed hok. Ik zou er wel nog een raam in willen (met een luikje dan. En je moet als je het dichtmaakt voor het licht wel iets maken met pijpjes voor extra ventilatie.
M.a.w. als de haan in juni mag kraaien om 5 uur s ochtends dan zou ik niet dit hok gaan maken, maar meer een tussenvorn van een overdekte ren en een hok. Wel met een flinke overstek tegen inregenen en op de plek waar de zit/slaapstok komt winddicht aan noord en westzijde in de zomer en ook dicht aan oostzijde (iig in de winter). Gebruik stevig en fijn gaas voor de open panelen. (Ik post van de week nog wel een foto)

Voor 4 hennetjes en een haan is een zitstok van ca 90 cm nodig. Met royaal ruimte rondom voor de staart. Voor legnest is een hokje met opp. zo groot als de bodem van een wijndoos (ik schat 22 x 33 cm) groot zat.

Als je begint kun je ook starten met kuikens. Bijv. Van 6 tot 8 weken als het wat later in het jaar is. Die hebben geen warmteplaat/lamp meer nodig. Maar een warme/beschutte slaaplek is wel noodzakelijk. Een groepje kuikens kunnen elkaar warm houden zonder lamp en zullen nog niet op stok slapen. Hou er wel rekening mee dat ook een ervaren kippenhouder bij holl kriel dan nog niet van alle dieren kan zien of het haantjes of hennetjes gaan worden. Ik zou twee kuikens extra kopen en vragen of je de haantjes die je te veel hebt terug mag brengen.

Je kan dit jaar ook beginnen met twee volwassen hennetjes en volgend jaar broedeitjes kopen als ze broeds worden.

Ik geef je via een pb wel het telefoonnr. door van de hobbyboer waar ik mijn kuikens kocht als Zetten niet te ver is voor je.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor Trea » 26 mar 2016 08:20

viewtopic.php?f=12&t=78010&p=1226419&hilit=Zomerhok#p1226419

Een hok waar mijn Hollandse krielen liever in slapen dan een standaard hok. Ze hebben daar ook de hele winter geslapen (wel in het najaar meer dichtgemaakt tegen koude wind)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor jantien » 26 mar 2016 09:18

Nee Daniël, niet als kuiken, het was een volwassen chabo hennetje.
En als je het al eens hebt gezien bij cavia's dan kun je je. Oordelen dat dit ook bij die kleine kipjes gebeurd, want qua grootte zit daar niet veel verschil in.
Ik had 4 Hollandse krieltjes, helaas twee verdwenen door????, en alle vier kon ik ze pakken zonder problemen.
Als ze als kuiken veel in de hand zijn geweest en dat waren de mijne , komen bij een iemand vandaan met twee dochters van 10, krijg je zulke dieren. Zal gelden voor veel rassen, maar lang niet alle. Voor Hollandse krielen dus wel :ja:
Ik plaats ze niet meer hier, te klein waardoor ze verdwijnen door??
Wel jammer, leuke dieren maar ik heb er gelukkig nog twee :-D

axselma
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2012 12:01
Land: nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor axselma » 27 mar 2016 16:51

hoi Wij hebben een Orpington al 3 jaar en die is erg vaak broeds, en hij verwoest ook elk groen blaadje in de moestuin samen met de Barnevelder. Ze zijn beide wel erg tam en aaibaar, en leggen elke dag een ei vanaf het voorjaar dus ze zijn pas weer begonnen met leggen. blijven binnen de hekken, gekortwiekt, en maken gelukkig geen lawaai maar dat deed de vorige orpington wel, die helaas is overleden. Veel succes.

-Linde-
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor -Linde- » 29 mar 2016 10:01

Jantien, goed om te lezen dat ze bij jou wel goed tam kunnen worden!
Van mij zou ons zoontje de kipjes uit zijn hand mogen laten eten of heel zachtjes aaien, altijd onder ons toezicht, net als met onze katjes. Die mag hij ook absoluut niet oppakken (gelukkig heeft hij deze intentie ook nog niet).
Ik vind het juist mooi om hem te leren hoe hij met dieren om moet gaan!

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor RRchickens » 29 mar 2016 12:03

De faverolles hadden ook wel in het plaatje gepast. Niet snel broeds, vrolijke en vriendelijke kippen heel snel tam te maken, leggen goed eitjes, eens ze wat ouder zijn vliegen ze niet hoog (en anders een vleugel knippen).

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor Jan Sch » 29 mar 2016 13:15

Het ligt eraan hoe je met de kippen omgaat. Ik heb Brakels; ook deze kun je tam krijgen. Dus kun je elk ras tam krijgen; maar het ene ras zal sneller gaan als het andere. Het tamste ras zijn voor mij de Cochin krielen; maar die heb ik niet.

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor miemster » 29 mar 2016 19:29

Mijn Cochinkrielen zijn idd erg tam, hier uitgebroed door de zijdehoenders en echt vanaf dag 1 in de hand. Zijdehoenders zijn als kuikens hier gekomen, ook veel in de hand geweest, maar toch een stuk minder tam. Maken wel meer herrie als de Cochinnen trouwens.

Broeds zijn de cochinnen nog niet geweest, dus daar ben ik wel benieuwd naar, 1 van de zijdehoentjes is iig een ramp, die legt een reeks van ong. 15 eieren voor ze weer broeds wordt en dat het jaar rond, dus in de bijna 2 jaar dat ze hier is, mag ik dr regelmatig broedsaf maken.

-Linde-
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor -Linde- » 14 mei 2016 21:56

Ha forummers!
De ren is (zo goed als) klaar, de kippetjes gekocht......met een nare bijsmaak.
Drie hennetjes Hollandse kriel gevonden via marktplaats, dik een uur rijden, maar een van de weinigen die meerdere kleurslagen aanbood (het aanbod is niet zo groot op marktplaats en de Hollandse krielen club kon me niet verder helpen). Dus, hennetjes opgehaald. De volwassen dieren leken ons wat groter dan we gedacht hadden, maar goed, we hadden ze dan ook nog niet eerder in het echt gezien (behalve op een kinderboerderij in Utrecht, maar we namen aan dat dat dan misschien toch een ander ras geweest was).
De volgende dag een onverwant haantje opgehaald, tarwe, geringd, jaar oud, prachtig beestje!
Alleen... Die was toch wel veel kleiner dan de haan die we de dag ervoor bij de fokker gezien hadden..? Naja, zal wel aan ons gelegen hebben.
Na even twijfelen (en hulp van hier!) bleek een van de drie hennetjes toch een haantje, dus maar weer 2,5 uur in de auto om het haantje te ruilen voor een hennetje. Eenmaal daar was de verkoper er nog niet en stond ik rustig nog wat naar de ouderdieren te kijken, toen het kwartje viel dat die helemaal niet op Hollandse krieltjes lijken!? :puppydogeyes:
Andere houding, andere kleurslagen, zeker twee keer zo groot en uiteenlopende kammen. Een echte mengelmoes dus. Even overlegd wat we zouden doen, maar geen zin om het hele stuk nog een keer te rijden, dus het haantje geruild en weer richting huis.
We vonden het nogal zuur - zo lang gedubt over het ras en toch helemaal verliefd op de Hollandse krieltjes, en dan kopen we een ander ras...! Dus besloten dat we deze weer gaan proberen te verkopen en weer op zoek gaan naar Hollandse krieltjes - dames. Laten we het positief houden - we hebben hier wel wat van geleerd...
In de auto opweg naar huis kreeg ik een mailtje dat er nieuwe Hollandse krieltjes werden aangeboden op MP, en nog wel op de route! Meteen gebeld, geringde vogeltjes, officiele kleurslagen - dit klonk beter! Dus, gaan kijken en inderdaad, heeeeele andere kipjes! En wauw, wat zijn ze mooi! Dus, een geelpatrijs en een patrijs meegenomen (ik wil graag een clubje verschillende kleurtjes :ilove: ). Dus nu even 5 hennetjes en 1 haan. Hopelijk raken we de 3 mengelmoesjes kwijt en vinden we er nog een mooitje bij!
Ik vind het iig prachtig om te zien hoe de haan meteen zijn rol inneemt, ze beschermen, roepen met eten en opjagen als er gevaar dreigt (of - ik interpreteer het in ieder geval zo). Hij zat vanavond wel als eerste en in zijn eentje op stok, de drie hennetjes zijn wel gevolgd, de twee Hollandse krieltjes zijn er door ons bij op gezet toen het donker was.

Ik zal mijn best doen voor wat mooie fotootjes, morgen ofzo!

-Linde-
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op zoek naar het juiste kippenras...

Berichtdoor -Linde- » 15 mei 2016 13:45

Afbeelding
Patrijs hennetje

Afbeelding
Zelfde patrijs hennetje

Afbeelding
Tarwe haantje

Afbeelding
Zelfde tarwe haantje

Afbeelding
Patrijs- en geelpatrijs hennetje

:ilove: :ilove: :ilove:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten