Welk ras gaat het worden?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Timo76
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: M

Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Timo76 » 17 aug 2016 09:53

Hallo allemaal,

Ons hok is zo goed als klaar, dus we kunnen gaan kijken wat voor kippenras het gaat worden. Erg lastig om uit de boekjes te halen, vinden wij.
Hier een linkje naar het topic met het hok: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=80333

Wat zoeken wij:
    Kip moet zich goed kunnen weren tegen de buurtkatten, dus niet te klein zijn
    3 hennen
    Rustig, want we hebben ook buren en we willen geen overlast veroorzaken
    Tam
    Niet vliegerig. Onze omheining is 120cm hoog. Kortwieken is natuurlijk een optie
    Verschillende kleurslagen lijkt ons leuk

We hebben een kippenworkshop gedaan en daar voor het eerst kippen gehanteerd. Daar hadden ze een Noordhollands hoen en die was ons net te groot. Vooral mijn vriendin had moeite om deze goed te hanteren.

We horen graag jullie ideeën!! Uiteraard ga ik zelf ook nog even verder zoeken.
Verder zijn goede adressen om de kippen aan te schaffen (liefst midden van het land) ook erg welkom!

Gebruikersavatar
Amrocky
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 aug 2014 21:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Amrocky » 17 aug 2016 10:13

Als je niet persé een Hollands ras wilt, dan kan ik je de Amrock aanbevelen. Onze overwegingen om voor dit ras te kiezen waren ongeveer gelijk aan die van jou.

Het zijn relaxte kippen, die niet (op)vliegerig zijn. Ze zijn bovendien niet vies van koud en/of nat weer (zeer winterhard). Ze lopen niet weg voor onze kat. Meestal zijn ze stil, af en toe tokkelen ze tevreden. Na het leggen van een ei, maken ze af en toe even trots wat luidere kakelgeluiden. Maar daar krijg je dan een kakelvers ei voor terug ;-)

Leuke bijkomstigheid: ze leggen zo'n beetje het gehele jaar door. En (ook niet onbelangrijk) ik vind het mooie kippen om te zien. Ik kan niet inschatten of je ze te groot vindt, maar eventueel kun je voor de krielversie kiezen. Helaas zijn ze maar in één kleur verkrijgbaar. Mocht je er later een haan bij aanschaffen: die heeft wel een ander verenpatroon.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Fryske » 17 aug 2016 10:47

Ik denk dat wanneer je voor de krielvorm van bijv. de Wyandotte, Orpington, oid. gaat dat je dan nog een redelijk maat hebt, voldoet aan de 'eisen' en zich prima kunnen weren tegen katten, mocht dat nodig zijn. Zijn er zeker in meerdere kleurslagen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Trea » 17 aug 2016 11:10

Ik dacht ook meteen aan Wyandotte kriel. Die zijn voor een kriel vrij groot, heel makkelijk, vliegen niet en komen in allerlei mooie kleurslagen voor. Ze worden wel vaak broeds. Of ze op een smalle hoge trap kunnen weet ik niet. De buren/Wyandottes hebben het hok heel laag bij de grond.

Kippen en katten gaat overigens heel goed samen. Ook kleine kipjes en katten is geen probeem. Alleen kuikens en katten zijn geen goede combi.

De Orpington en Amrock ken ik niet.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Roan12 » 17 aug 2016 11:15

De Wyandotte kriel is een erg leuk ras. Meer dan 20 verschillende kleurslagen zijn er. Is een rustig kipje, vliegen bijna niet maar wel regelmatig broeds. Ze zullen zeker achter 120 cm blijven, die van mij komen bijna nooit over 60 cm heen waar achter ik ze heb. Gebruiken ook goed trapjes naar hun nachthok, dus zorgen hoef je daarover niet te hebben. Dat broeds worden is wel iets om rekening mee te houden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11869
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor jantien » 17 aug 2016 11:44

Wyandottes (die kunnen trouwens makkelijk over 1.20 m, maar je hebt gewoon draad aan bovenkant, dus daar zullen ze niet op gaan springen)), cochins, orpington, allemaal leuke en rustige rassen in diverse kleuren.
Hun toekomstig onderkomen ziet er goed uit, dat zijn zeker geen verspilde man en vrouw uren geweest :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11869
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor jantien » 17 aug 2016 11:58

Zag nu net op foto dat je bij deurtje wel latten bovenop hebt.
Je hebt kans dat kippen daarop gaan vliegen en zitten..

Timo76
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Timo76 » 17 aug 2016 12:21

Dat laatste schoot na jouw opmerking ook door mijn hoofd :gulzig:
Ook een puntje van aandacht!

Verder zijn takken van sommige fruitbomen wat laag en kunnen ze mogelijk via de takken ontsnappen. Maar dat is op te lossen met wat gaas en de snoeibeurt na de winter :cool:

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor kippie kip » 19 aug 2016 09:59

de orpington kriel is ook aan te raden!
zijn hele leuke en lieve kipjes!

Timo76
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk ras gaat het worden?

Berichtdoor Timo76 » 22 aug 2016 15:20

We hebben dit weekeinde wat verschillende kippen bekeken.
We vinden de krielen toch wat te klein, al waren ze groter dan verwacht :-)

Nu is de keuze gevallen op Sussex hennen van normaal formaat. Ze hebben daar verschillende rassen door elkaar lopen, mogelijk nemen we ook een Araucana er bij.
Hopelijk kunnen we ze vrijdag op gaan halen.

Nu even de laatste puntjes op i zetten in het hok en voer en bodembedekking staat al klaar!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 72 gasten