Hennen v. diverse grootte samen, gaat dat ?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Hennen v. diverse grootte samen, gaat dat ?

Berichtdoor Kurt H » 16 sep 2019 17:27

Ik heb nu 4 Australorp hennen ( gewicht hen = ca. 3 kg ) en een haantje Hollands Kriel ( gewicht = ca. 0,5 kg ).
Ze verschillen veel in grootte maar, ze leven vlot samen vermits er 1 haantje is en de rest hennen.
Mijn vraag is nu of ik bij deze 4 hennen en haantje probleemloos nog 2 hennen kan bijzetten die van gewicht nogal wat schelen ten opzichte van de 4 huidige Australorp hennen ?
De volgende 2 hennen zou ik graag bijplaatsen :
- 2 x Goudbrakel ( gewicht 2 à 2,5 kg, scheelt niet zoveel van Autralorp )
OF
- 2 Laekenvelder ( gewicht 1,6 kg, = ongeveer de helft van Australorp )

Zou dat lukken of is er een probleem van samenleven mogelijk omdat de henen nogal wat verschillen in grootte ?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hennen v. diverse grootte samen, gaat dat ?

Berichtdoor Roan12 » 16 sep 2019 22:17

Grootte verschil in hennen zou doorgaans na herstel van de pikorde geen problemen moeten opleveren. Zorg dat er voldoende ruimte is voor alle dieren inclusief de nieuwe straks.

Een vergelijk: ik heb hennen van 3 rassen samen lopen, de Sussex en Wyandotte kriel allen volgens standaard rond de kilo, maar sommige hennen wegen zwaarder. Daar loopt ook gewoon een Antwerpse baardkriel tussen van ca. 500 gram.

Hoe doet de kleine Hollandse kriel haan het bij die grote hennen?

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hennen v. diverse grootte samen, gaat dat ?

Berichtdoor Kurt H » 16 sep 2019 23:50

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Dat kleine haantje samen met de 4 Australorp hennen levert geen enkel probleem op.
Het is wel grappig dat het haantje vroeger zeer regelmatig een hele dag op pad ging met de kippen van de buurman.
Maar sinds ik enkele maanden geleden het aantal hennen verdubbelde van 2 naar 4 blijft hij steeds hier. Hij voelt nu geen aandrang meer blijkbaar om naar de buurkippen te gaan.
Heb slechts 1 keer gezien dat hij een hen trad, best grappig zo een klein haantje op een naar verhouding voor hem erg grote hen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten