1 kip over

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

1 kip over

Berichtdoor Simone » 29 mei 2021 22:01

Hallo allemaal,

Ik had 3 kippen. 1 brahma hen (7 jaar), 2 australorp hennen (5 jaar). 1 australorp hen is pas dood gegaan.
Mijn brahmaatje gaat de laatste tijd heel veel liggen, blijft vaak op haar hok en ik merk aan alles dat ze gewoon oud is en weinig zin heeft om nog lekker rond te scharrelen. Ik haal haar vaak uit haar hok en ze ziet er verder niet ziek uit ofzo maar ik denk dat ze gewoon oud is en een beetje "op". ik ben dan ook bang dat 1 dezer dagen die brahma dood in haar hok ligt. Die ene australorp hen loopt tegenwoordig heel vaak alleen in de tuin te scharrelen. Ik vraag me soms wel eens af of dat "zielig" is. De 3 hennen waren altijd samen. Ik zou het leuk vinden om er wat meer kippen bij te hebben en dat alles dan weer lekker gezellig bij elkaar loopt. Ik weet als ik er andere kippen bij zet, dat dit niet altijd goed zal gaan. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Oh en ze lopen hier vooral los rond in een stuk tuin van 30x30 meter (ongeveer). Onze 2 honden en poes ook, alles loopt door elkaar en dat gaat altijd goed. Ik ben benieuwd naar jullie advies...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19197
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 kip over

Berichtdoor Isabel » 30 mei 2021 05:24

In jouw situatie zou ik wachten tot de Brahma er niet meer is en dan pas nieuwe kippen aanschaffen.
Maar hopelijk knapt ze nog op. :-)
Je loopt namelijk de kans dat als je nieuwe kippen er bij zet, de Brahma als zwak wordt gezien met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

Re: 1 kip over

Berichtdoor Simone » 30 mei 2021 14:21

Ja het brahmaatje mag er niet onder lijden. Maar ja, andere kipje ook niet eigenlijk. We wachten het nog maar even af.
Maar nieuwe kippen/kuikens bij 1 kip zetten zal misschien ook wel lastig zijn?

Pearlsofpassion
Berichten: 4496
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 kip over

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mei 2021 18:44

Ik zou voor 2 puberkippen gaan. Of kuikens. Die zijn minder gemeen naar een oude hen. Hier wordt het oudje nog prima gerespecteerd door de jonge kippen.
In mijn ervaring kan het ook prima dat de Australorp voor haar vriendin opkomt.

Want je weet niet hoe lang de oude hen nog gaat blijven. Ik denk van de mijne ook al 4 jaar af en toe dat ze op haar laatste pootjes loopt, maar ze komt er telkens weer door.
En ik kan wel volgen dat je het voor de Australorp niet leuk is om altijd alleen op pad te moeten gaan.

frankip
Berichten: 3048
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: 1 kip over

Berichtdoor frankip » 30 mei 2021 19:45

Wordt de australorp ook niet meer broeds ? Dan zou je haar een paar eieren kunnen geven, en breidt de groep zich "natuurlijk"uit.

Pearlsofpassion
Berichten: 4496
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 kip over

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mei 2021 21:35

Australorpen worden toch niet broeds? :frons:

frankip
Berichten: 3048
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: 1 kip over

Berichtdoor frankip » 30 mei 2021 22:16

Pearlsofpassion schreef:Australorpen worden toch niet broeds? :frons:

Oh sorry, zo logisch had ik dus nog niet nagedacht. Nee ? Broeden die niet ? Handig.

Pearlsofpassion
Berichten: 4496
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 kip over

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 mei 2021 00:07

Ja, uitzonderlijk waarschijnlijk wel. Dat doet een hybride ook.
Maar australorp staat in de top 5 beste legrassen dus van broeden maken ze alleszinds geen gewoonte. :mrnono:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten