Nog maar 1 brahma hen over... wat nu?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

Nog maar 1 brahma hen over... wat nu?

Berichtdoor Simone » 10 jul 2022 11:47

Tips gevraagd:

Sinds deze week hebben we nog maar 1 oud kip van 8 jaar oud. Een lieve rustige brahma hen.
Ze loopt niet makkelijk. Loopt een klein stukje, gaat dan weer liggen. Loopt weer een stukje en zakt dan weer langzaam naar beneden om te gaan liggen. Als ik voer strooi kan ze wel een stukje hollen dus ik denk niet dat ze iets mankeert. Ja een beetje stroef, oud... Dit doet ze overigens al meer dan een jaar. Ze ligt er in de tuin bij alsof ze alles bekijkt en de tuin van haar is. Honden die langs lopen te hollen, katten, maakt allemaal niks uit. Madam maakt zich niet druk.

Afbeelding

Voorheen hadden we ook nog andere kippen (australorp) en deze zijn inmiddels allemaal doodgegaan. Nu is deze brahma dus de enige die nog over is. In hoeverre is dat "zielig"? Ik denk dat ze het prima naar haar zin heeft.
Aan de andere kant willen wij wel graag een nieuw koppeltje kippen maar ik wil niet dat deze lieve brahma daar last van krijgt.

Hebben jullie tips of ervaringen voor ons? Oh ja, we hebben een grote tuin met gras: ongeveer 700m2 waar ze vrij kunnen lopen (samen met de honden en katten). Op dit moment hebben we geen ren maar dat is evt. zo gemaakt. Dat zal namelijk wel nodig zijn als we (ooit) nieuwe kippen krijgen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4496
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nog maar 1 brahma hen over... wat nu?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jul 2022 12:28

Je kan daar best een paar nieuwe kipjes bij zetten.
In mijn ervaring werd de oude 'oma' vooral heel erg gerespecteerd.
Zeker als je jongvolwassen hennen bij neemt (tussen 4 maand en een jaar), zullen ze normaal wel achting voor haar hebben.
Zij zal zich in het begin wel wat boos maken, maar dat zal wel over gaan. Beter dan alleen blijven.

Een haan zou ik haar niet meer aan doen. Daar kan je dan beter mee wachten.

Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

Re: Nog maar 1 brahma hen over... wat nu?

Berichtdoor Simone » 10 jul 2022 15:36

Pearlsofpassion schreef:Je kan daar best een paar nieuwe kipjes bij zetten.
In mijn ervaring werd de oude 'oma' vooral heel erg gerespecteerd.
Zeker als je jongvolwassen hennen bij neemt (tussen 4 maand en een jaar), zullen ze normaal wel achting voor haar hebben.
Zij zal zich in het begin wel wat boos maken, maar dat zal wel over gaan. Beter dan alleen blijven.

Een haan zou ik haar niet meer aan doen. Daar kan je dan beter mee wachten.


Bedankt voor je reactie en nee een haan gaan we niet doen. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat deze brahma zich boos gaat maken. Inderdaad zou ik hopen op respect van de jongeren, maar goed... je weet nooit.
Goed om te lezen dat deze ervaring er bij jou wel was.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten