kan je blindedarmmest voorkomen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

kan je blindedarmmest voorkomen?

Berichtdoor Simone » 12 mar 2023 10:47

Goedemorgen,

Wij hebben 4 prachtige brahma's. Ze zijn mooi, vriendelijk, rustig. Ze leggen inmiddels alle 4, eten goed en poepen vooral heel veel en heel groots. Wat mij opvalt is dat ze ook vaak zo'n vieze nattige zwarte - bijna teerachtige - flats neerleggen. Na wat googlen is dat volgens mij blindedarm mest.
Ik heb het idee dat deze kippen dat meer doen dan eerdere kippen die wij gehad hebben.
Misschien staan brahma's daarom bekend?
Ik vraag me dan ook af of je dit kan verminderen of nog liever: voorkomen. Ik denk dat dat laatste niet kan.
Het lastige vind ik namelijk als ze bij ons huis komen dat het op de tegels zit en je het bijna niet weg kan halen. Het blijft een beetje stroperige zooi. Dus als iemand tips heeft hoe je dat weg kan halen, is het ook welkom.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: kan je blindedarmmest voorkomen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 12 mar 2023 18:58

Helaas, blindedarmmest hoort er nu eenmaal bij en is dus ook niet te voorkomen. Misschien kan je een deel van de tuin waar de kippen niet mogen komen afschermen met een hekwerkje of kippengaas? Brahma’s kunnen toch niet hoog vliegen.

Verder maak ik de tegels af en toe schoon met een gieter met water en een stevige bezem. Een flinke regenbui wilt ook wel helpen. :regen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4496
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kan je blindedarmmest voorkomen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 mar 2023 07:22

Maar blindeddarmmest is bij die van mij eerder bruin. En wel kledderig, maar stroperig zou ik het niet omschrijven. Ik heb het wel nog nooit proberen opkuisen....

Wat krijgen ze te eten?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 765
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: kan je blindedarmmest voorkomen?

Berichtdoor moriarty » 14 mar 2023 00:08

Wat Pearlofpassion al zegt, bij mijn kippen zijn de blinde darm poepjes meer van de caramel vla achtige consistentie.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: kan je blindedarmmest voorkomen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 14 mar 2023 08:42

Hier ook ‘n beetje een pindakaaskleurtje.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten